Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Men startade inte deras relation på ett högst "normalt" och vanligt sätt? En man får kontakt med en kvinna via nätet och han uppvaktar henne sedan med blommor, komplimanger och annat?
De flesta människor är väl dessutom störda på sitt sätt och har sina fel&brister och visst är det fel att jämföra "normala förhållanden" med BO:s och MK:s relation som började urarta rätt så snabbt, med ditt sätt att se på det hela så likställer du BO:s psykiska status med MJ:s psykiska status men dom här två personerna hade mycket få likheter/gemensamma nämnare på papperet.
Nej, jag likställer absolut inte M och Ls psykiska status. Men båda var instabila, pga. olika orsaker, när de träffades. Martin, bra mycket värre än L. Lotta var "normal" men hade en livskris, Martin är störd på riktigt. Men som jag skrivit så många ggr i tråden nu (att jag börjar bli trött på mig själv), så är det fel (enligt mig) att utgå från att Lotta som vuxen borde haft insikt och tagit ansvar, samt sett varningssignalerna. Det här var ingen vanlig situation, med en normal man. Lotta var i ett stadie där hon olyckligt nog var extra mottaglig för en sådan som Martin. Och han visste mycket väl hur man håvar in en sådan som Lotta.
Tja, det startade väl rätt "normalt", och Lotta var kanske lika naiv som de som nu tycker att hon hade ett ansvar. Men eftersom hon inte träffat på Martintyper förr, så var hon fast i den destruktiva spiral som Martin satt henne i.
Att tänka lika om hur man ska handla i ett normalt förhållande som krisar, och i detta fall, blir tokigt. Inget man gör i kontakt med en sådan som Martin, resulterar i något gott. Inte ens om man bryter kontakten, då det riskerar att bli än värre. Och ja, även han "ville" avsluta, tidvis. Men det var troligen en del av hans känslomässiga terror och maktutövelse av Lotta. Klappa med ena handen, slå med andra. Planera framtid och barn, för att nästa stund gå. Sms och kontakt 24/7, för att sedan inte svara. Så där håller de på, allt för att visa vem som bestämmer.