2016-11-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se.raks
På vissa nyare bilar så kan man knappt byta däck själv, då man måste släcka felkoder som dyker upp om fel lufttryck osv. Men å andra sidan så tvivlar jag på att dessa drop-in släcker sådana lampor?
Det var ju tydligen en gummiverkstad, de lär nog klara av att nollställa lufttrycksindikatorer, för det lär ju vara det som avses.

Sämst är det om det är ett gäng från någon idrottsförening eller liknande som tagit på sig att byta hjul, då har du ett antal amatörer runt bilen som kanske byter hjul för första gången, undrar just om de ansvarar för misstag som onekligen kan uppstå.
Citera
2016-11-02, 21:34
Medlem
För mig brukar det ta typ 8 timmar att byta, om jag ens lyckas, så jag skulle spara många timmar även om jag fick stå i kö.
Det brukar alltid vara nån bult som jag inte klarar att få loss, senast fick jag åka och köpa en sån där elektrisk mojäng, som dock inte heller fick loss bulten.
Är man inte så stark så är det väldigt jobbigt att byta hjul.
Citera
2016-11-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Har det verkligen kommit så mycket snö att det föranleder folk att byta till vinterdäck i panik?

Det var nästan ett helt täckande lager i morse, där snön blåst ihop lite var det säkert 2cm djupt.
Citera
2016-11-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det var ju tydligen en gummiverkstad

Nej det var en mobil enhet som var tillfälligt uppställda på en köpcentrum-parkering.
Citera
2016-11-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det var ju tydligen en gummiverkstad, de lär nog klara av att nollställa lufttrycksindikatorer, för det lär ju vara det som avses.
Var inte så säker på det, då inte vilka verkstäder som helst har dessa dyra datorer med specialprogram för att släcka felkoder.
Dessutom passar inte ett program för alla bilmärken heller. Volvo har ett, Saab (och ett antal till ett annat) något annat bilmärke har ett 3e program osv. Vi pratar 5 siffriga belopp för ett (1) program här.
Märkesverkstäder har det, men lokala gummiverkstan som livnär sig på däcksbyten och inget mer avancerat än så har det knappast.

Edit: Om det var en mobil enhet så har dom det garanterat inte
Senast redigerad av saab_90 2016-11-02 kl. 21:44.
Citera
2016-11-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
*skratt* herregud...
Givande inlägg! Förklara gärna vad som var så kul!
Citera
2016-11-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
För mig brukar det ta typ 8 timmar att byta, om jag ens lyckas, så jag skulle spara många timmar även om jag fick stå i kö.
Det brukar alltid vara nån bult som jag inte klarar att få loss, senast fick jag åka och köpa en sån där elektrisk mojäng, som dock inte heller fick loss bulten.
Är man inte så stark så är det väldigt jobbigt att byta hjul.

Fast det beror nog på att du lämnade in den skiftet innan och då fick bultarna dragna så hårt. Jag tror du löser det bättre med ett långt dragskaft + en hylsa alternativt ett gammalt hederligt fälgkors. Vore jag som dig skulle jag se till att ordna med det inför den dag du står ut efter vägkanten med punktering.
Citera
2016-11-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Jag byter gärna själva, det jobbiga är allt annat
Förvaring när man bor i lgh, bära däcken osv

Precis, det var det jag tänkte på också och här i det aktuella klippet hade ju folk redan släpat fram och hade däcken med sig, då är ju mer än halva jobbet nästan gjort.
Citera
2016-11-02, 21:48
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Precis, det var det jag tänkte på också och här i det aktuella klippet hade ju folk redan släpat fram och hade däcken med sig, då är ju mer än halva jobbet nästan gjort.
Har inte sett klippet, men de har nog däckhotell
Citera
2016-11-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saab_90
Var inte så säker på det, då inte vilka verkstäder som helst har dessa dyra datorer med specialprogram för att släcka felkoder.
Dessutom passar inte ett program för alla bilmärken heller. Volvo har ett, Saab (och ett antal till ett annat) något annat bilmärke har ett 3e program osv. Vi pratar 5 siffriga belopp för ett (1) program här.
Märkesverkstäder har det, men lokala gummiverkstan som livnär sig på däcksbyten och inget mer avancerat än så har det knappast.

Edit: Om det var en mobil enhet så har dom det garanterat inte

Men fel lufttryck brukar inte generera en felkod i normal bemärkelse, det varnas för det, men återställning kan du städse ombesörja själv utan tillgång till yttre hjälpmedel.
Citera
2016-11-02, 21:54
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se.raks
På vissa nyare bilar så kan man knappt byta däck själv, då man måste släcka felkoder som dyker upp om fel lufttryck osv. Men å andra sidan så tvivlar jag på att dessa drop-in släcker sådana lampor?
Haha, skojar du med mig? Jag har en bil tillverkad i år och det är bara att ange däcktrycket på egen hand i bilens dator.
Citera
2016-11-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast det beror nog på att du lämnade in den skiftet innan och då fick bultarna dragna så hårt. Jag tror du löser det bättre med ett långt dragskaft + en hylsa alternativt ett gammalt hederligt fälgkors. Vore jag som dig skulle jag se till att ordna med det inför den dag du står ut efter vägkanten med punktering.

Ett ledhandtag med krafthylsa är vad som passar bäst. Fälgkors är ofta av undermålig kvalité, spricker eller formar mutterskallen rund. Ledhandtaget kan vid behov förlängas med ett rör, dock ej lämpligt när den åter skall monteras!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in