2016-10-31, 20:25
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
vädret den natten borde man kunna få fram genom att ringa SMHI Midlanda eller Luftfartsverket (de har ju flygplats i Kramfors) verkar inte ligga historiskt väder så långt bak som 1987 på nätet tyvärr, kanske nån har tid å ringa å kolla imorgon 😊
Citera
2016-10-31, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Ja programmet var häpnadsväckande! Mycket intressant information kom fram. Otroligt att det inte gjordes en grundligare polisutredning 1987! Men det var ju Quick/DaCosta gänget som var i farten...

Du Trap förresten? Gör inte du samma sak när du delar ut post? Du bara säger:"Här är din post! Hej Då!"

Kom in på en kopp kaffe nästa gång istället vetja!

Sorry..jag råkar inte vara brevbärare...men du kan väl ringa till en riktig brevbärare!! Ring han PAJ vet jag!! Ni kommer att ha mycket intressant att prata om!!

Apropå att det inte gjordes en grundligare undersökning 1987..så är det för jävligt!!!! Bara hur det gick för stackars Engla, sjabbel med det..
Citera
2016-10-31, 20:31
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Har dragit ur tiderna om cykeln och samtalet med Mr P från programmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ur programmet Svenska fall för FBI
22.45 Eva släpptes av 700-800 meter från hemmet.

Paj säger att han ringde vännen som körde Eva 23.15 ( Hon säger att det inga samtal kom)
23.20 ringde han mamman inget svar 23.45 samma sak.
00.15 ringde han mamman igen inget svar . Han har uppgett att han under tiden 00.30-1.30 körde 3 gånger för att se om Eva kommit hem. ( I telefon i programmet säger han en sväng inte mer)
00.40 är han på puben där finns 2 vittnen en av dom säger att han var dyngblöt.
01.00 kör han en vän hem säger han.
06.30 Ringer han systern och frågar om Eva kommit hem.

Cykeln ses första gången runt 00.00. Ett vittne har beskrivit att han var tvungen att svänga lite för att inte köra på cykeln. Sen har vi ett annat vittne vid 02.40 som också säger sig ha sett cykeln på vägen.
Runt 05.00 är cykeln borta.

Klockan 15.00 den 26 september hittas Eva och Laban i skogsdungen.
Eva har 11 knivhugg från en kniv som enligt Safarik är 25 cm lång och dubbeleggad. Laban är knivhuggen med samma kniv enligt obduktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory

Tidningsuppgifter
23.15. Några ungdomar i en bilen ser en slängd cykel i "strålkastarskenet" i vänstra diket. Redan uppe vid backen vid gårdsplanen, ca 30 m från föräldrahemmet har de sett hunden Laban springa runt. Han skäller och vill in i bilen. Modern hör hunden skälla. Timmen tidigare ska en man varit i området och sagt att cykeln inte var där. Ett annat vittne promenerade förbi vid platsen några minuter innan 23 och såg ingen cykel. Men jag undrar om det inte finns ett till vittne som såg cykeln?

05:30 Är cykeln borta enligt en person på väg till arbetet.

Ca 22:55. Hundföraren som såg cyklisten säger att han gick ut med hunden runt 22:50, och såg cyklisten "mycket kort efter det". På högra sidan av Limstagatan på väg mot bruket kom en man cyklandes bakifrån.

Har lagt upp lite bättre bilder från artiklarna, bla från brottsplatsen:

Mordplatsen:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20296%20Page%2071_zps4zsgidcv.jpg.html

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20296%20Page%2054%201_zpspm3lupgw.jpg.html

Eva på sin häst:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20296%20Page%2070_zpsmf90bsco.jpg.html

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20296%20Page%2056_zpsxlswlynt.jpg.html

Särskilt sista bilderna i sista länken talar för sig själva, det går inte att se in från vägen att kroppen är där...
Senast redigerad av Moosky 2016-10-31 kl. 20:50.
Citera
2016-10-31, 20:31
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Sorry..jag råkar inte vara brevbärare...men du kan väl ringa till en riktig brevbärare!! Ring han PAJ vet jag!! Ni kommer att ha mycket intressant att prata om!!

Apropå att det inte gjordes en grundligare undersökning 1987..så är det för jävligt!!!! Bara hur det gick för stackars Engla, sjabbel med det..

Jag är glad att du håller med mig på den här punkten. När det gäller din teori om att en slumpmässig galen jägare skulle dödat Eva förbehåller jag mig dock rätten att inte hålla med dig om den.

Förresten, om du hittar den där jägaren, kolla om han har bacon eller hundkex i fickan...Han lär väl gå omkring med det hela tiden...
Senast redigerad av MyBladeIsSharp 2016-10-31 kl. 21:24.
Citera
2016-10-31, 20:34
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
11 knivhugg...han borde ha blivit blodig...sköljt av sig i älven efteråt....blivit dyngblöt.....eller regnade det våldsamt? Kan han hunnit hem och bytt kläder innan han drog ut på krogen? Önskar att vittnena från krogen och den han skjutsade hem från krogen kunde ge sig tillkänna och berätta.....
Citera
2016-10-31, 20:39
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Fanns det tillhörande ladugård/verkstad/garage till Evas föräldrars hus? Kan han ha tagit kniven därifrån?
Citera
2016-10-31, 20:44
Medlem
Pajs FB-sida nu helt borta, eller dold för allmänheten. Bäst är att Paj går direkt till polishuset och erkänner, eller förklarar sig.
Citera
2016-10-31, 20:46
Medlem
Draifoss avatar
Jag tänkte på det här med den röda cykeln vid brottsplatsen. Det lär väl vara omöjligt att slå fast nu i efterhand att de var just Evas mammas cykel, men det man möjligen skulle kunna göra är att utesluta att det var den cykeln. Om man t.ex. utifrån den bild på mammans cykel som echoes länkade till (jag hittar den inte nu) skulle kunna slå fast att cykeln tillverkades senare än 1987 så slapp man ju fundera mer på saken.
Citera
2016-10-31, 20:48
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänkte på det här med den röda cykeln vid brottsplatsen. Det lär väl vara omöjligt att slå fast nu i efterhand att de var just Evas mammas cykel, men det man möjligen skulle kunna göra är att utesluta att det var den cykeln. Om man t.ex. utifrån den bild på mammans cykel som echoes länkade till (jag hittar den inte nu) skulle kunna slå fast att cykeln tillverkades senare än 1987 så slapp man ju fundera mer på saken.

Detta borde man naturligtvis genast försöka göra. Det skulle ta bort den aktuella cykeln ur ekvationen helt och hållet! Borde vara prio 1 för polisen!
Citera
2016-10-31, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänkte på det här med den röda cykeln vid brottsplatsen. Det lär väl vara omöjligt att slå fast nu i efterhand att de var just Evas mammas cykel, men det man möjligen skulle kunna göra är väl att utesluta att det var den cykeln. Om man t.ex. utifrån den bild på mammans cykel som echoes länkade till (jag hittar den inte nu) skulle kunna slå fast att cykeln tillverkades senare än 1987 så slapp man ju fundera mer på saken.

Cykeln igen:

https://dacostarkivet.files.wordpress.com/2016/10/cykel-kramfors.jpg?w=780

Pia nämner att Evas mammas cykel hade en cykelkorg, det nämns inget om någon korg av vittnena 1987, men visst kan Paj ha tagit loss korgen innan han begav sig iväg.

Det finns ju en färgflaga vid FP, gamla cyklar flagar ju, kan inte polisen undersöka det?
Citera
2016-10-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Detta borde man naturligtvis genast försöka göra. Det skulle ta bort den aktuella cykeln ur ekvationen helt och hållet! Borde vara prio 1 för polisen!

Tyvärr är nog polisens prio ett att låtsas som inget har hänt, samt att utreda dom värdelösa tips som nu kommit in.
Citera
2016-10-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Fanns det tillhörande ladugård/verkstad/garage till Evas föräldrars hus? Kan han ha tagit kniven därifrån?

Ibland står det i pressen, alltså in på 00-talet om ett "knivliknande föremål", frågan är vad Paj kan haft tillgång till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in