2016-10-29, 15:09
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tror som "echoes" att det troligen var väninnans bil. Denna artikel var förmodligen från någon av dagarna direkt efter mordet och då brukar det vara mycket som inte har kommit fram eller blir fel.
En sak som gör mig konfunderad i artikeln är det som står om hur man hittar Eva. Någon "såg en kvinna som låg livlös i en skogsdunge".
Då sprang man till föräldrarnas hus och berättade vad man sett men det var systern som hittade Eva, den som såg den livlös kvinnan i dungen gick inte de fram till kroppen?! Eller är det bara en dåligt skriven artikel? Det är nog kanske det troligaste.

Jag har för mig att en granne var den som först hittade Eva's kropp i skogsdungen och att systern Annelie var en av de som som befann sig i närheten och som kom ner till mordplatsen på en gång.
Citera
2016-10-29, 15:12
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hon brukade sova över hos kompisar så föräldrarna var inte oroliga, det var inget onormalt beteende från Evas sida. Det är fortfarande mycket som inte stämmer, cykeln som visas upp i programmet stämmer ju inte in på beskrivningarna, men kan de svarta handtagen sett gråa ut i strålkastarskenet, eller varit gråa och bytts ut senare, det är trots allt 28 år sedan. Och Marks scenario går ju inte riktigt ihop med cyklisten som kommer farande tycker jag, och vilka var de andra familjerna som bodde grannar med familjen upp på backen? Tre stycken ska det väl varit, kan någon av dem tagit cykeln? Det var väl en manlig person som kände Eva som hittade kroppen, har han undersökts?

Här är bilden på cykeln i Annelis ägo:

http://s1033.photobucket.com/user/da...adcnq.jpg.html

Beskrivningen av cyklisten:

*Mörkblå fjällrävenjacka

*Ålder 30-35 år

*Runt 1,83 lång, smärt kroppsbyggnad

*Bruna byxor, fjällrävenmodell

*Tunn grå mössa med grå ränder

Kan Paj stämma in i dessa beskrivningar?

Den beskrivningen kan väl lika gärna stämma in på den s.k. "cylkelmannen" som senare avfördes från utredningen?
Citera
2016-10-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Varför skulle PAJ ta ned sin FB.
Du kan prova att bli vän med han på FB och ställa frågor.Så får du se vad som händer.

Tycker att det är dags att PAJ går ut och försvarar sig i media eller här eller på FB.

Risken är stor att han inte vill säga mer än nödvindigt.Ju mer han säger ju mer trasslar han in sig.

Tycker Per-Arne J skulle varit med på tv personligen.PAJ har varit yrkesverksam inom tv i många år.
Han har en viss vana med TV om man säger så.

Vart tog theblackdahlia vägen?Och Toknisse.Dom personenerna verkar veta en hel del.

Varför skulle inte en utpekad MGM ta ner sin FB?? Någon kanske vill "skipa rättvisa" även om det är osannolikt? Visst kanske han är ovetandes om allt detta, eller har ett tryggt social nätverk som skyddar honom. Det har hänt mängder med gånger att folk stängt ner sina sidor efter skriverier här. Nej jag tänker inte bli vän med en person med sådant bagage, varför gör du det inte själv?
Citera
2016-10-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Den beskrivningen kan väl lika gärna stämma in på den s.k. "cylkelmannen" som senare avfördes från utredningen?

Som jag skrev i ett annat inlägg passar ju längden in på Sture, han verkar rätt lång. Men om Sture var välkänd i trakten borde inte vittnet känt igenom honom.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-29 kl. 15:31.
Citera
2016-10-29, 15:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Som jag skrev i ett annat inlägg passar ju längden in på Sture, han verkar rätt lång. Men om Sture var välkänd i trakten borde inte vittnet känt igenom honom.
Ja, och eftersom Sture nu är avförd så är det ju intressant att veta om beskrivningen stämmer in på någon annan, t.ex. Mr.P.

Citat:
Beskrivningen av cyklisten:

*Mörkblå fjällrävenjacka
*Ålder 30-35 år
*Runt 1,83 lång, smärt kroppsbyggnad
*Bruna byxor, fjällrävenmodell
*Tunn grå mössa med grå ränder

Känns inte den här beskrivningen lite väl detaljerad förresten? Det var mitt i natten i september, antagligen regnigt också. Hur bra kan man t.ex. uppfatta färger i gatubelysning. För vi får väl utgå från att det fanns gatubelysning där vittnet såg cyklisten. Kroppslängd på en cyklande person måste väl också vara väldigt svårt att uppskatta.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-29 kl. 15:43.
Citera
2016-10-29, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, och eftersom Sture nu är avförd så är ju intressant att veta om beskrivningen stämmer in på någon annan, t.ex. Mr.P.

Känns inte den här beskrivningen lite väl detaljerad förresten? Det var mitt i natten i september, antagligen regnigt också. Hur bra kan man t.ex. uppfatta färger i gatubelysning. För vi får väl utgå från att det fanns gatubelysning där vittnet såg cyklisten. Kroppslängd på en cyklande person måste väl också vara väldigt svårt att uppskatta.

Belysningen beskrivs lite här men osäkert om det rör platsen där cyklisten sågs:
https://dacostarkivet.files.wordpres...ge-7.jpg?w=780

Enligt han själv så studerade han mannen noga eftersom han höll på att bli överkörd.
Citera
2016-10-29, 15:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Belysningen beskrivs lite här men osäkert om det rör platsen där cyklisten sågs:
https://dacostarkivet.files.wordpres...ge-7.jpg?w=780

Enligt han själv så studerade han mannen noga eftersom han höll på att bli överkörd.

Som jag fattade det så blev Sven omkörd av cyklisten på Limstagatan, innan man svänger av upp på Herrgårdsvägen. Det kan ha varit bra belysning där han sågs, men ändå..det låter lite för bra på något sätt. Man har ju sett i andra fall att vittnen kan vara lite väl hjälpsamma när "alla vet" vem gärningsmannen är. Fast nu vet vi ju i och för sig inte om beskrivningen stämde in på Sture.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-29 kl. 15:52.
Citera
2016-10-29, 15:57
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Vi kanske skall skilja på "cykelmannen" som var häktad och "cykelmannen" som vittnet såg. Det behöver ju inte vara samma person.

Tack för länkarna. Rubriken här är "Jag mötte mördaren", men på bilden blir han omkörd av cyklisten. Kom cyklisten från centrum i riktning mot brottsplatsen?
http://s1033.photobucket.com/user/da...afsvm.jpg.html

I den här artikeln står det "Strax efter mordet på Eva Söderström var en 42-årig man nära att bli påkörd av en cyklist.", men det måste väl ha varit innan mordet?
http://s1033.photobucket.com/user/da...f9dca.jpg.html

Man förstår ju att polisen var säker på att det här var mördaren, men i programmet säger Bosse och Safarik inte ett ord om de här uppgifterna. Skumt.

Cyklisten skulle mycket väl kunna vara PAJ, han hade hunnit fram föra Eva även om han cyklade. Enligt uppgift släpptes Eva av i korsningen Limstagatan-Bruksvägen ca. kl. 22.45, dit tar det ca. 5 min. att åka från PAJ's lägenhet på Björstavägen, man kan då anta att dom startade ca. kl. 22.35-22.40. Om Paj lämnar lägenheten 2-3 min efter Eva och väninnan och tar cykeln så tar det max 10 min. att cykla i hög fart till Eva's föräldrahem som ligger i området Bruket. Detta innebär att om Paj börjar cykla någongång mellan kl. 22.37-22.42 så är han framme ca. 22.47-22.52 vilket passar in utmärkt med tidmarginalen som Mark och Bosse räknade ut i programmet, dvs. han hade utan problem dessa 7½ min till godo. Eva mördades strax efter kl. 23.00 så detta scenario stämmer in perfekt, han behöver alltså inte ha åkt bil.
Citera
2016-10-29, 15:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
I slutet av programmet, ca 52 minuter med reklampauser, visas den väg Mr P antogs ha kört till föräldrahemmet, Limstagatan - Herrgårdsvägen - Långbacken. Men om man tittar på det historiska flygfotot finns inte Långbacken. När byggdes den? Fanns den när Eva mördades, eller antar herrarna fel?
Citera
2016-10-29, 16:01
Medlem
Citat:
Som jag fattade det så blev Sven omkörd av cyklisten på Limstagatan, innan man svänger av upp på Herrgårdsvägen. Det kan ha varit bra belysning där han sågs, men ändå..det låter lite för bra på något sätt. Man har ju sett i andra fall att vittnen kan vara lite väl hjälpsamma när "alla vet" vem gärningsmannen är. Fast nu vet vi ju i och för sig inte om beskrivningen stämde in på Sture.

Märkligt att han inte verkar beskriva färgen på cykeln, nej jag tycker att det är för många frågor som är obesvarade, både Sture och PAJ stämmer ju in nästan, båda är "kufar", PAJ lever i en påhittad relation, Sture jagar okända kvinnor på orten, båda har god lokalkännedom, båda minns inte riktigt vad de gjorde kring mordnatten, undrar om de kände varandra? Enligt en overifierad uppgift i pressen hade alltså Sture tillgång till en liknande cykel som den vid FP, så båda hade en cykel i sin närhet. Om cyklisten är GM stämmer väl åldern dessutom in på båda?
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-29 kl. 16:26.
Citera
2016-10-29, 16:04
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Cyklisten
Vittnet som såg cyklisten omnämns i flera olika artiklar bla här:

"Jag mötte mördaren"
http://s1033.photobucket.com/user/da...afsvm.jpg.html

"Jag kan känna igen mördaren"

http://s1033.photobucket.com/user/da...f9dca.jpg.html

Märkligt, precis som vittnet nämner i artikeln, han hade förväntat sig en konfrontation. Vittnet hade förmodligen känt igen denna person direkt. Polisen borde väl ha radat upp ett antal misstänkta/intressanta personer i utredningen och sedan låtit vittnet få peka ut mördaren. Vilken miss...
Citera
2016-10-29, 16:14
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I slutet av programmet, ca 52 minuter med reklampauser, visas den väg Mr P antogs ha kört till föräldrahemmet, Limstagatan - Herrgårdsvägen - Långbacken. Men om man tittar på det historiska flygfotot finns inte Långbacken. När byggdes den? Fanns den när Eva mördades, eller antar herrarna fel?

Vet ej när den vägen anlades men Långbacken fanns när Eva mördades, det finns en bra bild i ett av tidningsutklippen när Eva's kropp bärs ut på en bår från skogsdungen till en väntande bil (ambulans?) som står parkerad med öppen bagagelucka alldeles i början av Långbacken, på höger sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in