2016-10-30, 03:03
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Laddade ner WWFs Fiskeguiden nyligen, då jag verkligen bryr mig om natur, bestånd osv.
"Ladda ner den och sprid den och se till så att du frågar på restaurangen var fisken kommer ifrån", lät det.

Och det gjorde jag. Jag läste igenom varenda fiskart som säljs i sverige.

Problemet är bara att varenda fisk enligt deras kravspec är antingen rödflaggad eller som bäst gulflaggad.

Man kan alltså egentligen inte äta någonting.

Jag är helt för brutalt hårda regler kring fiske, trålning kan ta sig i arslet, men detta måste väl ändå vara lite att ta i?

Risken är ju att folk tröttnar av alla varningar och skiter i allt..

Till och med östkustsborren är ju halvfredad.
Kan man verkligen inte äta fisk längre med gott samvete?

"Ladda ner den och sprid den och se till så att du frågar på restaurangen var fisken kommer ifrån"
-Vilken fisk? Alla är ju fredade..
Jag tar en antibiotikabiff fran Brasilien istallet tack!

Enligt rapporter kommer ju haven förvisso väldigt snart bestå av mer plast än fisk. Så det borde väl vara lugnt att beställa in en polyuretan-filet iaf.

Snart är insektsapokalypsmen här iallafall!
Glöm inte att fråga vilken skalbagge som är fredad dock.
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2016-10-30 kl. 03:33.
Citera
2016-10-30, 03:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Laddade ner WWFs Fiskeguiden nyligen, då jag verkligen bryr mig om natur, bestånd osv.
"Ladda ner den och sprid den och se till så att du frågar på restaurangen var fisken kommer ifrån", lät det.

Problemet är bara att varenda fisk enligt deras kravspec är antingen rödflaggad eller som bäst gulflaggad.

Jag är helt för brutalt hårda regler kring fiske, trålning kan ta sig i arslet, men detta måste väl ändå vara lite att ta i?

"Ladda ner den och sprid den och se till så att du frågar på restaurangen var fisken kommer ifrån"

Enligt rapporter kommer ju haven förvisso väldigt snart bestå av mer plast än fisk. Så det borde väl vara lugnt att beställa in en polyuretan-filet iaf.

Köp ett metspö och gräv lite mask. Finns gott om insjöborre! Även gädda och gös finns det gott om i insjöar. Lake, sik, siklöja, brax. Hur mycket fisk som helst om du bara orkar fiska själv istället för att handla på ICA.
Citera
2016-10-30, 04:21
Medlem
jo alltså jag kustfiskar ju själv.
men får ju för tusan dåligt samvete om man råkar dra upp en 45cm öring efter 1000 fisketimmar nu för tiden.

men insjö alltså. hm bra kryphål där cotton! är jag helt vilsen som aldrig ens sett restriktioner kring detta, förutom kräftor då?
får väl stå ut med dysmaken då!

edit:
ja förutom fiskekorten med max mängd fångst osv.
Men känns som sjöar är ett mindre problem och att man kan se förbi lite av det.
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2016-10-30 kl. 04:36.
Citera
2016-10-30, 06:51
Medlem
Du kanske har läs- och skrivsvårigheter?

Kolja, sill/strömming, sej, rödspätta, hälleflundra, Hoki, Makrill
Citera
2016-10-30, 10:22
Medlem
Om det är överdrivet beror inte på hur många rödlistade som finns, utan om det är befogat. Det kanske helt enkelt är så illa. Om det gör att du inte kan äta fisk med gott samvete så är det så.

Annars finns ju vegetariska alternativ.
Citera
2016-10-30, 11:41
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag vet vad du menar. De skriker om att vi ska äta fisk, men varenda jävla fisk är ju hälsovådlig, till och med den jävla tonfisken på burk!
Hälsomedveten som jag är försöker jag äta ganska mycket lax. Jaha, först får man lära sig att man ska undvika Östersjölaxen så man väljer den odlade laxen från Norge och tror att allt är grönt. Plötsligt läser man krigsrubriker om den odlade laxen också! 😡
*less*
Citera
2016-10-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag vet vad du menar. De skriker om att vi ska äta fisk, men varenda jävla fisk är ju hälsovådlig, till och med den jävla tonfisken på burk!
Hälsomedveten som jag är försöker jag äta ganska mycket lax. Jaha, först får man lära sig att man ska undvika Östersjölaxen så man väljer den odlade laxen från Norge och tror att allt är grönt. Plötsligt läser man krigsrubriker om den odlade laxen också! 😡
*less*

Det kanske inte är varningarna man ska bli sur på utan omständigheterna bakom att vi har förgiftat snudd på all vår fisk.
Citera
2016-10-30, 15:01
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
jo alltså jag kustfiskar ju själv.
men får ju för tusan dåligt samvete om man råkar dra upp en 45cm öring efter 1000 fisketimmar nu för tiden.

men insjö alltså. hm bra kryphål där cotton! är jag helt vilsen som aldrig ens sett restriktioner kring detta, förutom kräftor då?
får väl stå ut med dysmaken då!

edit:
ja förutom fiskekorten med max mängd fångst osv.
Men känns som sjöar är ett mindre problem och att man kan se förbi lite av det.

Ja, inte blir man fet om man satsar på att livnära sig på havsöring!

Sällan restriktioner i insjöar förutom på gös, öring och lax. Sedan är det ju fritt fiske i Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren o.s.v. Brukar i.a.f. finnas gös i fiskdiskarna, ibland även borre. Dessa kan man äta med gott samvete.

Skitfiske!
Citera
2016-10-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du kanske har läs- och skrivsvårigheter?

Kolja, sill/strömming, sej, rödspätta, hälleflundra, Hoki, Makrill

Blev du dumpad av frugan igår eller?
Jag tror inte du är så dum så du inte fattar vad jag menar.
Angående de arter du beskriver, så ska de ju helst ha krav eller msc-certifiering
Man bör ha koll på var det är ok att det fiskats, vilket dessutom konstant förändras
Citera
2016-11-02, 15:47
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Köp ett metspö och gräv lite mask. Finns gott om insjöborre! Även gädda och gös finns det gott om i insjöar. Lake, sik, siklöja, brax. Hur mycket fisk som helst om du bara orkar fiska själv istället för att handla på ICA.
insjöfisk är väl ofta förgiftad av bekämpningsmedel från skogsplanteringar
Citera
2016-11-03, 01:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
insjöfisk är väl ofta förgiftad av bekämpningsmedel från skogsplanteringar

Kvicksilver var ett stort problem förr som tur är har minskat. Gäller först och främst toppredatorer som gädda, gös, lake o.s.v. Stora skillnader mellan olika sjöar.

Dioxin och PCB finns främst i fet fisk som vildfångad lax, öring och strömming/sill från hela Östersjön - från Skånes sydkust till norra Bottniska viken, vildfångad lax, öring och sik från Vänern och Vättern samt röding från Vättern.

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Manniska/Miljogifter/Metaller/Kvicksilver-Hg/

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/fisk/
Citera
2016-11-03, 06:53
Medlem
klybans avatar
Citat:

Man får inte glömma att många fiskarter som dras upp och säljs i fiskdisken, har gul/röd flaggning.
Men dessa gul/röd är oftast fångstsätt och vissa områden.
Så om man gräver lite djupare i dessa listor och förklaringar till varför de är gul/röd-listade, så kommer man upptäcka att man har rätt många fiskarter man kan äta med gott samvete.
Dock så kräver ju det att fiskhandlaren delar med sig av dessa uppgifter, men det tror jag många gör idag.
Sen gäller väl dessa listor till stor del fisk man köper?(såkallad produktion)
Så fisk man fiskar själv, så hamnar få av dessa på några listor alls, även om de är ett par ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in