Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
Annars undrar jag hur du motiverar att Stina skulle vara bättre i klassiskt än Kalla? Kan ha missat något, men mig veterligen så har Stina bara slagit Kalla en gång i klassiskt. Ruka för ett år sedan.
(
Menade egentligen relativt, men Stinas lopp i Kuusamo var bättre än alla Kallas klassiska lopp förra säsongen. På 5km klassiskt i masstart så tror jag Stina skulle kunna ta Kalla. Dock beror det också på vilken slags Kalla vi har att göra med.
Varför är du så fäst vid idén att Kalla skall åka klassiskt?Visst i Falun fungerade och det var nog rätt att göra så med facit i hand, men det berodde främst på banans karaktär. Jag tycker det är dåligt av tre skäl.
1. Även om Kalla utvecklat sin klassiska stil så håller hon en högre och jämnare nivå i skejt.
2. Det är lättare att hänga i rygg än att försöka hålla undan så man bör spara sin starkaste kort till på slutet.
3. Laget i övrigt är mer klassiskt orienterat, nu håller det iofs delvis på att ändras och kombon Ida/Stina funkar säkert helt ok i skejt.
Norge lär köra Östberg på första (med förhoppning om replika av Nove Mesto) och Jacobsen på tredje. Sedan väljer man den starkaste av Weng eller Björgen på sista. Men att ta ut stafettlag på hösten är lönlöst. Finns gott om reserver iallafall, förutom Falla finns Slind och Haga.
Angående Ida och sprintstafetten, det känns inte hundra, tycker det går åt fel håll i just det avseendet, men det är liksom svårt att se vem som skall ta hennes plats. De övriga sprinters vi har är skejtiga och känns inte som om de heller har uthålligheten. De som är bättre än Ida på distans är lätträknade. Ser egentligen bara två alternativ, och de känns inte helt realistiska. Sofia Henriksson och Emma Wikén har båda åkt bra i klassisk sprint tidigare (även om det var länge sedan), är de så bra som jag hoppas i vinter så kan de om dem vill vara utmanare. Jag tror helt enkelt vi får hoppas att Ida håller upp det, så att Stina kan avgöra. Men norskor och finskor kommer åk fort.