2016-10-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Åker Helsingborg ur, och om Gefle blir kvar så blir Gamla Ullevi närmsta bortaarena för MFF!
Oavsett så har det skett en snabb och överraskande förskjutning mot Mellansverige från Syd(väst) som alltid har dominerat svensk fotboll annars...Även två st Norrlandslag som också höll sig kvar.
"Alltid" är väl lite att ta i? Jag kan sträcka mig till periodvis, någon annan kanske skulle säga ofta. Östersund kanske skulle säga att södra Sverige är Gävle och resten söder om det, då kanske du har en poäng?
Citera
2016-10-30, 20:22
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
"Alltid" är väl lite att ta i? Jag kan sträcka mig till periodvis, någon annan kanske skulle säga ofta. Östersund kanske skulle säga att södra Sverige är Gävle och resten söder om det, då kanske du har en poäng?
När har sydvästra Sverige inte dominerat svensk fotboll?
Citera
2016-10-30, 20:23
Medlem
Citat:
Det skulle även kunna vara ett underkännande av 51% regeln. Istället för att kommundopas så kommer en "ägare" och sätter in sina pengar. Jag kan tänka mig att han ställer (högre/tydligare) krav och låter det få konsekvenser på ett annat sätt än Helsingborgs gemene skattebetalare?
Fast medlemmarna kan ju faktiskt rösta bort Ryssholm om de vill. Så funkar 51%-regeln.
Citera
2016-10-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
För 15 år sedan vann Hammarby SM-guld, detta följdes upp av Dif's tre; 2002, 2003 och 2005. Stockholm är så vitt jag vet inte en sydvästlig stad.
Citera
2016-10-30, 20:28
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxenofc
För 15 år sedan vann Hammarby SM-guld, detta följdes upp av Dif's tre; 2002, 2003 och 2005. Stockholm är så vitt jag vet inte en sydvästlig stad.
Jo, om man bor i Haparanda så!

Nej, men vad bra. Med undantag för inledningen av 2000-talet har sydvästra Sverige dominerat svensk fotboll. Även under de åren var topplagen i Allsvenskan antingen belägna i sydväst, eller i Stockholm. Stockholm sticker alltså upp ibland, annars är det sydväst (inte huvudbonaden) som gäller.
Citera
2016-10-30, 20:30
Medlem
Citat:
Jo, om man bor i Haparanda så!

Nej, men vad bra. Med undantag för inledningen av 2000-talet har sydvästra Sverige dominerat svensk fotboll. Även under de åren var topplagen i Allsvenskan antingen belägna i sydväst, eller i Stockholm. Stockholm sticker alltså upp ibland, annars är det sydväst (inte huvudbonaden) som gäller.
Peking har väl också ett antal SM-guld, men visst ÖIS, IFK Gbg och MFF har gjort det bra genom åren.
Citera
2016-10-30, 20:36
Medlem
Citat:
Hur är det möjligt att Dempsey nu vill lämna Dif för "nya utmaningar" efter typ 3 månader på posten? Han var ju stensäker på att stanna för två veckor sedan. Någon Difare som vet något? Vem blir ny tränare? Blixtcomeback för Kung Pelle?
Dags att ringa Gerhardsson?
Citera
2016-10-30, 20:38
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Peking har väl också ett antal SM-guld, men visst ÖIS, IFK Gbg och MFF har gjort det bra genom åren.
En titt på maratontabellen visar det ganska tydligt: topp 10 består av AIK, DIF, Peking samt 7 sydvästsvenska lag (MFF, IFK, IFE, HeIF, ÖIS, HBK, GAIS)
Citera
2016-10-30, 20:39
Medlem
Citat:
Fast medlemmarna kan ju faktiskt rösta bort Ryssholm om de vill. Så funkar 51%-regeln.
20 000 i medlemsavgift kanske löser det, eller måste man ha "medlemmar" i en elitförening? Jag teoretiserar lite här. Flyttar man verksamheten geografiskt då och då hjälper nog inte medlemsantalet heller.
Citera
2016-10-30, 20:48
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Malmö har alltså inte säkrat guldet på sportslig väg än, två raka AIK-segrar samtidigt som Malmö förlorar sista så skiljer bara en poäng i sluttabellen. Hur kommer AIK reagera om man blir "bestulna" på ett guld av förbundet? Samtidigt kommer Malmö hävda att man inte gått för fullt i avslutningen när guldet redan var klart. Nu ska det ganska mycket till om det ska inträffa, men vore onekligen en väldigt märklig situation om det inträffade.

Anmärkningsvärt att Malmös förluster i år kommit mot Gefle, Östersund, J Södra, Helsingborg, Djurgården och Sundsvall. Uteslutande lag på nedre halvan. Stor del i varför man tar guldet, man presterar mot sina toppkonkurrenter.
Citera
2016-10-30, 20:55
Medlem
Nog för att dagens match var betydelselös men nonchalansen i våra förluster den här säsongen är beklämmande. Sex förluster mot lag på undre halvan och Bois-debaclet är faktiskt riktigt pinsamt.

Citat:
Det skulle även kunna vara ett underkännande av 51% regeln. Istället för att kommundopas så kommer en "ägare" och sätter in sina pengar. Jag kan tänka mig att han ställer (högre/tydligare) krav och låter det få konsekvenser på ett annat sätt än Helsingborgs gemene skattebetalare?
Så kan man också se det. "Storklubbarna" i Superettan leds nog till stor del av småpåvar och ryggdunkare snarare än ledare med visioner. Oavsett så är det uselt av konkurrenterna att AFC spelar i Allsvenskan 2017. All heder åt spelarna och ledarna i AFC dock.
Citera
2016-10-30, 20:57
Medlem
Citat:
Utan att gräva för mycket vad sägs om 1911-1917, 1955-1965, perioden efter senaste millenieskiftet, när fan har ni dominerat egentligen. Jag kan sträcka mig till att Skåne, Västergötland, Östergötland och Stockholm har oftast dominerat svensk fotboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in