Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Nej det beror inte på hur dopingliberal man är. Det beror på hur bokstavstrogen man är när det kommer till lagtolkning. Ordet liberal ger lätt en känsla av ansvarslöshet så därför vill jag inte använda det ordet. Det ger lätt en uppfattning att man tycker fusk är ok. Jag är annars nog dopingliberal på så sätt att jag vill ändra en del bestämmelser så att de blir mindre stränga och med en straffskala anpassad till brottet.
Här hänger jag upp mig på att medveten anabola tolkas som medveten anabola oavsett syfte och omfattning. Förklaringen att det annars går att komma undan genom att ha bra förklaringa kan jag inte acceptera. Man skall inte stifta lagar som gör stora grupper kriminella i laglig mening bara för att det är enklaste sättet att komma åt ett visst fenomen. Jag talar nu om lagar rent allmänt. Den svenska sexköplslagstiftningen är exempel på en sådan lag.
Min uppfattning här hänger alltså ihop med att jag rent allmänt ogillar grova generaliserande lagar. Det hänger inte på att jag är "dopingliberal".
Sluta prata om lagar rent allmänt, och sluta prata om sexköp, osv - här pratar vi om doping inom konkreta vintersporter.
Fetade: för 30:e gången - jo, för annars släpper man in ett helvete med folks olika historier varför just DE har anabola steroider i kroppen, och varför just DE ska frikännas alt. få en tillsägelse eller något kort oSundbystraff.
Det är superenkelt: ta
INTE anabola steroider
på något som helst sätt, så slipper vi den helvetessoppan som det annars skulle bli.
T ex i Joughaugs fall: för det första är den krämen inte ens för ansiktsläpparna, och för det andra så väntade de länge innan de ens köpte den där krämen. Varför? Om den nu är så fantastisk, (vilket den inte är, för då hade de rek. folk att ta den mot just detta) mot sår på läpparna i ansiktet? Det finns salvor som hjälper, för att undvika att ens få sår på ansiktsläpparna in the first place, därför talar mycket för att de ville ha fram sår för att sedan ha en anledning att låtsas att de behövde anabola steroider-krämen.
Dvs, cover-up, och sedan snyfta för att försöka få folket med sig och på det sättet skapa ett tryck gentemot de som ska besluta i detta fallet, och därmed försöka komma billigt undan - och få kanske 2 månader eller något. Men det kommer, som tur är, inte att lyckas.