• 2
  • 3
2016-11-08, 18:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Ska sanningen fram borde vi sluta äta djur helt - så, det är fullt möjligt att äta rätt.
Det går äta djur och äta rätt också, det ena utesluter inte det andra ska du veta.
men är det vegetarisk diet du ska diskutera, så tror jag det passar sig bättre i någon av de trådar som finns i diet-delen här.
Citera
2016-11-08, 20:54
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Mja insekter lobbas det ju mycket för. Och om jag inte missat något så är insekter animaliskt protein.
Offtopic, men whatever.
Det är Trump också
Citera
2016-11-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men vad har det med fiskar som inte är fiskade på detta sätt?
Att det finns fiskemetoder som förstör vet vi om, det är därför de rödlistar dessa fiskemetoder.

Ingenting alls!
Min trådstart kanske var otydlig.
Vad jag menar igen är att det är sjukt svårt som konsument att välja rätt och vara miljömedveten men den bökiga informationen man får. Tänkte att det var ett rätt intressant diskussionsämne..
Citera
2016-11-08, 21:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ingenting alls!
Min trådstart kanske var otydlig.
Vad jag menar igen är att det är sjukt svårt som konsument att välja rätt och vara miljömedveten men den bökiga informationen man får. Tänkte att det var ett rätt intressant diskussionsämne..
Ja, den där WWF-listan är jobbig och läsa.
Kan tänka mig många tittar på den, ser en fisk som rödlistad och sen inte förstår det gäller bara vissa områden eller fångstsätt.
Och att när den är fiskat på rätt områden och fångstmetod, så är det hur okey som att äta som helst.

Men fiskar man själv, så har vi väldigt få arter som man inte kan ta med gott samvete.
Citera
2016-11-27, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja det är helt rätt tänkt.
På samma sätt som med fiske är det med olja.

Det enda sättet att få någon global effekt är antingen att helt sluta använda resursen och helt gå över till elbilar vilket kommer att ske med tiden iofs. Eller att låta bli att öppna upp nya oljefält. Att göra som Sverige gör att minska bilåkandet handlar bara om att länder i tredje världen skall få ta del av bensinen nu när vi nått peek oil. Det har noll och intet med miljöpolitik att göra om du trodde det även om politikerna försöker hävda det. Så vad det handlar om är att den industrialiserade världen ska gå över till eldrift medans tredje världen som ofta lider av akut elbrist skall kunna köra bensindrivet. Inom en 20-30 år kommer vi få typ 4 miljarder fler människor i världen främst i utvecklingsländer och de kommer behöva transporter och då är det bara bensin och diesel de har att tillgå då storskalig solenergi fortfarande är för dyrt för dem och atomenergi är inget man vill exportera till dem.

Vi kommer springa in i en global uppvärmning om den existerar lika säkert som ett runaway train är på väg mot en krasch utan att vi kommer kunna göra ett skit åt det.

Vad Sveriges politiker ägnar sig åt är symbolpolitik för de fattar inte bättre då de har tillåtits att ha en lekstuga i riksdagen och larva på med politik som inte har någon annan effekt än att de beskattar folk å det grövsta helt i onödan för att använda/kasta bort dem på främst oreglerad invandring som kostar oss flera hundra miljarder om året. För inte återinvesterar staten bensin och dieselskatterna i miljöforskning och bättre vägar och järnväg som ger ett jämnare trafikflöde och med det mindre utsläpp om du trodde det.

Jag skulle vilja skaka om varje miljömupp i detta landet så de vaknar upp och inser hur världen och Sverige fungerar i praktiken och fattade vilka miljöfrågor man skall driva och hur detta arbete skall bedrivas.

Så skit i allt du fått itutat dig och ät svensk mat som tillverkas och förpackas i landet i den utsträckning du kan. Då vet du att du får mat med minimal mängd antibiotika i sig och du har inte bidragit till onödiga transporter samt att du gynnar svensk ekonomi och bidrar till att inte hela Sverige blir en skogsplantage utan att vi har ett öppet landskap. Det som bidrar mest till djurs bästa är att köpa ägg och kött från helt frigående gårdshöns imho. Gör du det så stödjer du en bra sak, allt trams om kravmärkt eller andra märkningar kan du mest strunta i. Svensk djuruppfödning och odling är i mångt och mycket av så hög kvalité redan som det är, att dessa märkningar uppfattar jag mest som symbolpolitik det med, med en organisation som står bakom märkningen som tjänar grova pengar på den och människors strävan/önskan efter att göra gott.

Ha ha ha ha ...

DU ÄR verkligen en miljömupp av Guds djävla nåde va ?!

"Bojkotta allt, köp svenskt och ät endast kravmärkt"

Ha ha....ja jäv....

Och sen vaknade Du inte bara trumpeten, men hela djävla symfoni-orkestern i örat va?

Get this and read carefully: Sverige är en liten obetydlig flugskit i utkanten av världen - de flesta hittar oss inte på kartan ens en gång.

Att tro att vi skulle kunna påverka klimat (eller ens nåt annat) är naivt.

Kina och U.S.A. fortsätter att spy ut växthusgaser by the million of tons ...medan vi släcker ner på "Earth day" och använder bara LED lampor..

Medan muppar som MeanME verkar tro att lösningen är att köpa ägg från enbart kravmärkta och frigående höns.

Väx upp.
Citera
2016-11-27, 07:04
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
insjöfisk är väl ofta förgiftad av bekämpningsmedel från skogsplanteringar

Och är full med dioxin,arsenik, kvicksilver och bromerade flamskyddsmedel.

Gravida kvinnor avråds att äta insjöfisk under graviditet/amning och gemene man avråds äta insjöfisk mer än några gånger per månad.
Citera
2017-02-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Ha ha ha ha ...

DU ÄR verkligen en miljömupp av Guds djävla nåde va ?!

"Bojkotta allt, köp svenskt och ät endast kravmärkt"

Ha ha....ja jäv....

Och sen vaknade Du inte bara trumpeten, men hela djävla symfoni-orkestern i örat va?

Get this and read carefully: Sverige är en liten obetydlig flugskit i utkanten av världen - de flesta hittar oss inte på kartan ens en gång.

Att tro att vi skulle kunna påverka klimat (eller ens nåt annat) är naivt.

Kina och U.S.A. fortsätter att spy ut växthusgaser by the million of tons ...medan vi släcker ner på "Earth day" och använder bara LED lampor..

Medan muppar som MeanME verkar tro att lösningen är att köpa ägg från enbart kravmärkta och frigående höns.

Väx upp.

Nån lär väl driva utvecklingen va?
"Mupp"
Citera
2017-02-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
jo alltså jag kustfiskar ju själv.
men får ju för tusan dåligt samvete om man råkar dra upp en 45cm öring efter 1000 fisketimmar nu för tiden.

men insjö alltså. hm bra kryphål där cotton! är jag helt vilsen som aldrig ens sett restriktioner kring detta, förutom kräftor då?
får väl stå ut med dysmaken då!

edit:
ja förutom fiskekorten med max mängd fångst osv.
Men känns som sjöar är ett mindre problem och att man kan se förbi lite av det.

Fjällröding smakar väl för fan inte dy!
Citera
2017-02-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Fjällröding smakar väl för fan inte dy!

Nej inte om man drar upp den i en fin liten tjärn norrut.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in