2016-10-27, 08:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast nu har han ju inte betalt för att få något utan har satt sig i extra skuld för att få något.
Han betalar varje månad för privilegiet att ha en bra bostad.
2016-10-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte omöjligt.... Blir ju bara 1500 kr till i månaden för köparen.
Hahaha, bara 1500 jo bara 1500 med historiens lägsta räntor, ni är helt fartblinda och det kommer sluta med förskräckelse och misär.
2016-10-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Han betalar varje månad för privilegiet att ha en bra bostad.
En del betalar mer än andra för exakt samma bostad.
2016-10-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det man har sett är att svenskarna har valt att lägga pengarna på sparande snarare än konsumtion.

Problemet är väl att siffrorna döljer lite saker.

Folk lånar upp på kåken och placerar på börsen, och vips har man ökat svenskens sparande utanför bostadsmarknaden, fast man egentligen bara får det att se bättre ut än det är.
2016-10-27, 09:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Folk lånar upp på kåken och placerar på börsen, och vips har man ökat svenskens sparande utanför bostadsmarknaden, fast man egentligen bara får det att se bättre ut än det är.

Jag tror att du drivs av stor avundsjuka mot alla som vunnit på "bostadslotteriet". Man får inte belåna sin bostad hur som helst... Det finns regler för sådant och idag är det ännu striktare än någonsin iom amorteringskravet.
2016-10-27, 09:40
Avslutad
Citat:

Läste du inte ursprungsinlägget? Om räntan är låg har folk pengar över i sina plånböcker, jämfört med tider då räntan är hög. Det överskottet kan konsumeras (inflationsdrivande) eller sparas (inte inflationsdrivande). Det handlar om vad man gör för detta överskott, inte dina fria fantasier om att folk lånar på huset för att spekulera på börsen.
2016-10-27, 10:20
Medlem
Citat:
Jag tror att du drivs av stor avundsjuka mot alla som vunnit på "bostadslotteriet". Man får inte belåna sin bostad hur som helst... Det finns regler för sådant och idag är det ännu striktare än någonsin iom amorteringskravet.
Han äger ju redan en fastighet så vad är han avundsjuk på menar du?

Om du har en skuld på 10kr på din bostad men väljer att köpa aktier på börsen för 10kr så har du ju belånat ditt hus med att köpa aktier.
2016-10-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Läste du inte ursprungsinlägget? Om räntan är låg har folk pengar över i sina plånböcker, jämfört med tider då räntan är hög. Det överskottet kan konsumeras (inflationsdrivande) eller sparas (inte inflationsdrivande). Det handlar om vad man gör för detta överskott, inte dina fria fantasier om att folk lånar på huset för att spekulera på börsen.
Har de inte ännu mera i plånböckerna om de är skuldfria eller sitter med lägre lån?
2016-10-27, 10:25
Medlem
Citat:

Dom som inte har lämnat karusellen har inte vunnit ett skvatt, vinst gör man när man säljer, inte när man lånar upp på en orealiserad tillgångsprisökning.

Exempel, igår gick en aktie jag äger upp med över 40%, jag sålde en del av innehavet och tog hem en vinst. Hade jag inte sålt hade jag inte gjort någon vinst.
2016-10-27, 10:34
Medlem
Citat:
Jag tror att du drivs av stor avundsjuka mot alla som vunnit på "bostadslotteriet".

Jag har själv fått ta del av det lotteriet, dels direkt genom eget ägande och dels genom att framtida arv vuxit till enorma proportioner ( obelånad villa Stockholm närförort, bra område ).

Men ingen av dessa "vinster" är realiserade, och är därmed inget att fundera över eller framförallt räkna hem som något slags förmögenhet.

Jag tror du har svårt att förstå att någon kan se saken nyktert, det stör dig väldigt mycket verkar det som, förmodligen för att det hotar din egen bild av hur allt måste hänga ihop.
2016-10-27, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Dom som inte har lämnat karusellen har inte vunnit ett skvatt, vinst gör man när man säljer, inte när man lånar upp på en orealiserad tillgångsprisökning.

Exempel, igår gick en aktie jag äger upp med över 40%, jag sålde en del av innehavet och tog hem en vinst. Hade jag inte sålt hade jag inte gjort någon vinst.

Glömmer du bort vad du själv skriver? Vad gör man om man belånar sin bostad som man ägt länge och köper en bil exempelvis?
2016-10-27, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Han äger ju redan en fastighet så vad är han avundsjuk på menar du?

Om du har en skuld på 10kr på din bostad men väljer att köpa aktier på börsen för 10kr så har du ju belånat ditt hus med att köpa aktier.
Så du anser att när du köper aktier (vilket du påstår att du gör regelbundet) då lånar du på huset?

Hur är det när du
- åker på semester
- köper en TV
- köper en dyr vinterjacka
- köper oxfile istället för grynvälling

istället för att amortera på ditt huslån? Du menar att du belånar sitt hus för varje transaktion du gör, så länge du har ett huslån?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in