Citat:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Berätta varför priserna stiger när räntan stiger.
Många i tråden hävdar att fallande räntor leder till stigande priser. Dock står dom handfallna och stammande med byxorna nere inför data från verkligheten ovan.
(Verkar mer som att det där med fallande räntor skulle leda till stigande priser är mer av någon religiös övertygelse. Iaf lyckas ingen förklara det).
Vi har talat om boendekostnad i tråden. Men då får bubbelpratarna psykbryt.
Det är ganska billigt att köpa en BR i centrala Stockholm och bo där.
Och ett svårt problem bubbelpratarna har är att det inte är direkt billigare att bo i ny HR än ny BR. Och det talar inte direkt för en bubbla om jag uttrycker mig diplomatiskt.
Berätta varför priserna stiger när räntan stiger.
Många i tråden hävdar att fallande räntor leder till stigande priser. Dock står dom handfallna och stammande med byxorna nere inför data från verkligheten ovan.
(Verkar mer som att det där med fallande räntor skulle leda till stigande priser är mer av någon religiös övertygelse. Iaf lyckas ingen förklara det).
Vi har talat om boendekostnad i tråden. Men då får bubbelpratarna psykbryt.
Det är ganska billigt att köpa en BR i centrala Stockholm och bo där.
Och ett svårt problem bubbelpratarna har är att det inte är direkt billigare att bo i ny HR än ny BR. Och det talar inte direkt för en bubbla om jag uttrycker mig diplomatiskt.
Precis. Just nu.
Säg att du köper en trea för 10 miljoner i centrala stockholm. 10 miljoner * 1.5% (ränta) * 70% (avdraget) = 105000 kronor. Addera 3500kr avgift för bostadsrätten per månad så landar du på : 12250 kronor per månad. En liknande hyresrätt skulle kosta ca 16000 kr. Så JA, det är billigare att köpa pga ränteläget.
Vad händer när räntan går upp till 4%? Samma beräkning: 26833 kronor per månad. Addera in möjligheten att bostadsrätten även den har lån. Definitivt ifall den är nybyggd.
Hur som helst så är det enkelt att se att det nu är 10000 kronor dyrare att bo i bostadsrätten än det är att bo i hyresrätten såvida de inte förändrar sina hyror baserade på deras lån.
Så tror du nu människor kommer att köpa bostadsrätter när det är 10000 kronor billigare per månad att bo i en hyresrätt när bankens ränta du får är 4%?