Citat:
Ursprungligen postat av
christer-ulfbaage
Laddade ner WWFs Fiskeguiden nyligen, då jag verkligen bryr mig om natur, bestånd osv.
"Ladda ner den och sprid den och se till så att du frågar på restaurangen var fisken kommer ifrån", lät det.
Och det gjorde jag. Jag läste igenom varenda fiskart som säljs i sverige.
Problemet är bara att varenda fisk enligt deras kravspec är antingen rödflaggad eller som bäst gulflaggad.
Man kan alltså egentligen inte äta någonting.
Jag är helt för brutalt hårda regler kring fiske, trålning kan ta sig i arslet, men detta måste väl ändå vara lite att ta i?
Risken är ju att folk tröttnar av alla varningar och skiter i allt..
Till och med östkustsborren är ju halvfredad.
Kan man verkligen inte äta fisk längre med gott samvete?
"Ladda ner den och sprid den och se till så att du frågar på restaurangen var fisken kommer ifrån"
-Vilken fisk? Alla är ju fredade..
Jag tar en antibiotikabiff fran Brasilien istallet tack!
Enligt rapporter kommer ju haven förvisso väldigt snart bestå av mer plast än fisk. Så det borde väl vara lugnt att beställa in en polyuretan-filet iaf.
Snart är insektsapokalypsmen här iallafall!
Glöm inte att fråga vilken skalbagge som är fredad dock.
Man får inte glömma att många fiskarter som dras upp och säljs i fiskdisken, har gul/röd flaggning.
Men dessa gul/röd är oftast fångstsätt och vissa områden.
Så om man gräver lite djupare i dessa listor och förklaringar till varför de är gul/röd-listade, så kommer man upptäcka att man har rätt många fiskarter man kan äta med gott samvete.
Dock så kräver ju det att fiskhandlaren delar med sig av dessa uppgifter, men det tror jag många gör idag.
Sen gäller väl dessa listor till stor del fisk man köper?(såkallad produktion)
Så fisk man fiskar själv, så hamnar få av dessa på några listor alls, även om de är ett par ändå.