2016-10-30, 19:16
Medlem
Cannabisministerns avatar
Är livstidsdomen överklagad? Jag har inte sett något om det.
Citera
2016-10-30, 19:19
Medlem
Jag har inte heller sett det. Jag vet inte bur lång tid det brukar ta. Förmodar att advokaten måste tala med sin klient och att denne då måste vara någorlunda talbar. Frågan är om Martin är det just nu.
Citera
2016-10-30, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23695046.ab

Fortfarande vägrar Lottas syskon att se sanningen i vitögat. De fortsätter att förneka..

Lotta "tvingades" att använda kokain. Detta av en "facebookvän" som hon hade haft en kort romans med..

Gäsp..

Ju mera de förnekar sanningen desto obegripligare blir storyn.

Vad får du ut av detta?
Lotta är död och du försvarar mördaren. Han är tillgänglig i fängelset, åk dit och trösta honom om du känner att han är orättvist behandlad. Ta solglittret med dig, han har ju en hatkärlek till trekanter. I rent utbildningssyfte borde ni tvingas att umgås med Martin ett par veckor, för att begripa vad ni pratar om.

Ni är lika infantila allihop, som tvivlar på Lotta och tror och tycker att hon "borde vetat bättre". Det borde säkert ni också, i många situationer. Ingen kan kalla sig felfri.
Citera
2016-10-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Det är tragiskt att ett antal personer hela tiden, vecka ut och vecka in, återvänder till samma sak. De som absolut måste skriva gång på gång att Lotta begick ett fel som hade kontakt med Martin. De försöker allt som oftast snygga till sin argumentation genom att hävda att syftet är att skydda kvinnor. Andra kvinnor ska förmås undvika män som Martin, menar de, och denna ädla avsikt motiverar kritiken mot Lotta.

För det första: Kvinnor blir inte ett dugg stärkta i sin självaktning genom att ett antal personer framhåller ett brottsoffers fel och brister på Flashback eller i andra media. Så vill ni kvinnor väl kan ni kanske välja en annan väg.

För det andra: Många kvinnor skulle naturligtvis undvika en person som Martin. Tillräckligt många gjorde det inte. Han verkar hela tiden ha haft minst en flickvän. Tittar på hans tidigare dom 2001 fanns en flickvän med i bilden, han får nya så fort han kommer ut. Ett antal personer som varit tillsammans med honom när han varit ute kan lätt identifieras, och då har han ändå bara varit ute i sammanlagt cirka 4 år de senaste 16 åren. Det är inget direkt fel på dessa kvinnor, förutom då att de i något skede gillat Martin. Han verkar ha haft en charmig sida.

För det tredje: Nu när Martin har slagit ihjäl en kvinna finns hela hans brottsregister till allmän beskådan. Så var det inte innan. Även om kvinnorna visste om att han suttit i fängelse kände de knappasttill detaljerna i samtliga fem domar. Ingen av dem verkar vara någon arkivräv.

För det fjärde: Det finns faktiskt ett antal män som har tatueringar och gympumpade muskler, och som lägger mycket tid och möda på att bli stora. Tursamt nog är de till största delen någorlunda skötsamma. Jag håller med om att Martins stora skalltatuering med mera inger onda aningar. Men vi vet inte hur kvinnorna resonerade om det.

Visst hade Lotta olyckligt omdöme. Visst vore det bra om kvinnor inte hade det. Dåligt omdöme bottnar ofta i dålig självkänsla. Att hacka på brottsoffer stärker knappast självkänslan hos andra än hos dem som hackar.

Om Lotta hade varit så märklig som vissa här anser, hade hon inte varit omtyckt av grannar och av sin egen chef. Hon hade säkert en mycket instabil sida, men hon lyckades ju faktiskt också arbeta och hålla ihop sitt liv. Det var bland annat det Martin ville förstöra för henne, genom att försöka få henne vräkt och se till så hon blev av med jobbet genom att kontakta kvinnan hon hyrde av och hennes chef. Han måste ha varit hel provocerad av att hon faktiskt hade en viss ordning i tillvaron.

Man hjälper ingen heller genom att förvanska sanningen till något oigenkänligt . Ingen kvinna blir hjälpt av att få läsa på fb att det är mannen som bestämmer. Kvinnan kan INTE göra ett jota.

Jag förstår inte varför man borde måla upp en bild av brottsoffret så att den inte stämmer med verkligheten. Varför kan en kvinna inte frivilligt använda kokain för att kunna känna rusningen och det “helt galna sexet”? Varför måste man låtsas att det är mannen - Martin - som har tvingat henne till det?

Kokain påverkar omdömet. Likaså som alkoholen.

Det är inget nytt fenomen att tungt kriminella män attraherar en viss typ av kvinnor, men man kan absolut inte påstå att det skulle handla om “helt vanliga tjejer”. Det kan vara många, men det är fortfarande bara en pyttepytteliten minoritet av ALLA kvinnor.

Det existerar psykologisk forskning kring fenomenet och slutsatsen man drar av den forskningen är att dessa kvinnor bär alla på en slags trauma.

För den sakens skulle behöver dessa kvinnor inte vara “dåliga ekonomiassistenter”. Tvärtom kan de ha gott självförtroende på jobbet – men sakna det helt privat.

Precis som en fängelsekund kan vara “någon” på gym – men “ingen” på en anställningsintervju.

Jag kan mycket väl tänka mig att Martin ansåg Lotta hyckla och vara “helylle”, när hon egentligen gjorde många saker precis som Martin: använde droger, talade inte sanning, utnyttjade folk till sina egna ändamål, gick på “bidrag”, hade trasslig ekonomi, levde tonårsliv som vuxen etc.

Martin kanske var lite avundsjuk på Lotta som hade lyckats “charma sina släktingar, vänner och arbetsgivare” att tro enbart gott om Lotta.
Citera
2016-10-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Är livstidsdomen överklagad? Jag har inte sett något om det.

Tar ju lite tid för försvaret att skriva ihop ett vettigt överklagande.
Bör ju precisera vad som det ska klagas på och kan tänka mej att lite nya vittnen/infallsvinklar
ska åberopas.
Har för mej att 21 dagar från domen har försvaret på sej.
Citera
2016-10-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vad får du ut av detta?
Lotta är död och du försvarar mördaren. Han är tillgänglig i fängelset, åk dit och trösta honom om du känner att han är orättvist behandlad. Ta solglittret med dig, han har ju en hatkärlek till trekanter. I rent utbildningssyfte borde ni tvingas att umgås med Martin ett par veckor, för att begripa vad ni pratar om.

Ni är lika infantila allihop, som tvivlar på Lotta och tror och tycker att hon "borde vetat bättre". Det borde säkert ni också, i många situationer. Ingen kan kalla sig felfri.

Du drar väldigt märkliga slutsatser. VAR har jag försvarat Martin?

Varför skulle det vara nyttigt för mig att umgås med Martin? Varför skulle det vara nyttigt för någon?

Det enda infantila I sammanhanget är att försvara Lottas beteende som “normalt” och något som kunde drabba “oss alla”. Nej, det kunde inte..

Vem som helst av oss drabbades inte heller av Svartenbrandt. Några kvinnor gjorde det – men de var inte “normala”. En del av dem har själva insett det – I efterhand.
Citera
2016-10-30, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag är fullt medveten om att vissa kvinnor JÄMT “råkar förälska sig” I män med beroendeproblematik. Men det är just där jag vill slinka in att det inte handlar om kärlek utan dessa kvinnors egna medberoende/beroende problematik.

Lotta träffade ju även ordentliga duktiga Micke (med barn) – men då började Lotta strula direkt. Hon ville ha mer drama än vad en vanlig, ordentlig kille kunde erbjuda. Och Micke vägrade att “slåss” om Lotta.

De absolut allra flesta av oss lyckas med uppgiften att uppfostra våra barn så att de INTE är intresserade av tungt kriminella typer. Det hör inte till vanligheten att finna dem attraktiva.

Så när du undrar “hur vi gör” behöver du inte vända dig längre än din närmaste granne för att få svaret. Det finns inget kaxigt I det konstaterandet.

Att det sen finns damer som anser tvärtom att dessa muskelknuttar med noll hjärnceller men starka biceps är supersexiga beror på att även de själva är skadade till grunden. Oftast kommer de från liknande förhållanden själva. Därför tvivlar jag på att Lottas barndom skulle ha varit “lycklig” trots att Lottas syskon gärna vill påstå det. Jag anser tvärtom att Lotta inte tycks ha haft bra relation till NÅGON av sina släktingar. Inte bra och ärlig I alla fall. Inte ens till sin syster Camilla som ansåg sig stå närmast Lotta.

Man kan inte gardera sig till 100% gentemot galningar här I livet. Men man behöver ändå inte frivilligt umgås med folk som till en MYCKET stor sannolikhet kommer att betyda problem. Det är inte en fifty-fifty utan snarare en en-nittionio – chans att en relation till en återfallsförbrytare skulle sluta lyckligt. Inte värt att ta risken för.

Nu börjar det likna något.
Och vi är rätt nära att bli eniga nu.
Du begriper bakgrunden, men inte varför Lotta hamnade där hon gjorde?

Nå, det var ju, just pga. hennes tillstånd när hon träffade Martin, som hon inte var så förnuftig som vi nu kan vara när vi ser det i backspegeln, med "hela" bilden. Och det vi läser, är ju inte hela bilden, som du säkert förstår. Givetvis hade de fantastiska stunder ihop, där de planerade framtiden, kände gemenskap och hade bra sex osv. Det står inte i protokollen.

Han berättade säkert om orättvisan i sitt liv, svår barndom samt oskyldigt dömd. Där bara hon gav honom trygghet och hur bra allt skulle bli. Bara de fick vara tillsammans och hon gjorde som han sa.

Lotta umgicks inte frivilligt med sin mördare. Hon nästlades in i en situation hon inte kunde ta sig ur.
Nä, Lotta var inte perfekt. Men hon var fan inte ansvarig för sin död, därmed inte ansvarig för sitt liv, när hon hamnade i klorna på Martin. Det är DÄR jag envisas. Frikänn Lotta!
Citera
2016-10-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är skönt att du kommer med motvikt till den glorifiering som pågått. Det ger en bättre förklarande bild hur hon kunde hamna i soppan med Martin.
Den andra bilden ur media efterlämnar en bitter eftersmak eftersom vi, den stora läsande massan, tydligen inte förtjänade bättre än att vi måste bli lurade.
Hon förtjänar att bli beskriven som den kvinna hon var, utan att man för den skull anser att hon på något sätt förtjänade att bli ihjälslagen av Martin!

"Vi, den stora läsande massan"!? Fantastiskt uttalande!
Vi är även MÅNGA här inne som tycker det är fullständigt ointressant att spekulera i vad Lotta gjorde för fel när hon dejtade Martin.
Och för att sätta the record straight, självklart varnar man sina döttrar för att slå sig i slang med snubbar som har suttit på kåken. Det gör alla omtänksamma föräldrar.
Självklart aktar sig de flesta kvinnor för snubbar av Martins typ.
Och det spelar ingen roll. Om inte Martin hade mördat Lotta hade han mördat någon annan.
Att Lotta bevisligen var inne i en dålig fas i sitt liv och hade dåligt omdöme är helt mänskligt och saknar betydelse för det fruktansvärda brott som Martin begick. Det finns ett skäl till att det heter "brottsoffer" när man utsätts för ett brott. Då träder rättsapparaten in för att skipa rättvisa och det har den gjort.

Men du verkar inte nöjd med tingsrättens dom. Hur tycker du att det borde blivit?
Citera
2016-10-30, 20:12
Medlem
Citat:

Nå, det var ju, just pga. hennes tillstånd när hon träffade Martin, som hon inte var så förnuftig som vi nu kan vara när vi ser det i backspegeln, med "hela" bilden. Och det vi läser, är ju inte hela bilden, som du säkert förstår. Givetvis hade de fantastiska stunder ihop, där de planerade framtiden, kände gemenskap och hade bra sex osv. Det står inte i protokollen.

Han berättade säkert om orättvisan i sitt liv, svår barndom samt oskyldigt dömd. Där bara hon gav honom trygghet och hur bra allt skulle bli. Bara de fick vara tillsammans och hon gjorde som han sa.

Lotta umgicks inte frivilligt med sin mördare. Hon nästlades in i en situation hon inte kunde ta sig ur.
Nä, Lotta var inte perfekt. Men hon var fan inte ansvarig för sin död, därmed inte ansvarig för sitt liv, när hon hamnade i klorna på Martin. Det är DÄR jag envisas. Frikänn Lotta!

Jag beundrar din envishet och raka linje här men jag förstår faktiskt inte alls vad Lottas karaktär har med saken att göra. För min del hade hon kunnat vara prostituerad och galning –*även om samtliga vittnesmål (utom det från dåren Martin) visar på att hon var en trevlig och ordinär och vanlig person. Det var ett fruktansvärt mord på en oskyldig människa, liksom. Felet, som du också argumenterar så väl för, ska inte sökas i Lottas karaktär utan de instanser som faktiskt ansvarade för att Martin var ute bland folk, som en tickande bomb redo att detonera. Det var Lotta som fick betala det yttersta priset för det med sitt liv.
Citera
2016-10-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag tycker att du skuldbelägger brottsoffret med dina negativa ord bara.

Jag skuldbelägger ingen. Du däremot skuldbelägger mig. Du borde skämmas.
Citera
2016-10-30, 20:29
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och jag undrar hur djävla dum i huvudet du är som tror att du vet allt bara för att du har läst vad som skrivs i tidningarna?
Du sitter lugnt och tryggt på din kammare och skriver att folk är idioter när du har facit i hand
Jag har inte facit i hand. Och det har inte du heller.
Citat:
Ingen på det här forumet vet vad Lotta tänkte och kände bara för att det står si och så på FB
Och nu är det försent att fråga henne
Vi vet inte hur Lotta tänkte. Troligen tänkte hon inte alls.
Citat:
Och Arboga-kvinnan är inte dömd ännu - men bara för att man lyckats med att undvika polisen i alla år och är akademiker utan tatueringar i ansiktet så kan man vara fullständigt galen
Javisst, men man ska inte peka ut folk som brottslingar när de inte är dömda. Det är lätt att glömma det när man sitter anonym bakom sin skärm.
Citat:
Det var en högt uppsatt polischef för x antal år sedan som reste land och rike runt och föreläste om "etik och moral". Han sitter inne nu dömd för allt möjligt
Men hans fru visste vilket as han var
Jaha. Och?

Jag angrep att du jämförde Martin med kvinnan i det nu aktuella arbogafallet där du menade att deras partners hade ungefär lika stor anledning att misstänka något. Att du inte ser någon skillnad i varningssignaler från en knarkande anabolakåkfarare dömd för mängder med misshandelsfall med en till synes välanpassad ostraffad högskoleutbildad egenföretagare....det visar hur korkad du faktiskt är.
Citat:
Nej, det menade jag inte. Du är antagligen för korkad för att begripa vad jag menar. Men vi provar igen...De flesta som varit kära, vet att man inte agerar rationellt då och blundar för sin partners brister och svagheter. Så är det för oss alla, trots att vi är starka, stabila och trygga i oss själva när känslorna slår till.
Det är dock skillnad att bli tillsammans med en partner som tex inte städar ordentligt efter sig och en partner som redan dag ett man vet har dödat en person, suttit i fängelse mängder med gånger, är missbrukare osv.
Citat:
Lotta var inte det. Hon tog antidepressiva, hade en stark barnlängtan och var i en ålder där man börjar fundera på vad man åstadkommit i sitt liv. Lotta var snygg och spänstig, hade många vänner och en bra familj. Allt såg bra ut, på ytan. Men om man har lite innanför pannbenet, så är det inte så svårt att föreställa sig att Lotta jämförde sig med sina vänner/omgivning, som kanske hade både man och barn, samt en stabil tillvaro med egen bostad och fast jobb. Hon kan ha känt att livet rann henne ur händerna, att det var bråttom att finna det hon sökte, för att kunna bygga upp det som hon så hett eftertraktade.
Det är en grov spekulation du gör. Men visst kan det ha varit hennes bevekelsegrunder. Jag menar dock att hon tveklöst vetat om vilka risker hon tog. Hon tyckte bara att det var värt risken, kanske av de anledningar du spekulerar kring ovan.
Senast redigerad av Fnissturken 2016-10-30 kl. 20:32.
Citera
2016-10-30, 20:29
Medlem
Citat:

Ledsen, men jag ser inte hur vi någonsin skulle kunna bli “eniga”.. Som tröst vill jag påpeka att det inte är något krav heller på en diskussionsspalt :-)

När du pratar om “tillstånd” vill jag hellre prata om Lottas liv som helhelt. Och hennes barndom I synnerhet.

OM vi nu ponerar att Lotta först umgicks med en alkis största delen av sitt vuxna liv, sen en som var notoriskt otrogen gentemot henne och som inte ville presentera henne och erkänna hennes existens för att sen börja dejta en tungt kriminell återfallsförbrytare, kan jag inte på något sett se HUR denna kvinna skulle kunna beskrivas som “helt vanlig” I media – utan att ljuga.

För Lotta hade ju tappat omdömet långt innan hon träffade Martin. Det är detta jag menar när några här påstår att Martin var en så bra “manipulerare”. Jag vill påstå att det inte behövdes någon “manipulation” från Martins sida och jag hävdar att han inte skulle ha varit kapabel till det heller.

Jag anser tvärtom som du att Lotta umgicks med Martin helt frivilligt. Av egen vilja. Utan tvång. Men eftersom hon visste att hennes släktingar/vänner inte skulle ha godkänt hennes val, kände hon sig tvungen att låtsas som om hon inte “tordes annat”. Det är där det hel gick helt åt skogen. Sen blev Lotta arg när några av hennes närmaste larmade polisen. Då blev det komplicerat och ännu fler lögner.

Det var förresten just I handlingarna som jag kunde läsa om Lottas och Martins “helt galna sexliv”. Plus deras planer på att skaffa barn ihop, så jag tror visst att de hade många bra stunder tillsammans. Men det är också samtidigt just det som talar om för mig ATT LOTTA inte var “en vanlig tjej”. En vanlig, normal tjej KAN inte ha trevliga stunder tillsammans med en kille som har suttit inne hela sitt vuxna liv. Den killen har inget att ge en “normal tjej”. Känslomässigt är han ett barn. Och intellektuellt/utbildningsmässigt ligger han långt efter.

Sen blandar du hela tiden in “skulden” I diskussionen. Detta trots att INGEN här har påstått något annat än att Martin bär skulden till 100%.

Jag påstår inte heller att Lotta “var ansvarig för sin död”. Jag påstår att OM man tar otroligt höga risker, då riskerar man att drabbas av elände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in