Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Jag tror att du har en övertro på oppinionsundersökningarna - inte för att det är medvetet fusk - inte till avgörande del iallafall - utan för att de allmänt visat sig vara osäkra under senare tid, och misslyckats med att förutspå valresultat. Senast vad det väl deras fiasko på Island...
Min tro är att det är 70 - 80 % sannolikhet att Trump vinner och att han gör det med vid marginal - kanske den största sedan Reagan. Tyvärr står det nog så illa till i USA... Alla gör bäst i att se om sina placeringar.
Jag har till största del endast beskrivit hur opinionsundersökningarna ser ut. Jag är medveten om att opinionsundersökningar haft stora brister i val i Europa under senaste tiden, men i USA har de visat sig vara väldigt träffsäkra, både i primärval och tidigare presidentval. Sedan vet man naturligtvis inte hur det blir i detta valet med detta valets egna tendenser såklart, men hittills har jag inte sett något bra belägg för att inte ta dem seriöst. Men men, det kanske kommer den åttonde november. :
Att han skulle vinna med marginal skulle i ett sådant läge innebära att han vinner i delstater som i opinionen visar att Clinton leder med 10-15%. Trots att opinionsundersökningar kan ha fel, (oftast med några procent) så ser jag faktiskt det som direkt uteslutet. Vinner Trump kommer han göra det genom att ta samtliga jämna stater i opinionsundersökningar och ytterligare en eller två där Clinton leder med 4-6%. En jordskredsseger ser jag som helt uteslutet.