Citat:
Vi vet ännu inte vilka tekniska bevis man sitter inne med. – Av det lilla som kommit ut ser det helt klart ut som att MR är insyltad och har agerat på mordplatsen. – MR är beroende av droger och därmed också av pengar. Han kan i enlighet med det JM följdriktigt misstänkt: att någon trott det fanns pengar i huset, ha begett sig dit i egen regi, och JM då trott han varit hemma (på sitt rum?). Utflykten bör ha tagit minst ett par timmar (inkl. hämta bilen, ställa tillbaka den, osv). – Låter detta trovärdigt..? – Nej, inte direkt. Kan man slå hål på denna hennes uppgift om att de bägge varit hemma mordkvällen så bör hon åka dit på anstiftan: Varför skulle hon annars skydda MR? - Och hade MR tidigare fått köra omkring i tjänstebilen? - Vem försåg honom med cannabis..?
Om man kan bevisa att MR varit där - trappräcket med blodigt fingeravtryck? - så skulle det räcka långt för att stärka hans trovärdighet om han säger att hon var med. Ännu lyckligare skulle det naturligtvis vara om JM i brådskan ut därifrån lämnade en handflata i blodet på samma räcke. Eftersom mamman överlevde, så misstänker jag att de fick väldigt brått därifrån. I det lilla huset (jag blev lite snopen när jag såg planritningen och uppgiften att det var 70-80 kvm. Det ser ju ut som ett mindre chateau på bilderna) är det inte lätt att ha brått ut om natten, skulle jag tro. Särskilt inte för någon som bara varit där någon enstaka gång, kanske.
Hur gammal han än må vara och hur än våldsbenägen, så tror jag inte att han är så väldigt intellektuellt sofistikerad eller kunnig i moderna västerländska polisiära metoder. Det inser han säkert vid det här laget och gör bäst i att hålla tyst. Därför ska det bli spännande med en rättegång där de två sitter i samma rum och ska göra ned varandra. Då om inte förr lär något brista och jag tror (eller önsketänker) att det blir hon som knasar till det för sig själv.
Hur gammal han än må vara och hur än våldsbenägen, så tror jag inte att han är så väldigt intellektuellt sofistikerad eller kunnig i moderna västerländska polisiära metoder. Det inser han säkert vid det här laget och gör bäst i att hålla tyst. Därför ska det bli spännande med en rättegång där de två sitter i samma rum och ska göra ned varandra. Då om inte förr lär något brista och jag tror (eller önsketänker) att det blir hon som knasar till det för sig själv.