2016-10-28, 09:00
Medlem
Blomman verkar mest skylla på läkaren vad de verkar.. känns som han köper rätt bra vad johaug säger och gråter.. läst några kvinnliga jonarlister dom verkar inte köpa de riktigt så lätt

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/blomquist-tycker-det-ar-lite-omanskligt/
Citera
2016-10-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Blomman verkar mest skylla på läkaren vad de verkar.. känns som han köper rätt bra vad johaug säger och gråter.. läst några kvinnliga jonarlister dom verkar inte köpa de riktigt så lätt

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/blomquist-tycker-det-ar-lite-omanskligt/
I vissa delar håller jag med Blomquist.
Jag tror också att det handlar om ett misstag, men att vi antagligen inte har fått hela sanningen.

Däremot förstår jag inte folk som tycker att hon inte behöver något straff. Då skulle alla kunna dopa sig riskfritt, det är bara att skaffa sig en "målvakt".

Jag tror att Norges problem är att de testar gränserna istället för att hålla sig inom gränserna. Detta har de visat tydligt med hela astmahistorien. Organisationen behöver påbörja ett seriöst förändringsarbete och bli mer transparenta, vilket innebär att folk behöver bytas ut.

Sammanfattningsvis så kan inte Johaug få någon gräddfil, utan behöver straffas enligt de regler som finns.
Landslagets organisation behöver förändras från grunden.
Citera
2016-10-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
I vissa delar håller jag med Blomquist.
Jag tror också att det handlar om ett misstag, men att vi antagligen inte har fått hela sanningen.

Däremot förstår jag inte folk som tycker att hon inte behöver något straff. Då skulle alla kunna dopa sig riskfritt, det är bara att skaffa sig en "målvakt".

Jag tror att Norges problem är att de testar gränserna istället för att hålla sig inom gränserna. Detta har de visat tydligt med hela astmahistorien. Organisationen behöver påbörja ett seriöst förändringsarbete och bli mer transparenta, vilket innebär att folk behöver bytas ut.

Sammanfattningsvis så kan inte Johaug få någon gräddfil, utan behöver straffas enligt de regler som finns.
Landslagets organisation behöver förändras från grunden.

Jag tycker de är dåligt att skylla på läkaren hela tiden.. har även väldigt svårt tro att han som proffs läkare inom området skulle missa vad de var han köpte och Johaug själv bara skyller ifrån sig även om hon är så noga med allt för mig går de bara inte ihop två proffs missar inte alla varningar om vad de var.. är något som inte kommer fram känner jag
Citera
2016-10-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ur Trofodermintuben används 3,5g i 11 dagar, varje morgon och kväll.
Enl. vissa tester, så är mängden 0.4-0.5g för varje smörjning.
11dagar x2 =22smörjningar
Varje gång ca0,45g blir totalt ca 10g trofoderminkräm

När hon säger "den första krämen fungerade ej" så använder man den vanligtvis ej mera.
Hon använder den halvannan dag.
På bilden av tuben är minst hälften förbrukat. Minst 5g används på 1,5 dag.

Någon som har fått höra en förklaring på detta?
Inte hört någon förklaring, och det är nog här den största bristen i hennes förklaring finns. Hon fick solbrända läppar redan i Seiser Alm men köpte ingen salva. Blev värre när hon kom till Livigno men köpte fortfarande ingen salva. Ringde läkaren som kom ner ett par dagar senare men använde fortfarande ingen salva. Läkaren väntade 26 timmar när han väl träffat henne med att köpa salva, hon använde ingen salva. Läkaren köpte två salvor, provade första i två dagar, fungerade inte trots att halva tuben är använd enligt bilder. Använder nu dopingsalvan som inte ens är till för läppar och plötsligt blev allt bra efter att ha använt 3.5gram. Använde denna i 11-12 dagar men tuben ser knappt använd ut?

Att hon väntat så länge med behandling tror jag helt enkelt inte på. Världens bästa "stötteapparat" och åkarna är så bortskämda med att knäppa med fingrarna så blir allt serverat på silverfat. De borde definitivt ha salvor i sin läkarväska, annars borde någon ledare sprungit till apoteket redan i Seiser Alm (som också ligger i Italien). Läkaren var inte med i Seiser Alm, fysioterapeuten hade ansvaret och denne är nu förlagd med munkavle och får inte tala med media.
Citera
2016-10-28, 10:20
Medlem
Citat:
Jag tycker de är dåligt att skylla på läkaren hela tiden.. har även väldigt svårt tro att han som proffs läkare inom området skulle missa vad de var han köpte och Johaug själv bara skyller ifrån sig även om hon är så noga med allt för mig går de bara inte ihop två proffs missar inte alla varningar om vad de var.. är något som inte kommer fram känner jag
Ja, läkaren är ett stort frågetecken, därför tror jag inte att vi har fått hela sanningen.

Men jag tror ändå inte på att det handlar om organiserad doping.

Kanske handlar det om att Norge är för självsäkra och balanserar runt de regler som finns. Läkaren kanske visste att krämen innehöll Clostebol, men att så små mängder ändå inte skulle synas på test (det är dock obegripligt att han valde den krämen).

Men som sagt. Läkaren är ett stort frågetecken. Varför jagar inte journalisterna honom? Varför är inte Johaug arg på honom?

Johaug verkar inte kunna kontrollera sina känslor med tanke på hennes gråtattacker. Hur kan hon dölja sin ilska mot läkaren? Det är ett enormt svek från läkaren som hon litade på. Läkaren har satt henne i situationen och potentiellt förstört hennes karriär och ekonomi.
Någonting med läkarens roll i berättelsen stämmer inte.
Citera
2016-10-28, 11:03
Medlem
Citat:
Ja, läkaren är ett stort frågetecken, därför tror jag inte att vi har fått hela sanningen.

Kanske handlar det om att Norge är för självsäkra och balanserar runt de regler som finns. Läkaren kanske visste att krämen innehöll Clostebol, men att så små mängder ändå inte skulle synas på test (det är dock obegripligt att han valde den krämen).

Men som sagt. Läkaren är ett stort frågetecken. Varför jagar inte journalisterna honom? Varför är inte Johaug arg på honom?

Johaug verkar inte kunna kontrollera sina känslor med tanke på hennes gråtattacker. Hur kan hon dölja sin ilska mot läkaren? Det är ett enormt svek från läkaren som hon litade på. Läkaren har satt henne i situationen och potentiellt förstört hennes karriär och ekonomi.

Det enda tänkbara i alla olika scenarier vi diskuterat är att hon intog clostebol i någon form medvetet. Därför är hon inte arg på läkaren oavsett scenario. Han gör ju allt för att ta skulden vad sanningen än må vara.

Skulle det vara som hon säger att hon bara smörjde på utan att reflektera över innehåll och dopingsymbol är hon ju så pass efterbliven att hon inte skulle kunna vara elitidrottare, det kräver trots allt vissa mentala förmågor.
Citera
2016-10-28, 11:23
Medlem
Man undrar hur Norge tidigare behandlat solbrända läppar. Glaciärträning har ju vartenda landslag hållit på med sedan urminnes tider. Trofodermin ska ju tydligen hjälpa mot större sår även om det inte är avsett för läppar. Har de använt denna i flera år mot brända läppar och just i år har testerna förfinats? Tuben kan ha legat i deras väska sedan länge utan förpackning. Då kan de inte erkänna att den använts tidigare år då medaljer och resultat stryks och doping bekräftas bakåt i tiden.
Citera
2016-10-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Man undrar hur Norge tidigare behandlat solbrända läppar. Glaciärträning har ju vartenda landslag hållit på med sedan urminnes tider. Trofodermin ska ju tydligen hjälpa mot större sår även om det inte är avsett för läppar. Har de använt denna i flera år mot brända läppar och just i år har testerna förfinats? Tuben kan ha legat i deras väska sedan länge utan förpackning. Då kan de inte erkänna att den använts tidigare år då medaljer och resultat stryks och doping bekräftas bakåt i tiden.

Intressant resonemang som jag inte sett tidigare.

Anta att insmörjning av läppar med clostebol verkligen kan ge utslag i blodet.

Anta att läkaren som jobbat på Pfizer vet att just clostebol är överlägset mot munsår (även fast allt pekar på det motsatta om man läser innantill och lyssnar på andra läkare).

Då blir ju scenariot högst troligt. Han har fixat detta läkemedel i alla år han vart anställd för norska skidlandslaget. Har förklarat att insmörjningen på slemhinnorna är omöjligt att hitta i tester. Det har funkar bra mot läpparna och om bieffekter är viss hjälp med muskeluppbyggnad är det bara positivt. De kör på som vanligt i salvan i Livigno, eller bara Johaug kör den denna gång. Hon pratar med läkaren i telefon och nämner att hon använt den. Läkaren får skrämselhicka för han har ju glömt plocka bort den från väskan för han vet naturligtvis att just i år är testerna förbättrade.

Så han säger, det är säkert ingen fara men bäst att köpa en tub där nere utifall att. Åker ner o gör det. Det e ingen brådska med inköpet för Johaug har ju redan smörjt på en hel tub de hade sen innan. Därför blir inte mycket använt av den nya, eller så klämmer de ut lite ur denna bara för syns skull. Förklarar tidsglappen. Förklarar varför läkaren tar på sig skulden, för att det var hans fel från början att de kör krämen. Förklarar Björgens beteende om hon tidigare smörjt sig som satan och är rädd för gamla urinprov.

Dock ändå 4 år för Johaug. Det som talar emot som sagt detaljen att det inte verkar som krämen har bra effekt mot munsår. Men kanske steroider trots allt e super på läppar. Vem vet. Är det inte effektivt är det fortfarande mer troligt med clostebolspray doping.

Allt e ju troligare än att de har iq 70 och inte läser på tub/förpackning under 11 dagar.
Citera
2016-10-28, 12:00
Medlem
Citat:

ja de är mkt som är märkligt med läkarens roll och varför Johaug inte är mer arg på han? kanske för att hon har mer att förlora på de för då kan han börja läcka därför god ton till han
Citera
2016-10-28, 12:10
Medlem
Citat:

Det handlar ju inte om skadeglädje som Blomqvist påstår. Det handlar om att Johaugs förklaring inte håller. Hade hon presenterat en trovärdig förklaring och tagit sitt ansvar för det skulle det inte behöva bli så mycket spekulationer.

Vad gäller systematisk dopning i Norge så tror väl inte heller jag att de är så dumma att de ordinerar anabola steroider till sina åkare. Men bara det faktum att man använder astmamedicin på fullt friska idrottsmän säger en del om vilken inställning norska landslaget har till prestationshöjande preparat. Och där skiljer de sig faktiskt mot svenska landslaget.

Min uppfattning är att Johaug på eget bevåg använt anabola steroider under uppbyggnadsfasen (sommarsäsongen) och att läppsalvan bara är en cover-up story. Den stora frågan är förstås hur mycket läkarna och landslagsledningen visste om det här. Läkarens roll är, som redan påpekats, ett frågetecken. Eftersom Therese Johaug skyller allt på honom är det självklart att läkaren borde sätta sig framför TV-kamerorna och i detalj förklara hur allt gick till.

Läkaren har ju, om historien stämmer, mer eller mindre förstört Johaugs idrottskarriär. Med tanke på det framstår hans oberörda lugn på den första presskonferensen som mycket märklig.
Citera
2016-10-28, 12:11
Medlem
touchtoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Instämmer delvis i detta, deras ursäkter intresserar mig egentligen inte men det finns ju rekvisit i reglerna om graden av skuld som påverkar straffets längd och då måste man ju avgöra om deras story är uppenbart påhittad eller ej. Det primära måste ändå vara de uppmätta värdena och hur lång tid det tar innan går ur kroppen. Det verkar tyvärr som detta kommer ta väldigt lång tid vilket är lite märkligt mh till hur hög nivå händelsen skett på.

Nu kommer man få läsa allehanda spekulationer i flera månader i tidningarna. Nu sist har Aftonhoran gjort undersökning lol, alltså vem fan bryr sig om vad aftonbladets läsare tror om svenska skidåkares eventuella doping? Kan inte nån av svenskarna bara säga wgaf!

Såg också den undersökningen, så patetiskt och löjligt. Aftonbladet tar verkligen sina trams-undersökningar på allvar.
Citera
2016-10-28, 12:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
ja de är mkt som är märkligt med läkarens roll och varför Johaug inte är mer arg på han? kanske för att hon har mer att förlora på de för då kan han börja läcka därför god ton till han
Min gissning är att läkaren skötte om Johaugs dopingregim (kanske injektioner). Något blev fel och hon testade positivt.
Men alla inblandade vet riskerna. Bara att hålla god min I elakt spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in