2016-10-29, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Skrämmande att denna debatt pågått så länge angånde astmamediciner. Detta är bokstavligen en sjuk idrott. Artikel från 1993
http://www.dn.se/arkiv/sport/astmamedicin-ger-anabol-effekt-ny-undersokning-baddar-for-het-dopingdebatt/

"Bertil Nyborg är expert på området hos Glaxo, företaget som marknadsför ventoline. På frågan om deras astmasprej har en positiv effekt även på friska människor, svarar han:
- Man har definitivt glädje av att använda sprejerna i kyla. Vi har gjort tester som visar att det har en prestationshöjande effekt även på friska människor."
Citera
2016-10-29, 09:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja, Spekulera gör jag gärna nu när skuldfrågan för mig känns helt klarlagd.

Men det är den enda logiska alternativa förklaringen jag hört förutom den troligaste som ju förblir intag i sprayform, givet medicinska fakta. Tror inte på systematisk anaboladoping som med astmamediciner dock, det vore för riskfyllt.

Själv tycker jag 4 år är rimligt i båda fallen då frivilligt anabolaintag är frivilligt anabolaintag. Men det beror ju på hur dopingliberal man är.

Nej det beror inte på hur dopingliberal man är. Det beror på hur bokstavstrogen man är när det kommer till lagtolkning. Ordet liberal ger lätt en känsla av ansvarslöshet så därför vill jag inte använda det ordet. Det ger lätt en uppfattning att man tycker fusk är ok. Jag är annars nog dopingliberal på så sätt att jag vill ändra en del bestämmelser så att de blir mindre stränga och med en straffskala anpassad till brottet.

Här hänger jag upp mig på att medveten anabola tolkas som medveten anabola oavsett syfte och omfattning. Förklaringen att det annars går att komma undan genom att ha bra förklaringa kan jag inte acceptera. Man skall inte stifta lagar som gör stora grupper kriminella i laglig mening bara för att det är enklaste sättet att komma åt ett visst fenomen. Jag talar nu om lagar rent allmänt. Den svenska sexköplslagstiftningen är exempel på en sådan lag.
Min uppfattning här hänger alltså ihop med att jag rent allmänt ogillar grova generaliserande lagar. Det hänger inte på att jag är "dopingliberal".
Citera
2016-10-29, 11:30
Medlem
Fabulators avatar
* Alle ikke-svenske medaljer siden 1991 er tatt av dopere. Kun Sverige er rene.
* Sverige er best i alt, også alpint (spesielt størtlopp)
* Islam er bra for menneskeheten
* Flashback er ytringsfrihet på alvor.
Citera
2016-10-29, 11:37
Medlem
Om någon fuskar i spel - ja då minskar medspelarnas tillit..

Sporten ses som något fint som utvecklar och härdar människan - ren och ädel kamp, med hög moral..

Sporten kan också skapa korrupta spelare ..

Vintersport har ju en alldeles speciell ställning - för den utövas ju bara i trakter som har vinter - den är ju därför lite exklusiv. Får lite extra glans från is och snökristaller

Men girigheten finns under ytan - kemikalierna utgör en lockelse -

Och dom använder alla medel dom kan - för att nå stjärnglansen.

som min vän och kollega en gång så vist sa: Det man sänder upp i skyn - faller ner i dyn

https://elisabethoglund.se/blogg/lat-er-inte-luras-av-therese-johaugs-tarar/
Citera
2016-10-29, 12:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Om någon fuskar i spel - ja då minskar medspelarnas tillit..

Sporten ses som något fint som utvecklar och härdar människan - ren och ädel kamp, med hög moral..

Sporten kan också skapa korrupta spelare ..

Vintersport har ju en alldeles speciell ställning - för den utövas ju bara i trakter som har vinter - den är ju därför lite exklusiv. Får lite extra glans från is och snökristaller

Men girigheten finns under ytan - kemikalierna utgör en lockelse -

Och dom använder alla medel dom kan - för att nå stjärnglansen.

som min vän och kollega en gång så vist sa: Det man sänder upp i skyn - faller ner i dyn

https://elisabethoglund.se/blogg/lat-er-inte-luras-av-therese-johaugs-tarar/

Men för tusan
Ni måste tänka om, hela gänget

Det är är professionell verksamhet. Idrottsmännen gör vad de kan för stt tjäna pengar.

Ju mer ni pekar ut Johaug som problemet, ju längre tid kommer det att ta att få ordning på dopingproblemen.

De som skall pekas ut är de som inte testade henne på 4 månader och Björgen på 6 månader och förmodligen är så korrupta att de kanske t.o.m. anmäler sina test långt i förväg. Systemet som tillåter idrottsmännen att vara otillgängliga vid några provtillfällen (tror jag).

De som sätter upp så krångliga och larviga regler runt astmamedicinerna att bara advokater kan gilla dem.

Det vore som om skatteverket sade till företagen: Vi litar på er och kollar bara ibland.

Det är den totalt undermåliga testorganisationen som skall stängas av på livstid och omedelbart bytas ut.
Citera
2016-10-29, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej det beror inte på hur dopingliberal man är. Det beror på hur bokstavstrogen man är när det kommer till lagtolkning. Ordet liberal ger lätt en känsla av ansvarslöshet så därför vill jag inte använda det ordet. Det ger lätt en uppfattning att man tycker fusk är ok. Jag är annars nog dopingliberal på så sätt att jag vill ändra en del bestämmelser så att de blir mindre stränga och med en straffskala anpassad till brottet.

Här hänger jag upp mig på att medveten anabola tolkas som medveten anabola oavsett syfte och omfattning. Förklaringen att det annars går att komma undan genom att ha bra förklaringa kan jag inte acceptera. Man skall inte stifta lagar som gör stora grupper kriminella i laglig mening bara för att det är enklaste sättet att komma åt ett visst fenomen. Jag talar nu om lagar rent allmänt. Den svenska sexköplslagstiftningen är exempel på en sådan lag.
Min uppfattning här hänger alltså ihop med att jag rent allmänt ogillar grova generaliserande lagar. Det hänger inte på att jag är "dopingliberal".
Sluta prata om lagar rent allmänt, och sluta prata om sexköp, osv - här pratar vi om doping inom konkreta vintersporter.

Fetade: för 30:e gången - jo, för annars släpper man in ett helvete med folks olika historier varför just DE har anabola steroider i kroppen, och varför just DE ska frikännas alt. få en tillsägelse eller något kort oSundbystraff.

Det är superenkelt: ta INTE anabola steroider på något som helst sätt, så slipper vi den helvetessoppan som det annars skulle bli.

T ex i Joughaugs fall: för det första är den krämen inte ens för ansiktsläpparna, och för det andra så väntade de länge innan de ens köpte den där krämen. Varför? Om den nu är så fantastisk, (vilket den inte är, för då hade de rek. folk att ta den mot just detta) mot sår på läpparna i ansiktet? Det finns salvor som hjälper, för att undvika att ens få sår på ansiktsläpparna in the first place, därför talar mycket för att de ville ha fram sår för att sedan ha en anledning att låtsas att de behövde anabola steroider-krämen.

Dvs, cover-up, och sedan snyfta för att försöka få folket med sig och på det sättet skapa ett tryck gentemot de som ska besluta i detta fallet, och därmed försöka komma billigt undan - och få kanske 2 månader eller något. Men det kommer, som tur är, inte att lyckas.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-29 kl. 12:29.
Citera
2016-10-29, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men för tusan
Ni måste tänka om, hela gänget

Det är är professionell verksamhet. Idrottsmännen gör vad de kan för stt tjäna pengar.

Ju mer ni pekar ut Johaug som problemet, ju längre tid kommer det att ta att få ordning på dopingproblemen.

De som skall pekas ut är de som inte testade henne på 4 månader och Björgen på 6 månader och förmodligen är så korrupta att de kanske t.o.m. anmäler sina test långt i förväg. Systemet som tillåter idrottsmännen att vara otillgängliga vid några provtillfällen (tror jag).

De som sätter upp så krångliga och larviga regler runt astmamedicinerna att bara advokater kan gilla dem.

Det vore som om skatteverket sade till företagen: Vi litar på er och kollar bara ibland.

Det är den totalt undermåliga testorganisationen som skall stängas av på livstid och omedelbart bytas ut.
Joughaug har ertappats med anabola steroider i kroppen, så det är ingen lek direkt, detta är synnerligen allvarligt - så hon ska ha ett korrekt straff för detta + testorganisationen måste få mer resurser, (eller var det nu brister) så att de kan testa OFTA OFTA OFTA.

Dvs, man jobbar med flera saker - samtidigt - det ena utesluter inte det andra.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-29 kl. 12:25.
Citera
2016-10-29, 12:43
Medlem
antoneriks avatar
Många minns säkert när Therese Johaug i Falun förra året åkte vilse på ett lopp. Hon gjorde en extravända på många dyrbara sekunder, slösade extra energi och vann trots detta loppet. Jag medger att hon ser ärligt oskyldig ut i intervjuer, men att någon kan vara så oerhört överlägsen i den yttersta världseliten väcker vissa frågor. Norrmännen brukar skämta med att vi svenskar måste bli bättre på att åka skidor. Men det gäller i så fall inte bara svenskarna utan alla folkslag. Finländare, ryssar, polacker, italienare.
Citera
2016-10-29, 12:45
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Sluta prata om lagar rent allmänt, och sluta prata om sexköp, osv - här pratar vi om doping inom konkreta vintersporter.

Fetade: för 30:e gången - jo, för annars släpper man in ett helvete med folks olika historier varför just DE har anabola steroider i kroppen, och varför just DE ska frikännas alt. få en tillsägelse eller något kort oSundbystraff.

Det är superenkelt: ta INTE anabola steroider på något som helst sätt, så slipper vi den helvetessoppan som det annars skulle bli.

T ex i Joughaugs fall: för det första är den krämen inte ens för ansiktsläpparna, och för det andra så väntade de länge innan de ens köpte den där krämen. Varför? Om den nu är så fantastisk, (vilket den inte är, för då hade de rek. folk att ta den mot just detta) mot sår på läpparna i ansiktet? Det finns salvor som hjälper, för att undvika att ens få sår på ansiktsläpparna in the first place, därför talar mycket för att de ville ha fram sår för att sedan ha en anledning att låtsas att de behövde anabola steroider-krämen.

Dvs, cover-up, och sedan snyfta för att försöka få folket med sig och på det sättet skapa ett tryck gentemot de som ska besluta i detta fallet, och därmed försöka komma billigt undan - och få kanske 2 månader eller något. Men det kommer, som tur är, inte att lyckas.

Dags att igen prata med svenskar på den nivå ni håller. Fuck you. Ditt inlägg är fullständigt ointressant förutom att det bekräfta er dryga självgoda fördömande karaktär. Det är inte förvånande att svenskar gillar araber och deras obevekliga efterföljande av lagarna så som de är skrivna. Det må så vara att bli halshuggen för att man visat sig utan slöja . Men lagar är lagar. sharialagar för er snart.
Citera
2016-10-29, 13:06
Medlem
DikTs avatar
I grunden ger detta 4 års avstängning.

Vad kan egentligen anföras som förmildrande i detta fallet?!
Någon som sett något från TJ:s advokat om vad försvaret består av, rent konkret?

Jag förutsätter att alla är överens om att "jag kollade inte innehållet" och "jag litade på läkaren" har NOLL värde när det gäller ev. minskning av straffet.
Citera
2016-10-29, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Och vad vet du om skidor?

Kunskap om skidor säger att Clostebol är det perfekta dopningspreparatet för Johaug, förbättrar hennes enda svagheter, spurt och sprint.

Och vad vet du om dopning?
Citera
2016-10-29, 13:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I grunden ger detta 4 års avstängning.

Vad kan egentligen anföras som förmildrande i detta fallet?!
Någon som sett något från TJ:s advokat om vad försvaret består av, rent konkret?

Jag förutsätter att alla är överens om att "jag kollade inte innehållet" och "jag litade på läkaren" har NOLL värde när det gäller ev. minskning av straffet.

Det kan du förutsätta, men så länge du inte ska bestämma straffet så spelar din åsikt igen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in