Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Vid fängelsedom kommer det inte att bli fråga om några synnerliga skäl i det här fallet, det håller jag med om, och det finns vad jag förstår just ingenting som tyder på att hon skulle bli kryssad. Men om hon trots allt skulle bli det ligger alltså landet ganska öppet i just arvsfrågan. Det kan bli si, det kan bli så.
Känns som det kan bli svårt att visa på psyk vid själva gärningen, även om hon möjligtvis må bära på div. diagnoser, är grinig, lurig, och har andra problem som grund.
Att vid gärningen ta hjälp av en
utomstående och därigenom anstifta/medhjälpa/samförstånda står förmodligen i en besvärande rak kontrast till att ses som en galnings verk.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, arvet från Göran kommer att tillfalla hans fru - och det som är kvar när hon dör kommer att delas, och då kommer JM ha rätt till bröstlott på den del av arvet som är efter mamman.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tycker
Du är inte så insatt i det här märker jag.... en make har bara giftorätt så länge makarna inte kommit överens om annat i ett avtal, ett s k äktenskapsförord. Giftorätten kan alltså tas bort helt och hållet. Det du talar om är något annat. Gemensamma barn till ett gift par får som bekant vänta med att få ut sitt arv tills båda föräldrarna avlidit, det vill säga de är s k efterarvingar.
Lönlös debatt utan underlag. Båda har ju rätt, med reservation på hur mordförsök tas på här.
BB 3kap.
Citat:
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse
på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om
omständigheterna är försvårande, på livstid. Lag (2014:274).
BB 23kap.
Citat:
1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit
till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom
dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen
skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund
av tillfälliga omständigheter varit utesluten.
Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat
brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det
fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.
Själv upplever jag att åklagarna behöver lägga på en rubricering först, men med Brottsbalken som
guide, kammar Johanna noll om vi har en välskriven dom att vänta efter åtal.
Vidare.
Äktenskapsförord är offentlig handling, bara att beställa och se om något tidigare ändrats:
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret.4.8639d413207905e9480002095.ht ml