2016-10-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror nog också mer på hypotesen att Hymme gick till sjöss under antaget namn och kanske förolyckades efter ett tag och därför aldrig hörde av sig igen.

De tre pojkarna med pvn har garanterat kört ner nånstans och drunknat. Jag tror inte på någon annan teori eftersom någon av dem borde ha hört av sig på äldre dar.

Frågan är dock var de skulle kunna tänkas ha kört ner och fortfarande inte hittats. Många tänkbara ställen har ju t.ex. muddrats sen dess och gamla vattenfyllda dagbrott etc är populära dykplatser.

Det måste alltså vara ett ställe där man inte dyker eller muddrar. Kan också vara ett ställe där man dumpat muddermassor som helt enkelt täckt bilen.

Min känsla är dock att de helt enkelt kört ner i sjön Lygnern och att bilen sjunkit ner till en bra djup (sjön är ganska djup). Då sikten är obefintlig på djupet så är det ingen som dyker där. För att hitta dem krävs det avsökning med modern miniubåt som klarar att scanna efter metaller på botten.

Varför tror du att bilen kört ner i Lygnen? OM de talade sanning att de skulle köra till Åsa och bada - vilket jag inte tror på - så ligger ju inte Åsa vid Lygnern.
Citera
2016-10-03, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen bad- och campingsemester i Åsa denna dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Varför tror du att bilen kört ner i Lygnen? OM de talade sanning att de skulle köra till Åsa och bada - vilket jag inte tror på - så ligger ju inte Åsa vid Lygnern.

Nej jag tror inte heller på någon resa ner till Åsa. Dessutom för att bada och campa en dag som denna. Åtminstone Kjell-Åke var varken intresserad av att bada eller campa. "Åsa-resan" användes som ett svepskäl.

I trådstarten har jag bl. a. skrivit följande: "Efter försvinnandet så draggar myndigheterna i ett stort antal vattendrag som finns utmed sträckan Göteborg - Åsa men tyvärr hittar man ingenting."
Citera
2016-10-04, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis ingen som tror på det scenariot.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Läste om ett fall i USA där 3 ungdomar hittades i en bil på sjöbotten efter att ha varit spårlöst försvunna i 40 år. Skulle tro att något liknande hänt dessa ungdomar. Svårt att tro att alla t.ex skulle ha blivit mördade utan att man hittar någon av dem. Att alla skulle hålla sej undan frivilligt utan att någon av dem skulle " ha hittats" verkar osannolikt. Det enklaste ligger ofta närmast sanningen.

Att alla tre skulle ha blivit mördade detta datum är det troligtvis ingen som tror.

Däremot kom en av dem med stor sannolikhet avlida mycket kort tid efter den 29 juli. Han kan ha blivit mördad.
Citera
2016-10-05, 15:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd

Därför att Lygnern är en av de få djupa sjöar som har gamla vägar nära sjön och som finns i närheten samt skulle kunna vara aktuell att passera.

Aspen har också väg som passerar nära, men är lite för grund och strömt för att ett bilvrak skulle bli upptäckt om det kör i vid vägen.

Vad man kan ju göra är att gå efter sjöarnas djup 30 meter från bilvägen och se om det finns någon sjö som är mer än 10 meter djup samt är sällan besökt av dykare. Där skulle man kunna söka med miniubåt för att se om det finns rester kvar av bilvrak. Då vissa sjöar är fulla med grenar, trädstammar mm på botten så kan det vara svårt att se något så långt tid efter, men omöjligt är det inte.

Sannolikt draggade man på helt fel ställen. De åkte antagligen inte till Åsa utan till något helt annat ställe som de inte ville berätta om.
Citera
2016-10-06, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Väderleken i Göteborg den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Därför att Lygnern är en av de få djupa sjöar som har gamla vägar nära sjön och som finns i närheten samt skulle kunna vara aktuell att passera.

Aspen har också väg som passerar nära, men är lite för grund och strömt för att ett bilvrak skulle bli upptäckt om det kör i vid vägen.

Vad man kan ju göra är att gå efter sjöarnas djup 30 meter från bilvägen och se om det finns någon sjö som är mer än 10 meter djup samt är sällan besökt av dykare. Där skulle man kunna söka med miniubåt för att se om det finns rester kvar av bilvrak. Då vissa sjöar är fulla med grenar, trädstammar mm på botten så kan det vara svårt att se något så långt tid efter, men omöjligt är det inte.

Sannolikt draggade man på helt fel ställen. De åkte antagligen inte till Åsa utan till något helt annat ställe som de inte ville berätta om.

Just sjön Lygnern har tidigare varit uppe för diskussion tidigare i tråden.

Väderleken för den 29 juli 1965.

Den här dagen var temperaturen i Göteborg följande: Kl. 06.00: 12,2 grader, kl. 12.00: 14,8 grader och kl. 18.00: 14,6 grader.

För dygnet 29-30 juli, från kl. 06.00 till kl. 06.00, regnade det hela 29,23 mm. Detta var det regnrikaste dygnet för tiden 21/7 - 11/8.

Denna dag var det med andra ord ett mycket dåligt sommarväder för en bad- och campingsemester.

När det gäller det sista fetade stycket i ditt inlägg delar jag helt och hållet din åsikt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-06 kl. 15:12.
Citera
2016-10-11, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fallet uppmärksammats stort även i pappersupplagan.

Har nu också läst artikeln i pappersupplagan GT 2016-10-02.

Vad som förvånar mig är det utrymme som artikeln har fått på första sidan. Verkligen stort utrymme med de fyra försvunnas foton.

Rubrik: "GÅTAN OLÖST EFTER 50 ÅR."

Artikeln fortsätter sedan på sidorna 14-15 där den upptar hela utrymmet. Här har fotona förstorats upp.

Rubriker: "Fyra försvann - på samma dag." samt "Grodmän rånade banken i Göteborg - sedan dess har Kjell Åke, Gay, Jan Olof och Hübner inte setts till."

Några smärre fel förekommer. Gay har här fått åldern 23 år och Kjell-Åke blev pappa 1966. Som vi vet var Gay 22 år när han försvann och Kjell-Åke blev pappa våren 1965.

Ingenstans tidigare i media har detta fall uppmärksammats så stort som i den här artikeln. Den är bra och intressant skriven.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-11 kl. 13:05.
Citera
2016-10-29, 20:40
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har nu också läst artikeln i pappersupplagan GT 2016-10-02.

Vad som förvånar mig är det utrymme som artikeln har fått på första sidan. Verkligen stort utrymme med de fyra försvunnas foton.

Rubrik: "GÅTAN OLÖST EFTER 50 ÅR."

Artikeln fortsätter sedan på sidorna 14-15 där den upptar hela utrymmet. Här har fotona förstorats upp.

Rubriker: "Fyra försvann - på samma dag." samt "Grodmän rånade banken i Göteborg - sedan dess har Kjell Åke, Gay, Jan Olof och Hübner inte setts till."

Några smärre fel förekommer. Gay har här fått åldern 23 år och Kjell-Åke blev pappa 1966. Som vi vet var Gay 22 år när han försvann och Kjell-Åke blev pappa våren 1965.

Ingenstans tidigare i media har detta fall uppmärksammats så stort som i den här artikeln. Den är bra och intressant skriven.

Jag har också läst pappersupplagan. Jag är positivt överraskad att det var så pass välskrivet. Jag ångrar lite att jag inte sparade blaskan. Jag läste den med stort intresse och lade denna tyvärr därefter till pappersåtervinning.
De fel som S2an påpekar ligger nästan inom felmarginalen för den läsare som har valt att inte grotta-ner sig i fallet.
En utmärkt artikel på min ära!
Citera
2016-11-01, 23:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Årtalen 1964, 1965 och 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Jag har också läst pappersupplagan. Jag är positivt överraskad att det var så pass välskrivet. Jag ångrar lite att jag inte sparade blaskan. Jag läste den med stort intresse och lade denna tyvärr därefter till pappersåtervinning.
De fel som S2an påpekar ligger nästan inom felmarginalen för den läsare som har valt att inte grotta-ner sig i fallet.
En utmärkt artikel på min ära!

Även jag blev också mycket positivt överraskad hur pass väl skriven artikeln var. Jag sparade däremot pappersupplagan.

Ja de småfelen ligger inom felmarginalen och "sänker" inte det utmärkta artikeln.

Nu har Leif GW Persson tagit upp tre lösta mordfall i Veckans brott från 1964, 1965 och 1965. När skall han ta upp det händelserika datumet 29 juli 1965 i Göteborg? Även om det inte handlar om ett löst mordfall.
Citera
2016-11-02, 11:49
Medlem
Citat:
Även jag blev också mycket positivt överraskad hur pass väl skriven artikeln var. Jag sparade däremot pappersupplagan.

Ja de småfelen ligger inom felmarginalen och "sänker" inte det utmärkta artikeln.

Nu har Leif GW Persson tagit upp tre lösta mordfall i Veckans brott från 1964, 1965 och 1965. När skall han ta upp det händelserika datumet 29 juli 1965 i Göteborg? Även om det inte handlar om ett löst mordfall.

Hej, föreslår att du mailar redaktionen på Svt. Detta måste rimligen vara intressant f den gode GW.
Citera
2016-11-03, 07:15
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyssung
Hej, föreslår att du mailar redaktionen på Svt. Detta måste rimligen vara intressant f den gode GW.

Det har jag gjort flera gånger. Det kanske krävs att fler mailar till "den gode GW".
Jag har även mailat och bett att de tar upp brevbäraren som försvann.
En av de hinder dom finns är väl att det tyvärr tar en vecka för Leif GW Persson att läsa in sig på fallen.
Citera
2016-11-03, 07:22
Medlem
Burgesss avatar
Citat:

3. Linköping 1972 återigen gammal bekant från Haga som inte bara såg honom utan även kom att tala med honom.

Just den här grejen har ju fått mig att reagera. Att någon har sett honom, eller att man har "hört" är en sak, men om personen i fråga har en dialog med honom är ju saken klar. Hur trovärdigt är detta vittne?
Citera
2016-11-03, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
29 juli 1965 verkar ej vara intressant för Veckans brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyssung

Man tycker att så borde vara fallet men så verkar det faktiskt inte vara. Visst Grodmansrånet har tagits upp men det inträffade så mycket mera den här "innehållsrika" dagen.

Har också mailat honom ett par gånger utan att något har skett. Känner till ett flertal andra personer som har gjort samma sak.

Att detta är intressant visar helt klart på det intresse som har visats framför allt under de senaste åren.

En radiodokumentär sändes 2015, en bok har skrivits som bl. a. tar upp dessa fyra försvinnanden 2015 samt att både stora och mindre artiklar i dagspressen har skrivits under tiden 2012-2016.

Dessförinnan har det skrivits artiklar i både vecko- och dagspressen under 1980- och 90-talen samt i Norléns bok 1995.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-11-03 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in