Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Jag tror att all den här ilskan som kommer fram från många av oss angående vad som är sant/ligger bakom relationen Lotta-Martin faktiskt bottnar i att vi känner oss lurade, i alla fall jag.
Om man får höra att en helt vanlig, skötsam kvinna blir stalkad av en nyss utsläppt vålddöms kille som hon knappt träffat o som sedan tränger sig i o slår ihjäl henne, blir man förfärad. Hur kunde det hända? Kan det hända min granne, min syster? Hur ska en vanlig kvinna skydda sig mot detta?
När man sedan får reda på att hon inte var så "vanlig" - snarare rätt ovanlig för en 41-åring. Man blir ju förvånad när man får reda på att hon hade en pågående relation med honom, planerade ett liv o barn tillsammans. Hade jagat honom o tjatat att han skulle ringa - senast samma kväll och dessutom själv släppt in honom - som vanligt. Använt kokain med honom, rest med honom, velat börja med hans anabola etc.
Ja då tänker man att det här ju - som tur var - kanske inte kan drabba min granne eller syster.
Det här drabbade någon som själv satte sig i en farlig relation. Som spelade med o gjorde - faktiskt olagliga saker hon också. Hon kunde åkt dit för kokainet - o sannolikt fått villkorligt för innehav - troligen hade hennes jobb på skolan då upphört.
Det är inte snyggt att man mörkar sanningar - snarare obehagligt.
Det ger fel perspektiv. Istället för att skydda kvinnor från att inleda en relation med en våldsam man och direkt gå när han slår, så börjar man diskutera fler poliser på gatorna, bättre säkerhetsdörrar o övervakningskameror. Kanske till viss del bra saker det också - men det hade inte hjälpt eller räddat Lotta.
Du slår in en vidöppen dörr, som sagt. Ja, det går att undvika såna som Martin. Det är nog ytterst få föräldrar till flickor som inte varnar dem från tidig ålder för fel sorts män. Det är ju självklarheter.
Men nu är inte världen så perfekt och svartvit som du tror, att den är indelad i dåliga kvinnor (som Lotta) och bra kvinnor (som jag antar att du själv tycker att du är?).
Utan människor är människor som kan ha sina dåliga stunder och hamna i lägen där de väljer fel.
Lotta begick ett misstag och det fick hon betala dyrt för.
Många som blir mördade har säkerligen begått misstag. Träffat på fel person, gått nerför fel gata, valt fel man eller kvinna, varit brottslingar själva, prostituerade etc, eller bara haft otur.
Det finns inget annat att lära sig av det än att det är så det kan bli och ditt idoga argumenterande för att alla kvinnor absolut måste lära sig av detta är rätt konstigt. Det vet väl varenda kvinna att man måste skydda sig mot manligt våld på olika sätt?
Det är mänskligt att begå misstag.
Och det är inte så att det är helt ohjälpligt och ett naturtillstånd att det går omkring monster på gatorna. De kan spärras in. Det man däremot kan lära sig av här är att kriminalvården är ett skämt. Han borde aldrig släppts ut.