2016-10-27, 03:27
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Inte bara i fall "likt detta", så fort ett barn har tillgångar på motsvarande åtta prisbasbelopp så träder kommunens överförmyndare in ÄVEN om båda föräldrarna är i livet. Längre sträcker sig alltså inte föräldrars frihet att "ta hand om" barnens tillgångar.
Stämmer!
Men jag ville inte spekulera i om storleken på arvet efter GM skulle landa på mer än 4,250,000 kr - förutsatt att inget testamente fanns.

Vad jag ville få fram var att oavsett belopp anses nog inte JM vara rätt person att förvalta arvet om hon döms.
Citera
2016-10-27, 07:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vid fängelsedom kommer det inte att bli fråga om några synnerliga skäl i det här fallet, det håller jag med om, och det finns vad jag förstår just ingenting som tyder på att hon skulle bli kryssad. Men om hon trots allt skulle bli det ligger alltså landet ganska öppet i just arvsfrågan. Det kan bli si, det kan bli så.

Känns som det kan bli svårt att visa på psyk vid själva gärningen, även om hon möjligtvis må bära på div. diagnoser, är grinig, lurig, och har andra problem som grund.
Att vid gärningen ta hjälp av en utomstående och därigenom anstifta/medhjälpa/samförstånda står förmodligen i en besvärande rak kontrast till att ses som en galnings verk.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, arvet från Göran kommer att tillfalla hans fru - och det som är kvar när hon dör kommer att delas, och då kommer JM ha rätt till bröstlott på den del av arvet som är efter mamman.

Citat:
Du är inte så insatt i det här märker jag.... en make har bara giftorätt så länge makarna inte kommit överens om annat i ett avtal, ett s k äktenskapsförord. Giftorätten kan alltså tas bort helt och hållet. Det du talar om är något annat. Gemensamma barn till ett gift par får som bekant vänta med att få ut sitt arv tills båda föräldrarna avlidit, det vill säga de är s k efterarvingar.

Lönlös debatt utan underlag. Båda har ju rätt, med reservation på hur mordförsök tas på här.
BB 3kap.
Citat:
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse
på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om
omständigheterna är försvårande, på livstid.
Lag (2014:274).
BB 23kap.
Citat:
1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit
till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom
dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen
skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund
av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat
brott
och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det
fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.

Själv upplever jag att åklagarna behöver lägga på en rubricering först, men med Brottsbalken som guide, kammar Johanna noll om vi har en välskriven dom att vänta efter åtal.

Vidare.
Äktenskapsförord är offentlig handling, bara att beställa och se om något tidigare ändrats:
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret.4.8639d413207905e9480002095.ht ml
Citera
2016-10-27, 08:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
"Bröstlott", du är inte lite tokig du. Laglott ja, bröstarvinge ja, men bröstlott
Jag gissar att du förstod vad som avsågs.

Citat:
Du är inte så insatt i det här märker jag.... en make har bara giftorätt så länge makarna inte kommit överens om annat i ett avtal, ett s k äktenskapsförord. Giftorätten kan alltså tas bort helt och hållet. Det du talar om är något annat. Gemensamma barn till ett gift par får som bekant vänta med att få ut sitt arv tills båda föräldrarna avlidit, det vill säga de är s k efterarvingar.
Äktenskapsförord är något som gäller vid bodelning där parterna lever, fortfarande ärver den efterlevande om den andra avlider om inget testamente säger något annat. Ett testamente kan inte heller skiva bort de fyra basbelopp som den efterlevande äger rätt till -- även om allt är den andres egendom och testamente finns.
Senast redigerad av micro113 2016-10-27 kl. 08:47.
Citera
2016-10-27, 08:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Känns som det kan bli svårt att visa på psyk vid själva gärningen, även om hon möjligtvis må bära på div. diagnoser, är grinig, lurig, och har andra problem som grund.
Att vid gärningen ta hjälp av en utomstående och därigenom anstifta/medhjälpa/samförstånda står förmodligen i en besvärande rak kontrast till att ses som en galnings verk.

Lönlös debatt utan underlag. Båda har ju rätt, med reservation på hur mordförsök tas på här.
BB 3kap.

BB 23kap.

Själv upplever jag att åklagarna behöver lägga på en rubricering först, men med Brottsbalken som guide, kammar Johanna noll om vi har en välskriven dom att vänta efter åtal.

Vidare.
Äktenskapsförord är offentlig handling, bara att beställa och se om något tidigare ändrats:
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret.4.8639d413207905e9480002095.ht ml
Fast det är inte brottsbalken utan ärvdabalken som reglererar arvsrätten - och där finns inte försöksbrottet upptaget - utan det uttalas klart att det handlar om att man inte får ärva någon man dödad.
Citera
2016-10-27, 08:51
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Visst, vi är ju överens. Det JM skulle ha ärvt efter Göran, oavsett testamente, arvslott eller annat, går istället till JM:s barn. JM räknas som avliden vid arvsdelningen.
Det är ju inte ens säkert att det finns något kvar att ärva när Görans fru avlider -- det som finns att dela efter henne kommer att delas upp i två delar - en morsdel och en farsdel, och det ur farsdelen som JM kommer att betraktas som avliden.

Men det är ju först efter att Görans fru avlidit som det uppstår -- om det inte finns ett testamente som skriver bort delar av giftorätten (allt går inte att skriva bort där heller)
Varför krångla till det? Oavsett vad som har hänt innan, testamente, Anki har slösat bort det, vad som helst, så hamnar det som finns kvar av JM:s andel av Görans arv hos JM:s barn, även om JM:s andel är noll.
Citat:
Fast det är inte brottsbalken utan ärvdabalken som reglererar arvsrätten - och där finns inte försöksbrottet upptaget - utan det uttalas klart att det handlar om att man inte får ärva någon man dödad.
Samma sak gäller efter anstiftan till mord.
Citera
2016-10-27, 08:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Varför krångla till det? Oavsett vad som har hänt innan, testamente, Anki har slösat bort det, vad som helst, så hamnar det som finns kvar av JM:s andel av Görans arv hos JM:s barn, även om JM:s andel är noll.

Samma sak gäller efter anstiftan till mord.
Efter fruns död ja. Eftersom hon är första arvtagare om inget testamente finns.

Var hittar du anstiftan till misslyckat försök i ärvdabalken?
Citera
2016-10-27, 09:04
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Efter fruns död ja. Eftersom hon är första arvtagare om inget testamente finns.

Var hittar du anstiftan till försök i ärvdabalken?
Ja, och det är efter Ankis död Görans arv fördelas.

Jag sa inget om försök.
Citera
2016-10-27, 09:26
Medlem
Citat:

Eftersom Johanna kommer dömas som anstiftare till mord så kommer hon nog inte få ärva någonting ändå efter sina föräldrar.
Citera
2016-10-27, 09:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Eftersom Johanna kommer dömas som anstiftare till mord så kommer hon nog inte få ärva någonting ändå efter sina föräldrar.
Det förhindrar bara arv efter fadern. När det gäller mamman kommer hon inte dömas för mord - eftersom mamman lever.
Citera
2016-10-27, 10:33
Medlem
I några inlägg från augusti diskuteras det faktum att IFs utredare inte fick träffa första polispatrullen på plats. Det upprepade han ju även i Veckans brott förra veckan. Finns det någon substans i att JM ska ha haft ett förhållande med en polis, eller är det spekulation? Någon som vet vem det var? Det skulle vara intressant att veta om han ingick i den där första polispatrullen, eller om han har en ställning så han kan styra informationen till utredaren från IF.
Jag har följt men inte lusläst tråden, men har märkt att det finns några som har koll på detaljerna.
Citera
2016-10-27, 10:38
Medlem
Citat:
Det förhindrar bara arv efter fadern. När det gäller mamman kommer hon inte dömas för mord - eftersom mamman lever.

Det bestämmer ju hennes mamma hur hon vill göra med sin pengar, jag tror inte att mamman kommer testamentera något till sin dotter Johanna.
Citera
2016-10-27, 10:39
Medlem
ArseneLupins avatar
bblat.se: Exmakens gravöppning: "Jag har ingen aning om hur det ska gå till"
Citat:
– Jag har ingen aning om hur det ska gå till. Jag har försökt söka uppgifter, bland annat på nätet, men ingen verkar ha någon erfarenhet av detta, säger hon.
Anneli Nordlund blev redan under tisdagen, direkt efter beslutet i Västmanlands tingsrätt, kontaktad av polisen.
– Han gav inte mer information än att gravöppningen skulle ske. Men när det ska göras lovade han att återkomma med uppgifter om, säger Anneli Nordlund.
http://www.bblat.se/vastmanland/arboga/exmakens-gravoppning-jag-har-ingen-aning-om-hur-det-ska-ga-till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in