2016-06-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagVillBliSomFar
Något som kan förstöra en tråd är när man snackar om bögar men du var respektfull så det funkar säkert? När det gäller Abba så skapade dom massor av moden på 70- talet som lipsyl med smak och scarfs i glada färger med en knut i varje ände och framför allt locktången jag vet folk som använde locktång och tubsockar så långt fram som 1995.

Framför allt snacka aldrig skit om ABBA dom är så Svenskt som det kan bli även om inte jag är stenålders som född 1960 så gillade mina föräldrar ABBA när dom hade fest hemma 1975 man somnade till ett ständigt dunk i bland..

Min kräkreflex gick över med åren (man vill inte gilla sina föråldras musik) men nu är dom så jävla Svenska så dom borde ingå i utbildningen för nya Svenskar. Agneta Fältskog var väl den i ABBA som blev mest utsatt och sedan gömde sig och det var väl mest nyhetsfolk från andra länder som jagade henne?

Jag är lite över 50 år och jag missade ABBA som Vuxen och jag tror inte att dagens Araber accepterar kvinnorna i Abbas klädsel?

Det tar nog 50 år innan vi får en sån supergrupp i vårt land igen Cardigans, Roxette och Ace of base lyckas med EN topp låt.
Hur många tio i topp hade ABBA på Billboard men dom var ändå störst i Europa och speciellt England och Australien?

Jag är fanimej stolt det enda jag är ledsen över är att fast jag kunde gå och se dom så spelade dom så sällan i Sverige.

Du vet väl att Roxette har fler billboard-ettor än ABBA (4st samt 2st andraplaceringar)? De har faktiskt lika många ettor som ABBA haft top10.

På billboardlistan är Roxette totalt ohotade i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_artister_och_grupper_som_v arit_etta_p%C3%A5_Billboardlistan

Annars håller jag med dig men snacka inte skit om Roxette De är/var faktiskt också en supergrupp. Tro det eller ej.
Senast redigerad av 17aug88 2016-06-06 kl. 23:26.
Citera
2016-06-07, 20:47
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Du vet väl att Roxette har fler billboard-ettor än ABBA (4st samt 2st andraplaceringar)? De har faktiskt lika många ettor som ABBA haft top10.

På billboardlistan är Roxette totalt ohotade i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_artister_och_grupper_som_v arit_etta_p%C3%A5_Billboardlistan

Annars håller jag med dig men snacka inte skit om Roxette De är/var faktiskt också en supergrupp. Tro det eller ej.

Ska man vara noga så hade ABBA två 1r på Billboard Adult Contemporary också (The winner och Fernando), Roxette hade inga där. :-)

Meeeen ingen som laddat upp nåt klipp från återföreningen än?? Björn och Benny ska visst ha spelat Does your mother know och sen alla fyra The way old friends do :-D (har sett det refereras till You and I och sen Me and I; att de spelade Me and I finner jag mycket otroligt. ABBA har ingen låt som heter You and I, men det är de första orden i The way old...)
Citera
2016-06-07, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Ska man vara noga så hade ABBA två 1r på Billboard Adult Contemporary också (The winner och Fernando), Roxette hade inga där. :-)

Meeeen ingen som laddat upp nåt klipp från återföreningen än?? Björn och Benny ska visst ha spelat Does your mother know och sen alla fyra The way old friends do :-D (har sett det refereras till You and I och sen Me and I; att de spelade Me and I finner jag mycket otroligt. ABBA har ingen låt som heter You and I, men det är de första orden i The way old...)

Jag trodde att de syftade på låten "You and I" ur musikalen Chess! Låter visserligen otroligt att de skulle ha sjungit den - inte Björn & Benny i alla fall! De kan förstås ha menat "Me and I", men jag tror inte det...
Citera
2016-06-08, 20:49
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag trodde att de syftade på låten "You and I" ur musikalen Chess! Låter visserligen otroligt att de skulle ha sjungit den - inte Björn & Benny i alla fall! De kan förstås ha menat "Me and I", men jag tror inte det...

Skulle det iofs också kunna vara, men varken Agnetha eller Frida har nån direkt relation till den låten så då tycker jag att Me and I är mer trolig.

Såg just att Carl Magnus Palm har bekräftat att de sjöng The Way Old Friends Do:

http://mobile.nytimes.com/2016/06/08/arts/music/will-abba-take-a-chance-on-a-reunion-performance-in-sweden-fuels-fans-hopes.html

Och att damerna sjöng jättebra
https://twitter.com/carlmpalm
Citera
2016-06-10, 13:36
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Några av hitsen är ju mästerverk, återupptäckte några godingar på youtube igår men somsagt förmodligen så är soundet nästan halva grejen, tar man bort det (produktion och rösternas samklang och även den goa gx1 synthen) så skulle magin vara borta 😓😨
Citera
2016-06-12, 08:04
Medlem
Poogles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
När Björn & Benny firade 50 år tillsammans uppträdde tydligen ABBA med en låt.

Någon som har ett videoklipp?

http://www.svt.se/melodifestivalen/kramkalaset-en-hel-varld-vantat-pa-har-star-hela-abba-pa-samma-scen-igen

Här är en inspelning där Agnetha och Frida sjunger The Way Old Friends Do.
De blir sedan omkramade av Björn och Benny.
Märks att deras röster inte fått så mycket övning de senaste åren,
men det var modigt att de ville göra det iallafall
https://youtu.be/K5nYTGQfnnQ
Senast redigerad av Poogle 2016-06-12 kl. 08:30.
Citera
2016-06-13, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poogle
Här är en inspelning där Agnetha och Frida sjunger The Way Old Friends Do.
De blir sedan omkramade av Björn och Benny.
Märks att deras röster inte fått så mycket övning de senaste åren,
men det var modigt att de ville göra det iallafall
https://youtu.be/K5nYTGQfnnQ

Frida lät bra, men Agnethas sång var minst sagt svajig. Förmodligen var hon bara nervös!
Citera
2016-07-16, 19:56
Medlem
Geomeisters avatar
Var just på Abba The Museum.

Det var en trevlig tillställning och jag var där cirka 1,5 - 2 timmar. Hade jag varit dedikerat ABBA fan hade jag kanske varit där i 3 timmar. Det finns två mindre tillställningar i samband med allt gällande svensk musikhistoria och om Eurovision Song Contest. Det om svensk musikhistoria tror jag intresserar många, Eurovision är inte lika sannolikt. Fanns inte mycket där som man inte kan hitta snabbt på internet själv...

Priset var 215 kronor. Vilket jag kan tycka är rätt saftigt. Är man inte ett ABBA fan utan kanske bara någon som är turistguide åt vänner eller liknande kan jag förstå att man tvekar.

Det positiva är att det fanns flera rum där man själv kan integrera med omgivningen. Sjunga, dansa, ta bilder osv. Så går man tillsammans med någon som inte är tråkmåns "nej, jag vill inte vara med på bild.. " (den typen) kan man nog ha rätt kul där!

Som sagt. En trevlig utställning, men jag tycker allt dom kan dra ner priset till 150 kronor.
Citera
2016-07-17, 17:57
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Som sagt. En trevlig utställning, men jag tycker allt dom kan dra ner priset till 150 kronor.
Har inte själv besökt men hört av 'diverse respektive' liknande omdöme.

Att det sedan kostar "ett paket cigg - en dosa snus" mer är kanske ok för enstaka tillfällen?

Jag tror knappast att arrangören är ute efter att gå med jättevinst och erhålla höga bonuslyft utan mer är ute efter att hålla berättelsen levande, så kostnaden motsvarar kanske drift plus fond för kontinuerliga moderniseringar.

Men, girigheten kanske lever därom också - Money, money, money
Citera
2016-07-17, 23:42
Medlem
drfreudsteins avatar
Jag såg just "High Rise" av Ben Wheatly där den här utmärkta Abba-covern kunde höras:
https://www.youtube.com/watch?v=WVe-9VWIcCo

Väldigt muntert.
Citera
2016-07-18, 00:35
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Har inte själv besökt men hört av 'diverse respektive' liknande omdöme.

Att det sedan kostar "ett paket cigg - en dosa snus" mer är kanske ok för enstaka tillfällen?

Jag tror knappast att arrangören är ute efter att gå med jättevinst och erhålla höga bonuslyft utan mer är ute efter att hålla berättelsen levande, så kostnaden motsvarar kanske drift plus fond för kontinuerliga moderniseringar.

Men, girigheten kanske lever därom också - Money, money, money

Ja. På samma sätt som stora organisationer/företag kan vara giriga kan även "Svensson" vara snåla. Sannolikheten att man går på ABBA The Museum mer än två gånger är liten (kanske går själv med familj och en annan gång med en utländsk vän). Jag visste faktiskt inte vad det skulle kosta utan gick dit mer spontant. Trodde det skulle gå på 100 kronor kanske så i det ögonblicket (då jag betalade) kändes det mycket.. Men som du skriver. Tror knappast ABBA själva tillför pengar till något som går i förlust och dessutom expanderar det.. Vem gör sånt oavsett hur många miljoner man sitter på?

Jag köpte en ABBA-kortlek i butiken. Den ser rätt frän och välgjord ut. Inte bara en vanlig kortlek med något billigt motiv på
Citera
2016-08-14, 18:45
Bannlyst
kanske inte hör hit men nån som har förklaringen till varför radion hela sommaren spelat "lay all your love on me"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in