Citat:
Jag håller med dig i din analys. Men det du beskriver om Silvia är sant, men hon saknar ett genuint kulturellt intresse och den värdegrund som för ett kungahus vidare.
Det räcker inte att vara vacker och representativ, det måste finnas något mer att föra vidare till barnen!
Jag tänker på kvinnliga förebilder (och motsatser) som drottningarna Elizabeth och Margrethe. Det går inte att vara emot monarki när dessa kvinnor representerar sitt folk.
Det räcker inte att vara vacker och representativ, det måste finnas något mer att föra vidare till barnen!
Jag tänker på kvinnliga förebilder (och motsatser) som drottningarna Elizabeth och Margrethe. Det går inte att vara emot monarki när dessa kvinnor representerar sitt folk.
??? Man kan inte jämföra regerande drottningar (Queen Regents) med ingifta drottningar (Queen Consorts). Det är ju HELT olika funktioner, där den regerande kvinnliga drottningen till stor del är tvungen att ta en manlig roll. Vara en ledare. Ha en auktoritet. OCH föra vidare det arv som har ärvts ned genom hennes ätt i århundraden.
Den ingifta drottningen däremot, har som uppgift att vara just en god värdinna. Vacker - men inte påfallande sexig, utan vacker på ett damigt sätt, representativ, väluppfostrad, älsklig, trevlig, lättpratad, modest - men inte för blyg, social - men inte översocial, hon måste hålla på sina gränser, självsäker - men för den skull inte överlägsen eller arrogant. Hon måste kunna vara vänlig mot alla, men ändå hålla den rätta distansen. Det är en mycket svår roll på det sättet, få kvinnor har det i sig att klara av det - kanske någon promille!
Och naturligtvis måste den ingifta drottningen ha ett absolut fläckfritt förflutet - i synnerhet då i den sektor av livet som rör den kvinnliga kroppen, sexualiteten och fortplantningen. För den regerande drottningen är inte detta lika viktigt, då de barn som hon föder ändå alltid kommer att härstamma från den kungliga dynastin, och då hennes roll som sagt till viss del är manlig - och i den manliga rollen ingår ofta sexuella erövringar, utan överdriven hänsyn till religion eller moral. Tänk "Catharina den Stora". En regerande drottning är lite av en anomali på det sättet.
Blev lite lätt förvånad då Sofia bl.a. prydde omslagsbilden...med en lätt självbelåten min.... Samt citat... ; ' Jag var nog menad att bli Prinsessa'.... Ok....😜
Seså! In och gotta!