Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil-
Allt annat pekar på att det är falskt.
Om en hel utredning pekar på att person är skyldig och någon säger att personen var hos dem borde den dömmas för medhjälp.
En sak vore om inga omständigheter alls pekade på P A J men nu har han alla omständigheter emot sig.
Tydligt motiv, återkommande beteendehistorik som stalker, tidpunkterna stämmer att han vistas utomhus inom minuter från Eva.
Bortförklaringar som inte alls stämmer och ändringar i berättelser som inte alls verkar stämma.
Polisen har sin man här.
Ordentligt med känslor här märker jag. Och visst, utifrån det vi vet är det mycket möjligt att han hade tillfälle och motiv att mörda henne. Kanske är det till och med något som är sannolikt, fortfarande givet vad vi vet.
Att någon "hel utredning" pekar på honom tycker jag är svårt att säga. Inte minst för att vi inte vet vilka utrednings åtgärder som gjorts. Uppenbarligen är inte polisutredningen helt renons på detta. De har förhört honom. Förmodligen mamman också. Och gjort andra kollar. Jag tolkar uppgiften om de två som fått lämna dna är han och cykelmannen.
Jag kan också se andra tänkbara mördare. Vet inte hur säkert cykelmannens alibi är. Den nämnde "från Finnmarken" nyss. Andra har uppenbarligen pekats ut.
Jag hoppas man har undersökt den som såg brottsplatsen vägen och pekade ut den för Anneli - den som både i tidningen 1987 och i programmet kallas "någon". Var det en granne? Som alltså kunde varit där på natten också.
Klart är att oavsett det är PAJ eller någon annan som är skyldig är en fällande dom eller ens ett åtal mycket sbår att åstadkomma. Bara två saker kan nog ändra det.
1) Erkännande, och bara ett som underbyggs av annat - som att den dom erkänner vet något som polisen inte släppt till allmänheten.
2) Dna-träff, och främst om det är under naglarna eller i blodstänk. Sperma skulle nog kunna bortförklaras med rimligt tvivel om det kommer från ett ex/pojkvän.