2016-10-28, 22:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Pabst Blue Ribbon. Inte helt fel.
Tja, jag dricker ju gärna tung stout och väldigt humledrivna öl, men visst fan funkar en flock kalla PBR vid grillen eller en fredag när det bara ska sänkas öl.
Citera
2016-10-28, 22:40
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Pabst Blue Ribbon. Inte helt fel.
Nja, det är ju inte direkt någon smakrik öl, jag föredrar lite mer maltkropp och humle om jag ska dricka lager.

Och enligt RateBeer så är det inte PBR vi får till Sverige utan Old Milwaukee!
http://www.ratebeer.com/beer/pabst-blue-ribbon-sweden/186480/
Senast redigerad av gr6810 2016-10-28 kl. 22:43.
Citera
2016-10-28, 22:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Nja, det är ju inte direkt någon smakrik öl, jag föredrar lite mer maltkropp och humle om jag ska dricka lager.
Exakt, hellre smaklös än genomäcklig som t.ex. Sofiero.
Citera
2016-10-28, 22:48
Medlem
Citat:

Då har vi nått 10.000-kronorsfrågan:

Är det t ex Mariestads Export vi snackar om, med mer "maltkropp och humle", eller förklaras hela skillnaden av skillnaden i alkoholstyrka (PBR 4.5% och ME 5.3%)? Och i så fall, vad förklarar skillnaden i alkoholstyrka?

Trappistkonnässörerna, färskölfantasterna och lokalbryggeriernas nagelfarare, bear/beer with me.
Senast redigerad av Kinuski 2016-10-28 kl. 22:51.
Citera
2016-10-28, 22:51
Medlem
Ballast Point Pineapple Sculpin, jävlar i min låda vad god. Tur att jag tog hem ett helt kolli
Citera
2016-10-28, 23:01
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Då har vi nått 10.000-kronorsfrågan:

Är det t ex Mariestads Export vi snackar om, med mer "maltkropp och humle", eller förklaras hela skillnaden av skillnaden i alkoholstyrka (PBR 4.5% och ME 5.3%)? Och i så fall, vad förklarar skillnaden i alkoholstyrka?

Trappistkonnässörerna, färskölfantasterna och lokalbryggeriernas nagelfarare, bear/beer with me.
Nej, det är Old Milwaukee Lite vi får hit.

Maltkropp i en lager byggs bland annat upp med dekoktionsmäskning, vilket är vanligt i Tjeckien och Tyskland. Där tunnas lager även inte ut med råfrukt som ris, socker eller majs, vilket är OK i en amerikansk ljus lager. Mer humle handlar helt enkelt om mer IBU!
Citera
2016-10-28, 23:14
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

men fan va ruttet. även om jag aldrig köper PBR så är det ju ändå skit att det är en ren bluff.
Citera
2016-10-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
men fan va ruttet. även om jag aldrig köper PBR så är det ju ändå skit att det är en ren bluff.
Men hur ska man då förstå följande? Citerat ur länken:

Citat:
The brewer markets this same or near-same product by more than one names. This can be the result of a brewer distributing this beer under different names in different countries, or the brewer simply changing the name, but not the recipe at different points in time.

Är det så att säga same shit, different name?
Citera
2016-10-28, 23:35
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Men hur ska man då förstå följande? Citerat ur länken:

Är det så att säga same shit, different name?
Två olika ölbryggerier historiskt är idag bara märken som kan sättas på öl utan att ta hänsyn till bryggeriernas historia tycker jag enbart är tråkigt och historielöst.
Citera
2016-10-29, 00:00
Medlem
Citat:
Två olika ölbryggerier historiskt är idag bara märken som kan sättas på öl utan att ta hänsyn till bryggeriernas historia tycker jag enbart är tråkigt och historielöst.
Det är en psykologisk aspekt jag respekterar. Är ett njutningsmedel besjälat av tradition, hantverksmässigt kunnande osv, eller bara en urvattnad bärare av varumärke? Men i detta specifika fallet, är det ändå inte frågan om samma öl (kemiskt identiskt innehåll för att uttrycka det smaklöst)?
Citera
2016-10-29, 23:43
Medlem
Försöksdjurs avatar
Någon som provat Lost Abbey - Framboise de amorosa? Min favorit just nu vad gäller Framboise. Någon som vet vart man kan få tag på denna gobit?
Citera
2016-10-30, 06:01
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Någon som provat Lost Abbey - Framboise de amorosa? Min favorit just nu vad gäller Framboise. Någon som vet vart man kan få tag på denna gobit?

Jag drack den på SBWF och den var helt suverän i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in