2016-10-29, 04:19
Medlem
Apologists avatar
Matteus 3:11Svenska Folkbibeln (SFB)

11 Jag döper er i vatten till omvändelse, men den som kommer efter mig är starkare än jag. Jag är inte ens värd att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.

Lukas 3:16Svenska Folkbibeln (SFB)

16 Johannes svarade dem allesammans: "Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte ens värd att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.

Så hur tolkar ni det här med att döpas i eld? Vet att det kan skilja en hel del mellan olika samfund o predikanter.
Citera
2016-10-29, 05:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

11 Jag döper er i vatten till omvändelse, men den som kommer efter mig är starkare än jag. Jag är inte ens värd att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.

16 Johannes svarade dem allesammans: "Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte ens värd att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.

Så hur tolkar ni det här med att döpas i eld? Vet att det kan skilja en hel del mellan olika samfund o predikanter.

Den förklaring som brukar ges är att Johannes bara kunde döpa med vatten i avsikt att folket skulle bli rengjorda på utsidan, medan Jesus döpte med den helige anden som en renande eld på insidan (alltså inte enbart en utvändig kroppslig rengöring).

Sedan kan du välja att tro vad du vill om det ...
Citera
2016-10-29, 12:19
Medlem
Apologists avatar
Det finns predikanter som Benny Hinn o Jens Garnfeldt som skriker "fire, fire". De menar på att det är både heliga anden o eld som jobbar ihop eller något.

Andra säger (som jag själv lutar åt) att Dopet i vatten är pånyttfödelse medans dopet i eld är rent av helvetet eller den eviga elden eller mer konkret ett dop till död.
Citera
2016-10-29, 12:31
Medlem
Läser ni kristna aldrig mer en en bibelvers i taget?

Vad som avses framgår rätt tydligt om man läser fortsättningen, nämligen att de otrogna/ogudaktiga skall förgöras.
Citera
2016-10-29, 12:34
Medlem
Citat:

Svaret får du i nästa vers:

"Han skall döpa er med helig ande och eld. Han har kastskoveln i handen och skall rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.”(Matteus 3:11,12 Bibel2000)
Citera
2016-10-29, 17:06
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Läser ni kristna aldrig mer en en bibelvers i taget?

Vad som avses framgår rätt tydligt om man läser fortsättningen, nämligen att de otrogna/ogudaktiga skall förgöras.

Som sagt, flera teologer o predikanter tolkar det inte så. Jag är inne på samma linje som du, bibeln tolkar sig självt.

Ett antal karismatiska samfund håller på med "fire" som i "fire tunnels", "spirit of fire" etc O den doktrinen härstammar från misstolkningen av baptism i eld.
Citera
2016-10-29, 17:28
Medlem
Citat:
Som sagt, flera teologer o predikanter tolkar det inte så. Jag är inne på samma linje som du, bibeln tolkar sig självt.

Ett antal karismatiska samfund håller på med "fire" som i "fire tunnels", "spirit of fire" etc O den doktrinen härstammar från misstolkningen av baptism i eld.

Vad tycker du om versen efter? Är det obetydligt?
Citera
2016-10-29, 22:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Precis som tolkning av symbolism skall betraktas: Subjektivt lekande med ord, som kanske/kanske inte betyder något.
Citera
2016-10-29, 23:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

"Han skall döpa er med helig ande och eld. Han har kastskoveln i handen och skall rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.”(Matteus 3:11,12 Bibel2000)

Inte samma eld.
Citera
2016-10-29, 23:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inte samma eld.

OK; och vilka olika typer av eld refererar du till i det mycket otydliga symbolik-språket?
Citera
2016-10-30, 00:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OK; och vilka olika typer av eld refererar du till i det mycket otydliga symbolik-språket?

Dop i eld - Andens eld. Att agnarna kastas i elden är en referens till helvetet. Det förstås ur andra sammanhang i bibeln.
Citera
2016-10-30, 02:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Nej, det fattar du väl att det inte kan vara samma eld som vid dopet. Dopet gäller en enda person åt gången, och det är inte den döpta personen som drabbas av det andra omnämnandet av eld, utan de andra som inte döpts.

Den första elden är renande, medan den andra elden bränner det resterande "skräpet", som ju är andra personer än den som döps och då alltså inte kan ha något med dopets eld att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in