Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Fortsätt gärna. För hittills har jag inte blivit övertygad om skickligheten I Martins manipulationsförmåga.
På vilket sätt är det “skicligt” om en knarkare utan jobb och framtidsutsikter med hela vuxenlivet innanför murarna säger till en att han minsann VILL ha hus med en? Observera: inte att han kan ERBJUDA ett hus till Lotta att bo I utan att han vill HA – utan några som helst medel I fickan. Denna människa som saknar en adress och sover på andra människors soffor..
Och då anser du och några andra här att Martin var “skicklig”.
Jag har inte försökt skydda Martin för fem öre. Jag undrar inte heller “varför” han blev som han blev. Snarare skulle jag vilja säga “varför inte”? Växer man upp I en onormal miljö då brukar man inte bli normal. Faktiskt är det en normal reaktion att bli knäpp I bollen..
Det däremot som låter intressantare är när man FÖRSÖKER påstå att Lottas uppväxt var “lycklig” eller “normal” eller “harmonisk” och sen vi ändå vet hurdan hon blev som vuxen. För då undrar jag vad det var som gjorde henne sådan som hon sen blev som vuxen..
Varför så arg?
Jag har nog aldrig tagit ordet "skicklig" i min mun, när det gäller Martin. Det är hans sjukdom som gör att han manipulerar och utnyttjar folk till sin fördel, enligt mig. Martin är en förtappad själ i en värld han inte förstår, och som inte förstår honom. Kanske därför du (?), Lotta och vissa andra tycker synd om honom? Tyvärr är han bortom räddning. OM inte genforskarna kommer med något j-kligt bra, och han får rätt stöd och hjälp under tiden. Den hjälpen ska, och bör dock absolut INTE komma från en kvinna!
Varför hänger du upp dig på om vad Martin kunde erbjuda, eller ville ha, vad gäller hus? Vad är väsentligt i det argumentet? Oavsett, så ville Martin att Lotta skulle tro/veta att han ville ha en framtid med henne.
Många växer upp som maskrosbarn, och klarar sig utmärkt.
Andra är Orkidéer och behöver vård konstant, för att blomma ibland.
Det är mer, med Martin. Han är sjuk. Har fel i generna och psyket. Acceptera det. Få människor kan slå ihjäl en annan med sina bara händer. Martin är orsak till 2 människors död, samt massor av människors lidande. En normalt fungerande person klarar inte av det, eller minnena samt konsekvenserna av det. Martin gråter lite nu. Men det är för sin egen skull, inte för vad han orsakat. Det är hemskt för Martin och det är hemskt för alla de dussintals som nu lider än mer än han.
Jag tror inte att någon beskrivit Lotta som lycklig? Själv vet jag inte så mycket om hennes uppväxt. Men du förstår väl, att oavsett om hon var lycklig, eller inte, när hon träffade Martin. Så var det ingen ängel hon fick. Och att det var han, inte hon, som styrde förhållandet.