2016-11-01, 10:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om man kan bevisa att MR varit där - trappräcket med blodigt fingeravtryck? - så skulle det räcka långt för att stärka hans trovärdighet om han säger att hon var med. Ännu lyckligare skulle det naturligtvis vara om JM i brådskan ut därifrån lämnade en handflata i blodet på samma räcke. Eftersom mamman överlevde, så misstänker jag att de fick väldigt brått därifrån. I det lilla huset (jag blev lite snopen när jag såg planritningen och uppgiften att det var 70-80 kvm. Det ser ju ut som ett mindre chateau på bilderna) är det inte lätt att ha brått ut om natten, skulle jag tro. Särskilt inte för någon som bara varit där någon enstaka gång, kanske.
Hur gammal han än må vara och hur än våldsbenägen, så tror jag inte att han är så väldigt intellektuellt sofistikerad eller kunnig i moderna västerländska polisiära metoder. Det inser han säkert vid det här laget och gör bäst i att hålla tyst. Därför ska det bli spännande med en rättegång där de två sitter i samma rum och ska göra ned varandra. Då om inte förr lär något brista och jag tror (eller önsketänker) att det blir hon som knasar till det för sig själv.
Vi vet ännu inte vilka tekniska bevis man sitter inne med. – Av det lilla som kommit ut ser det helt klart ut som att MR är insyltad och har agerat på mordplatsen. – MR är beroende av droger och därmed också av pengar. Han kan i enlighet med det JM följdriktigt misstänkt: att någon trott det fanns pengar i huset, ha begett sig dit i egen regi, och JM då trott han varit hemma (på sitt rum?). Utflykten bör ha tagit minst ett par timmar (inkl. hämta bilen, ställa tillbaka den, osv). – Låter detta trovärdigt..? – Nej, inte direkt. Kan man slå hål på denna hennes uppgift om att de bägge varit hemma mordkvällen så bör hon åka dit på anstiftan: Varför skulle hon annars skydda MR? - Och hade MR tidigare fått köra omkring i tjänstebilen? - Vem försåg honom med cannabis..?
Citera
2016-11-01, 10:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad tycker han om att hon sagt att han inte är 18 utan 25 år tro, när han får veta det.
Jättebra att min omsorgsvärdinna och blivande hustru värderade min sexuella förmåga och att jag nu kan ådömas ett livstidsstraff, innan jag bär henne över tröskeln.
Citera
2016-11-01, 10:45
Medlem
Som sagt, JM har nog inte vid något tillfälle befattat sig med det blodiga hantverket varför det kan bli väldigt svårt att hitta några som helst bevis för hennes skuld.

Inte ens ett utpekande från 18-åringen för anstiftan till mord väger särskilt tungt om inte hans utsagor kan styrkas på något sätt ( jfr Helge Fossmo och de SMS han skickade Sara).

Den tidigare misshandeln av JM:s afghanska älskare skulle kunna vara ett riktigt ess för försvaret. Man kan hävda att 18-åringen är beskyddande och kontrollerande och går bananas helt på egen hand.

JM hade inget med detta att göra och heller inte med mordet och mordförsöket på föräldrarna. Det var 18-åringens eget verk.
Citera
2016-11-01, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vi vet ännu inte vilka tekniska bevis man sitter inne med. – Av det lilla som kommit ut ser det helt klart ut som att MR är insyltad och har agerat på mordplatsen. – MR är beroende av droger och därmed också av pengar. Han kan i enlighet med det JM följdriktigt misstänkt: att någon trott det fanns pengar i huset, ha begett sig dit i egen regi, och JM då trott han varit hemma (på sitt rum?). Utflykten bör ha tagit minst ett par timmar (inkl. hämta bilen, ställa tillbaka den, osv). – Låter detta trovärdigt..? – Nej, inte direkt. Kan man slå hål på denna hennes uppgift om att de bägge varit hemma mordkvällen så bör hon åka dit på anstiftan: Varför skulle hon annars skydda MR? - Och hade MR tidigare fått köra omkring i tjänstebilen? - Vem försåg honom med cannabis..?

Vill inte störa i dina fantasier, men du. . .

Du har läst den "fria berättelse" i P7:an, sekretessad info är svärtad, har du likaså läat
Frivårdens offentliga handling ??

** en P7:a skall aldrig ersätta en RPU, en jävla gång har jag faktiskt varit med om att sjuan
dömde sjuk vid handlingen men frisk vid undersökningstillfället. Hujedamig !

Glöm inte frågan, läst frivårdens "utredning" ??
Citera
2016-11-01, 12:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vill inte störa i dina fantasier, men du. . .

Du har läst den "fria berättelse" i P7:an, sekretessad info är svärtad, har du likaså läat
Frivårdens offentliga handling ??

** en P7:a skall aldrig ersätta en RPU, en jävla gång har jag faktiskt varit med om att sjuan
dömde sjuk vid handlingen men frisk vid undersökningstillfället. Hujedamig !

Glöm inte frågan, läst frivårdens "utredning" ??
Har inte läst något dokument i sin helhet.

Av det som pressen delgett oss kan bl.a. nämnas att JM befunnits lämplig för samhällstjänst - om någon sådan kan komma att bli aktuell.
http://www.vlt.se/blaljus/brott/41-aringen-berattar-om-sitt-liv

Vilken typ av samhällstjänst som avses framgår ej, men kanske man kan utgå från att man haft hennes meriter inom familjehemsbranschen i åtanke..?
Citera
2016-11-01, 20:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har inte läst något dokument i sin helhet.

Av det som pressen delgett oss kan bl.a. nämnas att JM befunnits lämplig för samhällstjänst - om någon sådan kan komma att bli aktuell.
http://www.vlt.se/blaljus/brott/41-aringen-berattar-om-sitt-liv

Vilken typ av samhällstjänst som avses framgår ej, men kanske man kan utgå från att man haft hennes meriter inom familjehemsbranschen i åtanke..?

Jag gissar att det är den alldeles speciella gåva som hon har när det gäller att ta hand
om ensamkommande flyktingpojkar som avses...

En del skulle betrakta:
– Att ha sex med pojkarna
– Att skola in pojkarna i olika former av grov kriminell verksamhet
– Att tillåta och kanske t.o.m. gynna bruk av olika narkotiska preparat

som olämpligt. Men om man ser till det som det som behandlats av rättsväsendet hittills, så har ju i alla fall socionomens sex med 15-16-åriga flyktingpojkar fått officiellt godkännande av åklagaren Anna Asklöf.
Om jag tycker att allt detta är fel och gör JM olämplig att ta hand om flyktingpojkar så kan det kanske bero på att jag har gammalmodiga värderingar.

Med mina föråldrade värderingar så hoppas jag att samhällstjänst inte kan bli aktuellt om JM döms för två fall av mord, ett fall av mordförsök och ett fall av försök till grovt bedrägeri. IMHO är livstid, vid fällande dom, det enda alternativet.

Citera
2016-11-01, 20:20
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag gissar att det är den alldeles speciella gåva som hon har när det gäller att ta hand
om ensamkommande flyktingpojkar som avses...

En del skulle betrakta:
– Att ha sex med pojkarna
– Att skola in pojkarna i olika former av grov kriminell verksamhet
– Att tillåta och kanske t.o.m. gynna bruk av olika narkotiska preparat

som olämpligt. Men om man ser till det som det som behandlats av rättsväsendet hittills, så har ju i alla fall socionomens sex med 15-16-åriga flyktingpojkar fått officiellt godkännande av åklagaren Anna Asklöf.
Om jag tycker att allt detta är fel och gör JM olämplig att ta hand om flyktingpojkar så kan det kanske bero på att jag har gammalmodiga värderingar.

Med mina föråldrade värderingar så hoppas jag att samhällstjänst inte kan bli aktuellt om JM döms för två fall av mord, ett fall av mordförsök och ett fall av försök till grovt bedrägeri. IMHO är livstid, vid fällande dom, det enda alternativet.

Den som döms till samhällstjänst får inte göra den inom den sektor man själv arbetar i. En läkare får således inte göra samhällstjänst på ett sjukhus.

Jag skulle utgå från att det där är en rutinbedömning de gör. Samhällstjänst döms man inte till om motsvarande fängelsestraff skulle ha varit över två månader. I JM:s fall är det nog antingen friad eller livstid som gäller. I vart fall inte en månad i buren.
Citera
2016-11-01, 20:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Den som döms till samhällstjänst får inte göra den inom den sektor man själv arbetar i. En läkare får således inte göra samhällstjänst på ett sjukhus.

Jag skulle utgå från att det där är en rutinbedömning de gör. Samhällstjänst döms man inte till om motsvarande fängelsestraff skulle ha varit över två månader. I JM:s fall är det nog antingen friad eller livstid som gäller. I vart fall inte en månad i buren.

Jag tror att du har rätt.
Jag var lite ironisk i mitt förra inlägg...

Citera
2016-11-01, 20:44
Medlem
För den som inte såg Krimkvarten med Hasse Aaro om mordet kan den här länken vara av intresse.

https://m.youtube.com/watch?v=n5bwhjECS4s

Mycket klokt från Hasse Aaro där.
Citera
2016-11-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Woops! Vilket familjedrama detta är. Jag lider med de inblandade.😞
Jag håller med dig helt och fullt. Det är djupt sorgligt och tragiskt. Så många barn och vuxna som blivit drabbade. Hoppas att alla drabbade får hjälp att få bra liv framöver. Men just nu måste det vara hemskt för dom alla att leva i ovisshet tills rättegångarna är över. Med alla frågor som mal i deras huvuden. Självklart känner man medlidande.
Citera
2016-11-01, 21:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Jag håller med dig helt och fullt. Det är djupt sorgligt och tragiskt. Så många barn och vuxna som blivit drabbade. Hoppas att alla drabbade får hjälp att få bra liv framöver. Men just nu måste det vara hemskt för dom alla att leva i ovisshet tills rättegångarna är över. Med alla frågor som mal i deras huvuden. Självklart känner man medlidande.

Det finns många offer i detta tragiska trama.

Om polisen tagit exmakens död på allvar i augusti 2015 så är det möjligt, för att inte säga troligt,
att mycket av det hemska som hänt hade kunnat undvikas.

Citera
2016-11-01, 21:12
Medlem
Frågor ang. JMs ev. brott/-srubricering/
Hittills har nämnts mord, mordförsök, hjälp till desamma och stämpling.
Men skyddande av brottsling, har det varit på tapeten? Vad skulle det kunna ge i straff?
Är det så i Sverige att alla möjliga brott måste räknas upp i åtalet för att de ska komma ifråga under en rättegång, eller kan någon gå fri bara för att brottet inte nämns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in