2016-11-01, 22:10
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Platon, ja, han sa även att den rikaste i staten, inte skulle ha 5ggr mer tillgångar än vad den fattigaste har, för att ha ett fungerande samhälle. Du skummläste säkert igenom den biten.

Annars har du helt rätt. Platon var frihetfientlig och för censur... typisk aristokrat. Jag, personligen, föredrar Aristoteles. Annars tackar jag Platon för akademin och mycket visdom.

Så, din politiska teori fungerar, om verkligheten ser annorlunda ut?

Så, romer och renodlare fanns inte i sverige, fören några årtionden sen?

Du behöver en kram.

För, övrigt.

Jag har beskrivit problemen med korporativism utförligt.... klassförrädare

Ja, Platon sa många saker och jag har garanterat läst mer av honom än vad du har gjort. Men nu var det ju inte det saken gällde utan jag bad dig förklara på vilket sätt korporativism leder till despotism. För det var ditt påstående som du hittills inte motiverat utan du sket bara ur dig det och upprepade sedan samma påstående. Eller ska jag tolka dig som att korporativism förstör marxisternas livsluft...klassmotsättningar?

Om nu Sverige inte var etniskt homogent för några decennier sedan, varför var Riksdagen 1975 tvungna att ta ett beslut om att Sverige skulle BLI mångkulturellt? En av ett otal inkonsekventa teser som din sida envisas med att föra fram. Uppenbarligen ansåg Riksdagen att man ändrade på den då existerande verkligheten, inte sant?
Senast redigerad av Aegishjalmr 2016-11-01 kl. 22:14.
Citera
2016-11-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ja, Platon sa många saker och jag har garanterat läst mer av honom än vad du har gjort. Men nu var det ju inte det saken gällde utan jag bad dig förklara på vilket sätt korporativism leder till despotism. För det var ditt påstående som du hittills inte motiverat utan du sket bara ur dig det och upprepade sedan samma påstående. Eller ska jag tolka dig som att korporativism förstör marxisternas livsluft...klassmotsättningar?

Om nu Sverige inte var etniskt homogent för några decennier sedan, varför var Riksdagen 1975 tvungna att ta ett beslut om att Sverige skulle BLI mångkulturellt? En av ett otal inkonsekventa teser som din sida envisas med att föra fram. Uppenbarligen ansåg Riksdagen att man ändrade på den då existerande verkligheten, inte sant?

Ack, du käre klassförrädare.

Ad hominem är alldeles utmärkt i detta avseende.

Läs igenom vad jag skrivit, så ser du min kritik och utförligt förklarar hur korporativism leder till despotism.

Om någon annan, som inte är rasideologiskt handikappad, missat, min subjektiva bild av varför korporativism leder till despotism, fråga, så förklarar jag gärna.

När kom samerna Einstein?

Du är sjukt ödmjuk annars.
Senast redigerad av SATANAA 2016-11-02 kl. 00:10.
Citera
2016-11-02, 06:21
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ack, du käre klassförrädare.

Ad hominem är alldeles utmärkt i detta avseende.

Läs igenom vad jag skrivit, så ser du min kritik och utförligt förklarar hur korporativism leder till despotism.

Om någon annan, som inte är rasideologiskt handikappad, missat, min subjektiva bild av varför korporativism leder till despotism, fråga, så förklarar jag gärna.

När kom samerna Einstein?

Du är sjukt ödmjuk annars.

Antagligen har du sugit för hårt på haschpipan för du har ingenstans i tråden motiverat varför korporativism skulle leda till despotism. Men då drar jag slutsatsen att du bara svamlade...om det också.

Så Riksdagen hade fått det där med mångkultur om bakfoten när de tog sitt beslut 1975?
Citera
2016-11-02, 12:36
Medlem
Citat:
Antagligen har du sugit för hårt på haschpipan för du har ingenstans i tråden motiverat varför korporativism skulle leda till despotism. Men då drar jag slutsatsen att du bara svamlade...om det också.

Så Riksdagen hade fått det där med mångkultur om bakfoten när de tog sitt beslut 1975?

"Korporativism bygger på korporativets väl, varje individ är en enhet i och en del av detta. Korporativistiskt styre menar att beslut som fattas ska gynna korporativet snarare än individen.

När någon/några få, får definiera vad som är bäst för korporativet, kommer detta utmynna i despotism.

Ta bara idéer som du värnar, rashygien, anti-semetism och fascistoida tendenser. Om du och dina mastodonter fick bestämma, så skulle ni inte göra vad som, enligt min subjektiva uppfattning, är bäst för korporativet. Dina åsikter vilar på dikotomisk grund, därav kommer det alltid utmynna i despotism."

Du har nog fått ganska mycket om bakfoten.

Prova hasch!
Citera
2016-11-02, 20:06
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
"Korporativism bygger på korporativets väl, varje individ är en enhet i och en del av detta. Korporativistiskt styre menar att beslut som fattas ska gynna korporativet snarare än individen.

När någon/några få, får definiera vad som är bäst för korporativet, kommer detta utmynna i despotism.

Ta bara idéer som du värnar, rashygien, anti-semetism och fascistoida tendenser. Om du och dina mastodonter fick bestämma, så skulle ni inte göra vad som, enligt min subjektiva uppfattning, är bäst för korporativet. Dina åsikter vilar på dikotomisk grund, därav kommer det alltid utmynna i despotism."

Du har nog fått ganska mycket om bakfoten.

Prova hasch!

Ok. Så det faktum att du inte begripit vad korporativism innebär skulle alltså föreställa ett motargument? Dessutom förklarade jag för dig att det finns MÅNGA korporationer i en korporativistisk stat. Det är alltså ett annat sätt att organisera samhället och politiken på än ett partivalssystem.

Nu måste du ha tagit stora tuggor från haschkakan och smaskat i dig för inte ens din grammatik håller måttet längre.
Citera
2016-11-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ok. Så det faktum att du inte begripit vad korporativism innebär skulle alltså föreställa ett motargument? Dessutom förklarade jag för dig att det finns MÅNGA korporationer i en korporativistisk stat. Det är alltså ett annat sätt att organisera samhället och politiken på än ett partivalssystem.

Nu måste du ha tagit stora tuggor från haschkakan och smaskat i dig för inte ens din grammatik håller måttet längre.

Måste varit haschet då. Samma psykos som påvisade en förvirrad bild av att Sverige inte var etniskt homogent innan 1975 och att Platon skulle ha sagt att den rikaste i samhället inte skulle ha mer än 5 ggr så mycket som den fattigaste, för att ha ett välfungerande samhälle.

Jag gillar dig iaf, du är underhållande.
Citera
2016-11-02, 22:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Intressanta tankar kring, marginalnyttan och arbetsvärdesteorin. Även om jag inte riktigt håller med om det. Det beror helt på hur vi definierar värde och nytta, vilket är subjektivt. Man får ställa sentimentalt värde mot praktiskt värde och ställa praktisk nytta mot sentimental nytta.

Fast det är just det som är grejen, Marx trodde inte att värde var något subjektivt utan att det var helt objektivt och enkelt att räkna ut. Sedan använde han den uträkningen och slog fast att arbetarna var utsugna av de elaka kapitalisterna och att lösningen var att stjäla produktionsmedlen från kapitalisterna och införa planekonomi så skulle allt bli bra.

Men eftersom han använde en värdeteori som var felaktig blev även efterföljande slutsatser felaktiga.
Citera
2016-11-02, 22:51
Medlem
sdkennets avatar
i teorin kanske men i verkligeheten spårar det alltid ur
Citera
2016-11-02, 22:57
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Måste varit haschet då. Samma psykos som påvisade en förvirrad bild av att Sverige inte var etniskt homogent innan 1975 och att Platon skulle ha sagt att den rikaste i samhället inte skulle ha mer än 5 ggr så mycket som den fattigaste, för att ha ett välfungerande samhälle.

Jag gillar dig iaf, du är underhållande.

Det finns i alla fall inget mer underhållande är en förvirrad haschtomte till vänsterytter. Du ska se att dina ideologiska tankegångar blir klarare och mer sammanhängande om du taggar ned på rökat. Då kanske du i bästa fall kan leverera åtminstone en saklig invändning som går att bemöta.
Citera
2016-11-03, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorsac
Harmonisk ideologi, Marx/Lenin förutspådde att Kommunismen aldrig skulle kunna realiseras i
Ryssland på 1800/1900-talet. Det är därför framtiden tillhör Kommunismen i Väst, och inte det förflutna / Konservatism.
Jag undrar vilken framtid du syftar på? Just nu ser jag en konservativ och populistisk revolution i väst pga kulturmarxism och för mycket invandring. Kolla Trump, Europa och vad som händer i det gamla socialdemokratiska Sverige.
Citera
2016-11-03, 16:54
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic1988
Jag undrar vilken framtid du syftar på? Just nu ser jag en konservativ och populistisk revolution i väst pga kulturmarxism och för mycket invandring. Kolla Trump, Europa och vad som händer i det gamla socialdemokratiska Sverige.

Det är kommunistisk logik vi talar om här. Eftersom Marx hade fel i sin spådom och kommunismen bevisligen infördes i Ryssland men inte i väst så måste han få rätt nu.
Citera
2016-11-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fast det är just det som är grejen, Marx trodde inte att värde var något subjektivt utan att det var helt objektivt och enkelt att räkna ut. Sedan använde han den uträkningen och slog fast att arbetarna var utsugna av de elaka kapitalisterna och att lösningen var att stjäla produktionsmedlen från kapitalisterna och införa planekonomi så skulle allt bli bra.

Men eftersom han använde en värdeteori som var felaktig blev även efterföljande slutsatser felaktiga.

Och du har helt missförstått arbetsvärdeteorin: https://anarkoautism.wordpress.com/2015/05/01/arbetsvardelaran-i-kapitalet/

eller här: http://mutualism.blogg.se/2009/october/arbetsvardeteorin-igen.html

Citat:
Påstår arbetsvärdeteorin att man objektivt kan räkna ut vad ett pris eller ett värde är?

Naturligtvis inte. Alla beståndsdelar i arbetsvärdeteorin är fullständigt subjektiva. Varje producents värdering av sin egen insats är subjektiv, och varje konsuments värdering av en vara är subjektiv. Arbetsvärdeteorins förespråkare har aldrig påstått motsatsen. Visst, det kan sägas att det finns en slags "objektiv miniminivå" i hur lågt en producent kan värdera sin insats, vilket är den kostnad det innebär för honom (och, om han har barn, även hans barn) att överleva - vilket naturligtvis gäller alla värdeteorier; men det rör sig egentligen om en fullständigt subjektiv värdering av insats och varor. Med dessa subjektiva värden givna, får vi däremot ett värde - ur vilket vi, förutsatt att t.ex. produktionsförhållanden inte förändras - kan approximera var priset kommer att hamna på lång sikt (med produktionsförändringar måste vi naturligtvis räkna in de förändringar i värde dessa innebär) - vilket ges exempel på i Shaikhs text ovan. Det är alltså en fullständig myt att arbetsvärdeteorin på något sätt skulle vara en "objektiv" värdelära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in