Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur bör laget till Ruka se ut? Jag provar med att göra en uttagning för distansloppen. Jag utgår från uttagningskriterierna där A-landslagsåkarna prioriteras i början av säsongen och att man sagt att Ebba inte kommer bli uttagen till världscup nu i början av säsongen (även om jag tycker att Ebbas resultat motiverar en uttagning.

Damer distans:
Charlotte Kalla
Sofia Henriksson
Stina Nilsson
Anna Haag
Emma Wikén
Jonna Sundling
Anna Dyvik (reserv)
Hanna Falk (reserv)
Ida Ingemarsdotter (reserv)

Herrar distans:
Johan Olsson
Marcus Hellner
Calle Halfvarsson
Jens Burman
Simon Andersson
Martin Johansson
Anders Svanebo (reserv)
Daniel Rickardsson (reserv)

På damsidan är det stor sannolikhet att mina reserver blir uttagna till sprinten.

Väldigt svårt att se en landslagsåkare som Richardsson petas på 15 klassiskt av Andersson. Drar inga som helst växlar av att Richardsson inte konkurrerade så tätt inpå sjukdom så ser inget som skulle motivera den uttagningen. Har även Ingemarsdotter över Sundling och Wikén. Ser också hellre att man prioriterar landslaget i inledningen så tycker Thorn och Svensson borde vara R1 och R2 över Svanebo och Andersson trots riktigt svaga lopp i dag och i går.

Damer distans:
Charlotte Kalla
Sofia Henriksson
Stina Nilsson
Anna Haag
Ida Ingemarsdotter
Emma Wikén
Hanna Falk (reserv)
Jonna Sundling (reserv)

Herrar distans:
Johan Olsson
Marcus Hellner
Calle Halfvarsson
Daniel Rickardsson
Jens Burman
Martin Johansson
Viktor Thorn (reserv)
Oskar Svensson (reserv)
2016-11-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubwa
Väldigt svårt att se en landslagsåkare som Richardsson petas på 15 klassiskt av Andersson.

Andersson åkte precis hela säsongen ifjol inkl. dubbla tourer, och 15 klassiskt är hans bästa distans. Däremot skulle jag ta ut Rich i laget över Johansson. Kan dock tänka mig att han får en träningsvecka för att komma tillbaka på allvar efter magsjukan.
2016-11-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Andersson åkte precis hela säsongen ifjol inkl. dubbla tourer, och 15 klassiskt är hans bästa distans. Däremot skulle jag ta ut Rich i laget över Johansson. Kan dock tänka mig att han får en träningsvecka för att komma tillbaka på allvar efter magsjukan.

Han har aldrig varit topp 20 i ett VC-lopp bortsett från masstarten i Val di Fiemme 2015 då han blev 20. För övrigt ett transportlopp där Bing, Nöckler och Baumann blev topp 10. Att han åkte hela säsongen är ju huvudanledningen till att han inte borde få åka. Hans placeringar i klassiska individuella lopp var 23, 30(15 K ind.), 22, 53, 38(10 K ind.), 43, 38, 28, 24. Att han fick köra allt kan ju också ha att göra med att halva herrlandslaget hade sabbatsår och andra halvan var halvdöda. Richardsson var topp sex i fyra av sex klassiska lopp 14/15. Ja, det var två år sedan men skillnaden i grundkapacitet är ju dag och natt. Mindre participation medals om jag får bestämma.
2016-11-19, 22:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubwa
Väldigt svårt att se en landslagsåkare som Richardsson petas på 15 klassiskt av Andersson. Drar inga som helst växlar av att Richardsson inte konkurrerade så tätt inpå sjukdom så ser inget som skulle motivera den uttagningen. Har även Ingemarsdotter över Sundling och Wikén. Ser också hellre att man prioriterar landslaget i inledningen så tycker Thorn och Svensson borde vara R1 och R2 över Svanebo och Andersson trots riktigt svaga lopp i dag och i går.

Ja, det är möjligt att Rickardsson borde bli uttagen men jag funderar på om det är något mer som inte stämmer. För mig åkte han enkelt för dåligt båda dagarna.

När det gäller Ingemarsdotter så tänker jag att även om hon blir frisk så kanske det blir lite för mycket att både åka distans och sprint redan i Ruka nu när hon är sjuk denna helg. Därför tog jag inte ut henne i mitt distanslag men antagligen i mitt sprintlag. Även Svensson har möjlighet att bli uttagen i sprintlaget men han åkte för dåligt på distans för att komma med i mitt distanslag.
2016-11-20, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, det är möjligt att Rickardsson borde bli uttagen men jag funderar på om det är något mer som inte stämmer. För mig åkte han enkelt för dåligt båda dagarna.

Är ingen omöjlighet att det är något som inte är som det ska. Men förutsatt att han förväntas vara kry nästa helg så skulle jag iaf bli extremt förvånad om han inte var med. Men det är klart att man undrar när han är två min efter.

Angånde Anderssons regelbundet låga nivå som jag tjatade om ska väl tilläggas att Johansson knappt heller gjorde ett enda bra lopp förra säsongen efter 10 skate.

Kan man förresten utesluta att Jönsson är aktuell om han skulle se stark ut i 3-4 heat på lördag och sedan vill köra på söndag? Inte för att jag är intresserad av honom på distans...

Citat:
När det gäller Ingemarsdotter så tänker jag att även om hon blir frisk så kanske det blir lite för mycket att både åka distans och sprint redan i Ruka nu när hon är sjuk denna helg..

Kan vara vettigt, helt klart. Samma fast omvänt kanske kan sägas om Kalla. Är ju given om hon vill köra på lördag men kanske hellre fokuserar på distansloppet. Inte så att hon har anledning att mjölka ur varenda möjlig poäng till totalcupen mtp att hon inte kör TdS.
2016-11-20, 11:54
Medlem
Jösses vad långa sprintarna blivit. Damerna kör i nästan 4 minuter!
Är det bra?
Borde det ens kallas sprint?
2016-11-20, 12:11
Medlem
Rydqvist ramlade tydligen igår på 10 km klassiskt, och tappade tydligen uppemot 30 sekunder på det.
http://mariarydqvist.se/
2016-11-20, 13:26
Medlem
Shut up donnies avatar
Så obeskrivligt skönt att vi har ett herrlandslag igen efter förra säsongens travesti.
2016-11-20, 14:24
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Gissar på
halfvarsson. Jönsson. Peterson. Svensson. Thorn. Quicklund
Nilsson. Falk. Ida. Öberg. Dahlqvist. Mohlin
reserver edin samt nordström och settlin
2016-11-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jösses vad långa sprintarna blivit. Damerna kör i nästan 4 minuter!
Är det bra?
Borde det ens kallas sprint?

Detta är inte något som skett plötsligt men visst är det för långt. Lite synd också kan jag tycka då Ruka-sprinten brukar vara runt 3 minuter, och vi har några tjejer som absolut har större slagstyrka ju kortare sprintarna är.
2016-11-20, 15:48
Medlem
Mina lag till Ruka:

Damer Distans 10km Klassisk
Charlotte Kalla
Sofia Henriksson
Stina Nilsson
Anna Haag
Emma Wikén
Ida Ingemarsdotter
Jonna Sundling(reserv)
Anna Dyvik(reserv)

Damer Sprint Klassisk
Hanna Falk
Stina Nilsson
Maja Dahlqvist
Ida Ingemarsdotter
Jennie Öberg
Maria Nordström
Elin Mohlin(reserv)
Evelina Settlin(reserv)

Ser helst inte att åkare som nyligen varit sjuka ska dubblera helgen därpå, Ida brukar ju dock köra allt så kommer nog att bli så den här gången också. Kalla kommer också att få köra sprinten om hon vill på Nordströms bekostnad. Nordström går före Mohlin för mig då hon gick till final på placering idag samt att hon åkte i princip jämt med Mohlin i finalen med mindre vila.

Herrar Distans 15km Klassisk
Marcus Hellner
Johan Olsson
Calle Halfvarsson
Jens Burman
Simon Andersson
Martin Johansson
Daniel Rickardsson(reserv)
Anders Svanebo(reserv)

Herrar Sprint Klassisk
Calle Halfvarsson
Teodor Peterson
Emil Jönsson
Oskar Svensson
Johan Edin
Carl Quicklund
Viktor Thorn(reserv)
Simon Andersson(reserv)

Svårt med vilka de sista åkarna borde bli till sprinten. Jag har prioriterat de som har visat snabbhet i prologer då kvalen blir tuffare och tuffare hela tiden.
2016-11-20, 16:20
Medlem
rainbowias avatar
Sköna låga FIS-poäng för Stina idag (20). Finns det möjligtvis en chans att hon är bättre i sprint än distans på nästa lista. 21:a på distans och 23:a på sprintlistan i nuläget. Eller slår hon till med låga poäng i Rukas distanstävling?

- - - - -

Är det uteslutet med Kalla i Rukasprinten, är väl den sprint som passar henne bäst av alla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in