2016-10-29, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Läsförståelse är förvisso ett annat prov, men ändå.

Jag utläste frågan som: vad är summan (resultatet) av två av vingarna sammanbindande (bildat av två vinklar). Det ser för mig ut att utgöra hälften av cirkeln.
Senast redigerad av Heuristik 2016-10-29 kl. 18:50.
Citera
2016-10-29, 19:01
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Jag utläste frågan som: vad är summan (resultatet) av två av vingarna sammanbindande (bildat av två vinklar). Det ser för mig ut att utgöra hälften av cirkeln.

Trollar du?
Citera
2016-10-29, 19:03
Bannlyst
Citat:
Trollar du?

Varför tror du det när 93% av eleverna på den nivån inte klarade frågan? Jag slutade med matematiken innan det stadiet.
Citera
2016-10-29, 19:16
Bannlyst
Varför frågade de inte istället bara vad är respektive 3 vinklars grad? Det är ju mycket mer lättbegripligt.
Citera
2016-10-29, 19:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Varför tror du det när 93% av eleverna på den nivån inte klarade frågan? Jag slutade med matematiken innan det stadiet.

Förlåt, det var inte meningen men den mästrande tonen. Jag ber om ursäkt!

Från sidan 10.
Citat:
Fråga 9 klarade 44% av alla svenskar jämfört med OECD-snittet på 58%.
Fråga 10 klarade 3% av alla svenskar jämfört med OECD-snittet på 3%.
Fråga 11 klarade 46% av alla svenskar jämfört med OECD-snittet på 46.

Citera
2016-10-29, 19:39
Bannlyst
Citat:
Förlåt, det var inte meningen men den mästrande tonen. Jag ber om ursäkt!

Från sidan 10.

Var hittar jag facit till samtliga frågor?
Citera
2016-10-29, 19:49
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:

Inte för att vara sån, men då är ju du lite subjektiv i sammanhanget också. Förstår att somliga har svårt för matematik, fast gör inte det samtidigt dessa individer mindre kvalificerade att avgöra hur viktigt ämnet är?

Citat:
Mina argument har avverkats. Du är dock inte mottaglig till faktumet att folk har svårare för matematik än övriga ämnen. Det är förklaringen till allt. När du väl tagit in det i skallen faller resten av pusselbitarna på plats.

Nu gör du ju så igen dock utan att bemöta, men låter väl dig vara då.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag tyckte att matematik var roligt på lågstadiet. Men från och med mellanstadiet och framåt, gick det allt sämre för mig, och jag halkade långt efter alla andra. Det var först på komvux som jag fick pedagogisk hjälp, och att det var förre elever för lärarna, vilket underlättade för mig. Det är tack var det som jag idag formellt sett har grundläggande matematikkunskaper. Jag betraktar inte mig själv som bra på det, men jämfört med andra känner jag mig duktig i det, trots att det endast är Matte A och B som jag har. Jag hade gärna velat vara bättre på matematik. Ibland känner jag att ingenjörsyrket låter lockande, men de enda kraven jag inte har, är just att jag inte har motsvarande Matte E. Det skulle ta för många år att skaffa det, och studiemedlet tar snart slut för mig.

Det är förstås ett problem, matematik är ju väldigt beroende av tidig kunskap. Så har man halkat efter och har kommit in en bit på utbildningen är det svårt att komma in mitt i.

Du vet att studiemedlet på högskolenivå går på en separat gräns än vad studiemedel för gymnasial nivå va? Så låt inte sånt hindra dig från att göra det du vill.

Citat:
Min son går befinner sig i mellanstadiet. Nästan all undervisning sker på iPads. Titta på filmer etc. Jag har frågat om böcker, men nej det använder vi oss inte av. Han är tämligen skärpt och har lätt för sig. Han säger ofta ofta ofta att han inte tycker han lär sig något i skolan. Att tempot är för söligt. Det blir mycket att sitta av tiden. Det är en kommunal skola i ett helvitt område där majoriteten är övre medelklass/överklass. Jag vet katten inte vad jag ska ta mig till. Om barnen inte ständigt intellektuellt utmanas gissar jag att risken finns att inlärningstakten/förmågan avstannar.

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd hur hantera det.

Det finns många resurser online nuförtiden. Så om motivation finns kan han ju använda iPaden till att kolla onlineföreläsningar och onlinepussel. Iofs är många på engelska, fast finns säkert många på svenska också.

Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Titta på dessa uppgifter!
http://www.skolverket.se/polopoly_fs...ifter_2012.pdf
Svängdörren klarades bara av 3% av alla 15-
åringar.
Verkar det normalt?

I dagens mått förvånar det mig inte. Räcker med att man vet att en cirkel är 360 grader så kan man resonera sig fram till resten.

Desto värre vill de flesta inte resonera och tänka, för var i verkliga livet behöver man använda hjärnan?
Senast redigerad av Brunbevern 2016-10-29 kl. 19:51.
Citera
2016-10-29, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klistergeten
Frågan lyder:

Finner ingenting om någon summa i denna text. Däremot kan svaret alternativt vara 360 - 120 = 240 grader om man räknar yttervinkeln, vilket också är ett godkänt svar

Alltså var min tolkning godtagbar men matematiken fel. Summan av två av de tre vinklarna är 240 nämligen. 120+120=240
Senast redigerad av Heuristik 2016-10-29 kl. 20:07.
Citera
2016-10-29, 20:11
Bannlyst
Dörren snurrar 4 hela varv i minuten. Det finns plats för maximalt två personer samtidigt i var och en av de tre dörrsektorerna. Vilket är det största antal personer som kan komma in i byggnaden genom den här dörren under 30 minuter? A 60 B 180 C 240 D 720

Mitt svar härleds som följande: 2x30=60 personer.

Är det rätt?
Citera
2016-10-29, 20:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Det finns många resurser online nuförtiden. Så om motivation finns kan han ju använda iPaden till att kolla onlineföreläsningar och onlinepussel. Iofs är många på engelska, fast finns säkert många på svenska också.

Tack, men det var just online och iPads jag ville komma ifrån.
Citera
2016-10-29, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Inte för att vara sån, men då är ju du lite subjektiv i sammanhanget också. Förstår att somliga har svårt för matematik, fast gör inte det samtidigt dessa individer mindre kvalificerade att avgöra hur viktigt ämnet är?

Vem har sagt något om deras åsikters legitimitet? Känslor och resulterande åsikter är inte nödvändigtvis rationella.
Citera
2016-10-29, 20:26
Medlem
Vissa tycker det är svårt för att vissa inte ser mönstret i matematiken. Där är ett mönster i allting man gör i matematik och det blir mer tydligt ju högra matematik man håller på med. Mönstret och dom tekniska detaljer blir mer komplexa och folk tolkar detta som "svårt" när det egentligen bara handlar om att memorera mönstret.

Kommer ni ihåg de 3 bilderna på IQ-testet och sen skulle man välja en 4:de bild som hängde samman med dom 3? Där fanns ett mönster man skulle tyda så att man kunde välja den 4:de bilden. Det är detsamma med matematik.

Sen är grundskolan och gymnasiet så undermålig så det knappt är sant. Frågar man en lärare i matematik om någonting som ligger utanför ämnesboken så "är det något man lär sig på högskolan", dvs läraren har inget svar för att läraren antagligen glömt bort hur de fungerar.

Sen är det helt fel att försöka lära ut något logiskt till individer som precis fyllt 15 och som inte kan förstå varför man ska sitta still i klassrummet.

När jag själv gick i gymnasiet så fick jag godkänt i Matematik A(Matematik 1), men jag fick underkänt i Matematik B(Matematik 2) 3 gånger under mina 3 år som jag gick på gymnasiet.

Idag läser jag matematik-programmet på Lunds Universitet och de första 2 åren som jag har gått där så har jag fått högsta betyg i alla ämnen.

Människor som är dåliga på matematik har oftast ursäkten att "man ändå inte behöver matematik, när ska jag använda derivatan på jobbet? När jag vänder burgare på donken?". All matematik man lär sig i början används för att förstå matematiken som dyker upp senare. Man måste följa en röd tråd.

Man lär sig om kontinuitet, derivatan, gränsvärde, konvergens, linjär algebra, programmering etc. för att kunna gå vidare till nästa kurser som är mer komplexa(oftast) än dom man gått innan. Tills sist har man kommit så långt i matematiken så att man har börjat lära sig hur man applicerar teorin som man lärt sig på verkligheten. Du lär dig s

Du kan t ex räkna ut med stor säkerhet om en aktie kommer öka eller minska imorgon. Du kan räkna ut hur ett företags ekonomiska prognos ser ut. Du kan ta redo på hur vädret kommer se ut imorgon. Alla beräkningar av stor betydelse för vissa företag och människor.

Så ingen av den matematiken man lär sig i början är av direkt värde, utan den behövs för att man ska kunna gå vidare i matematiken och nå slutmålet där man kan räkna ut saker i verkligheten.

"Gångertabellen" som man lärde sig i mellanstadiet, varför lärde man sig den? Jo, för att kunna räkna snabbt i huvudet som kan vara bra när man läser vidare inom matematik. Var den onödig eller bra att lära sig?
Senast redigerad av mommy123 2016-10-29 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in