2016-11-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Berätta varför priserna stiger när räntan stiger.

Många i tråden hävdar att fallande räntor leder till stigande priser. Dock står dom handfallna och stammande med byxorna nere inför data från verkligheten ovan.

(Verkar mer som att det där med fallande räntor skulle leda till stigande priser är mer av någon religiös övertygelse. Iaf lyckas ingen förklara det).

Vi har talat om boendekostnad i tråden. Men då får bubbelpratarna psykbryt.
Det är ganska billigt att köpa en BR i centrala Stockholm och bo där.

Och ett svårt problem bubbelpratarna har är att det inte är direkt billigare att bo i ny HR än ny BR. Och det talar inte direkt för en bubbla om jag uttrycker mig diplomatiskt.

Precis. Just nu.

Säg att du köper en trea för 10 miljoner i centrala stockholm. 10 miljoner * 1.5% (ränta) * 70% (avdraget) = 105000 kronor. Addera 3500kr avgift för bostadsrätten per månad så landar du på : 12250 kronor per månad. En liknande hyresrätt skulle kosta ca 16000 kr. Så JA, det är billigare att köpa pga ränteläget.

Vad händer när räntan går upp till 4%? Samma beräkning: 26833 kronor per månad. Addera in möjligheten att bostadsrätten även den har lån. Definitivt ifall den är nybyggd.
Hur som helst så är det enkelt att se att det nu är 10000 kronor dyrare att bo i bostadsrätten än det är att bo i hyresrätten såvida de inte förändrar sina hyror baserade på deras lån.

Så tror du nu människor kommer att köpa bostadsrätter när det är 10000 kronor billigare per månad att bo i en hyresrätt när bankens ränta du får är 4%?
2016-11-01, 23:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Har du tittat på grafen ännu?

Så, låt se dina teorier om hur en bubbla ser ut, eller är det för komplicerat för dig? ( obs sista delen är till för att provocera dig eftersom du blir jätteprovocerad av att någon kan tro att du inte är bäst )

Du bad mig invända mot dina beräkningar och jag väntar fortfarande på dessa. Du har inte presterat något som stämmer in på din definition av en bubbla än.
2016-11-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du bad mig invända mot dina beräkningar och jag väntar fortfarande på dessa. Du har inte presterat något som stämmer in på din definition av en bubbla än.

Fast i processen blev jag så nyfiken på hur din definition ser ut, för du har väl en?
2016-11-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Precis. Just nu.

Säg att du köper en trea för 10 miljoner i centrala stockholm. 10 miljoner * 1.5% (ränta) * 70% (avdraget) = 105000 kronor. Addera 3500kr avgift för bostadsrätten per månad så landar du på : 12250 kronor per månad. En liknande hyresrätt skulle kosta ca 16000 kr. Så JA, det är billigare att köpa pga ränteläget.

Vad händer när räntan går upp till 4%? Samma beräkning: 26833 kronor per månad. Addera in möjligheten att bostadsrätten även den har lån. Definitivt ifall den är nybyggd.
Hur som helst så är det enkelt att se att det nu är 10000 kronor dyrare att bo i bostadsrätten än det är att bo i hyresrätten såvida de inte förändrar sina hyror baserade på deras lån.

Så tror du nu människor kommer att köpa bostadsrätter när det är 10000 kronor billigare per månad att bo i en hyresrätt när bankens ränta du får är 4%?

Vore ju guld om det var så enkelt, svart och vitt. Verkligen är att vi inte har något val. I Stockholm står över 500.000 människor i bostadskö och kön växer snabbare än vad bostadsbyggandet är. Inom Stockholm finns inte valmöjligheten för 98,8% att välja hyresrätt.
2016-11-01, 23:37
Medlem
.
2016-11-01, 23:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Fast i processen blev jag så nyfiken på hur din definition ser ut, för du har väl en?

Jag har svarat att jag undviker begrepp som det inte finns någon allmän uppfattning om vad dessa betyder, och när inte ens du själv kan hålla dig till din egen definition borde du inse att det gäller detta begrepp.

Du bad mig bemöta dina beräkningar men det går förstås inte när du inte redovisar dessa.

Jag använder hellre uttryck som att något är högt eller lågt värderat och ger argument för detta. Fördelen är att dessa begrepp är betydligt mer objektiva än begrepp som bubbla.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-02 kl. 00:00.
2016-11-02, 03:38
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Vore ju guld om det var så enkelt, svart och vitt. Verkligen är att vi inte har något val. I Stockholm står över 500.000 människor i bostadskö och kön växer snabbare än vad bostadsbyggandet är. Inom Stockholm finns inte valmöjligheten för 98,8% att välja hyresrätt.

Finns det inte pengar så finns det inte, vad det leder till är att folk börjar flytta till andra delar av landet. Det är inte bristen på bostäder som är den avgörande faktorn, utan bristen på pengar. Det finns många i Stockholm som komer att tappa väldigt mycket pengar framöver.
2016-11-02, 06:13
Medlem
Citat:

och hur många av dessa 500.000 är människor som verkligen behöver en bostad?

Rätt många är vuxna med arbete som redan äger sitt boende men som står i kön som "försäkring"

Dvs siffran 500.000 säger INGENTING, om det reella behovet, utan är bara dimridå.

Vår käre kurt-sune tex, är precis en sådan person.
2016-11-02, 06:16
Medlem
Citat:
Jag använder hellre uttryck som att något är högt eller lågt värderat och ger argument för detta. Fördelen är att dessa begrepp är betydligt mer objektiva än begrepp som bubbla.

Så högt eller lågt värderat är objektivt ?

OK, låt mig då höra hur du definerar för högt värderat.

( jag vet att du bara gör det här för att slippa gå in i den makroekonomiska delen, utan du vill gärna hålla dig ute i terrängen där du kan peka på låg ränta = billigt att bo = inte övervärderat. )

Det går med andra ord inte att prata just nationalekonomi och makroekonomi med dig, märkligt du jobbar väl på bank?
2016-11-02, 06:33
Medlem
Citat:

och hur definerar jag en bubbla?

Jag gav dig i uppdrag att titta på en graf, en ledtråd kan vara att den typen av obalans är en del av min definition.
Senast redigerad av highbanker 2016-11-02 kl. 07:30.
2016-11-02, 07:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Spelar ingen roll om det står 5 miljoner i kö. Inkomster måste matcha kostnaderna för lån och andra kostnader för ett köpa BR eller Villa/Radhus.
Stigande priser gör att allt färre kan vara med och köpa.
En hel del i kön får inte ens lån.
2016-11-02, 08:02
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Finns det inte pengar så finns det inte, vad det leder till är att folk börjar flytta till andra delar av landet. Det är inte bristen på bostäder som är den avgörande faktorn, utan bristen på pengar. Det finns många i Stockholm som komer att tappa väldigt mycket pengar framöver.

Tror du stockholmare kommer att flytta till Flen för att räntan går upp? Det som händer är att storstäderna växer därför att folk flyttar till kranskommuner, som sen växer ihop med storstäderna.

Hur vet du att det finns många i Stockholm som kommer tappa väldigt mycket pengar framöver? Vad är framöver?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in