2016-10-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
känns väl som att Norskorna borde gå ut med när dom blivit testade för att lindra alla spekulationer eller har dom inte blivit testade dom heller..

Flera av norska damerna har fått frågan om när de testats.
http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/bjoergen-ble-ikke-dopingtestet-paa-syv-maaneder/a/23828982/

Björgen: "Mars og nå. Jeg ble testet en gang mens jeg var gravid"

Östberg (minns inte hur många gånger) "For et par uker siden"

Slind: "Det tror jeg har vært to eller tre ganger etter sesongslutt"

Falla: "tre ganger siden sesongslutt i mars"

Haga (minns inte hur många gånger): "I midten av oktober, før vi dro hit"

Jacobsen: "Jeg husker ikke. Og det er på en måte et privat anliggende. Jeg må bare si at jeg setter pris på at systemet er så uforutsigbart, at det kan være lange opphold, så kommer det hyppig, noen ganger er det meldt, andre ganger er det ikke meldt, sier Jacobsen."

Om det stämmer så är det positivt att flera av dem testats relativt nyligen och flera gånger under uppehållet. Det talar mot att det skulle pågått systematisk doping med anabola inom laget.
Citera
2016-10-26, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Flera av norska damerna har fått frågan om när de testats.
http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/bjoergen-ble-ikke-dopingtestet-paa-syv-maaneder/a/23828982/

Björgen: "Mars og nå. Jeg ble testet en gang mens jeg var gravid"

Östberg (minns inte hur många gånger) "For et par uker siden"

Slind: "Det tror jeg har vært to eller tre ganger etter sesongslutt"

Falla: "tre ganger siden sesongslutt i mars"

Haga (minns inte hur många gånger): "I midten av oktober, før vi dro hit"

Jacobsen: "Jeg husker ikke. Og det er på en måte et privat anliggende. Jeg må bare si at jeg setter pris på at systemet er så uforutsigbart, at det kan være lange opphold, så kommer det hyppig, noen ganger er det meldt, andre ganger er det ikke meldt, sier Jacobsen."

Om det stämmer så är det positivt att flera av dem testats relativt nyligen och flera gånger under uppehållet. Det talar mot att det skulle pågått systematisk doping med anabola inom laget.
Sedan KAN man ju säga precis vad som helst. Det borde, för samtliga länder, vara helt transparent. Hur många timmar har vi inte lagt ner på att kolla in denna sporten? Om allt blev transparent så skulle man ju öka folks lust för att lägga ner tiden på att se sporten.
Citera
2016-10-26, 23:27
Medlem
geir44s avatar
Hur har Johaug fått tag på clostebol? Vem levererar? Det fins ju inte att få tag på på "black market". Jag hittar ingenting. Mycket D-bol, Winstrol och Test-E, men inte clostebol.

Vilken konspiration det måste vara i så fall.
Citera
2016-10-27, 00:04
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Intressant.

Regeltekniskt, om man ska utgå från Sundbydomen, innebär gränsvärdena för Beta-2-antagonister en presumtion att ämnet inte inhalerades. (D.v.s. det enda tillåtna sättet att ta dem.) I övrigt får man anta att om det framkommer på annat vis än genom test att ämnet intagits genom annan metod borde det också kunna grundlägga en dopingöverträdelse. (Ska kolla upp detta senare.)

Vad menar du med detta? Är det tillåtet att inhalera det eller inte? Jag får intrycket att oavsett hur de intog ämnet så menar du att det är det en dopingöverträdelse.
Citera
2016-10-27, 02:40
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
VG har sammanställt det mesta av händelseförloppet kring Johaug skandalen http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug/johaug-saken-timene-som-endret-norsk-skihistorie/a/23827520/

En intressant grej är att apoteket inte är något riktigt apotek utan mer en typ av hälsokostaffär som inte säljer receptbelagda mediciner.

Det måste vara den första artikeln inom norsk s.k. journalistik som reser frågetecken kring händelseförloppet:

Johaug-saken: Timene som endret norsk skihistorie
• 125 meter å gå til apoteket
• Legen ankom torsdag, men kjøpte salven først lørdag

Tror inte att denna artikel i VG har nämnst tidigare - den norske läkare som säger att astma-inhalatorn användes av "Norges beste idrettsutøvere" redan under Albertville-OS 1992, och att friska norska idrottare gavs astma-mediciner redan under Los Angeles-OS 1984. Flytande kortison genom apparaterna började man med att ge i början av 2000-talet:

http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/lege-i-lillehammer-ol-forstoeverapparat-er-gammelt-nytt/a/23827363

Nu får väl den 80-årige läkaren fly landet, som t.ex. Odd Lindberg som avslöjade norsk sälklubbning.

BTW, ingen som kan hitta klippet från SVT's Debatt för några år sen om EPO och bloddoping, där norska idrottsledare skrek sej blåa att Norge aldrig fuskar?
Senast redigerad av horomheb 2016-10-27 kl. 02:46.
Citera
2016-10-27, 04:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Hur har Johaug fått tag på clostebol? Vem levererar? Det fins ju inte att få tag på på "black market". Jag hittar ingenting. Mycket D-bol, Winstrol och Test-E, men inte clostebol.

Är det inte läkarna man ofta misstänker? Den här läkaren hade ju jobbat i läkemedelsindustrin och dessutom varit ansvarig för det lag där första dopingavslöjandet gjordes i norsk fotboll, tror jag.
Citera
2016-10-27, 06:52
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Förresten: något jag knappt, (eller alls) sett dryftas i tråden, är Björgen The Beast´s uttalande att hon gärna tränar med Ljuoghaug, under Ljoughaug´s avstängning.

Om så skulle ske: Känns en smula fusk, eller?!
Saksuppgift:
TJ og Marit Bjørgen bor meget nær hverandre helt inntil skogsgrensen i Oslo ved Holmenkollen. De har trent sammen privat i årevis - bare å løpe rett ut i skogen på sommer/høst og på vinteren er skiløypene bokstavelig talt utenfor døren.
Det er organisert trening TJ er utestengt fra, ikke trening med naboen.

Ingvild Flugstad Østberg er fra Gjøvik, men har også flyttet til samme område som TJ og MB.
Ingen av disse 3 er vokst opp i området. Det er derimot Astrid Uhrenholdt Jacobsen som bor i Holmekollveien. For disse 4 venninnene vil det fortsatt være naturlig å ha kontakt privat og å trene sammen privat. Utestengelse gjelder så vidt jeg har forstått ORGANISERT trening + fysisk utestengelse fra alle ressursene til norsk toppidrett.
Senast redigerad av Vossevangen 2016-10-27 kl. 07:22.
Citera
2016-10-27, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Saksuppgift:
TJ og Marit Bjørgen bor meget nær hverandre helt inntil skogsgrensen i Oslo ved Holmenkollen. De har trent sammen privat i årevis - bare å løpe rett ut i skogen på sommer/høst og på vinteren er skiløypene bokstavelig talt utenfor døren.
Det er organisert trening TJ er utestengt fra, ikke trening med naboen.

Ingvild Flugstad Østberg er fra Gjøvik, men har også flyttet til samme område som TJ og MB.
Ingen av disse 3 er vokst opp i området. Det er derimot Astrid Uhrenholdt Jacobsen som bor i Holmekollveien. For disse 4 venninnene vil det fortsatt være naturlig å ha kontakt privat og å trene sammen privat. Utestengelse gjelder så vidt jeg har forstått ORGANISERT trening + fysisk utestengelse fra alle ressursene til norsk toppidrett.
Problemet är väl inte främst att de själva skulle kunna välja att träna ihop ibland, utan att den norska landslagsledningen presenterar det som en plan för Johaugs träning under avstängningen. Att inte få delta i organiserad träning är ju en del av bestraffningen man får om man är dopad. Att då gå runt det genom att säga att den träning som övriga landslagsåkare bedriver inte är organiserad, visar än en gång på den bristande respekt för antidopinarbetet som verkar finnas i Norge. Det såg vi ju även när man ersätter Sundby ekonomiskt för de pengar han förlorat som följt av sin bestraffning för att ha brutit mot dopingreglerna.

Kanske inga regelbrott i sig, men det motverkar antidopingarbetet och speglar den norska landslagsledningens oförmåga att ta det på allvar när det gäller deras egna åkare. Det gör ju desstum att deras trovärdighet i antidopingfrågor skadas ytterligare. Man verkar tycka att allt som gynnar det egna laget är ok.
Citera
2016-10-27, 09:10
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cubex
Problemet är väl inte främst att de själva skulle kunna välja att träna ihop ibland, utan att den norska landslagsledningen presenterar det som en plan för Johaugs träning under avstängningen. Att inte få delta i organiserad träning är ju en del av bestraffningen man får om man är dopad. Att då gå runt det genom att säga att den träning som övriga landslagsåkare bedriver inte är organiserad, visar än en gång på den bristande respekt för antidopinarbetet som verkar finnas i Norge. Det såg vi ju även när man ersätter Sundby ekonomiskt för de pengar han förlorat som följt av sin bestraffning för att ha brutit mot dopingreglerna.

Kanske inga regelbrott i sig, men det motverkar antidopingarbetet och speglar den norska landslagsledningens oförmåga att ta det på allvar när det gäller deras egna åkare. Det gör ju desstum att deras trovärdighet i antidopingfrågor skadas ytterligare. Man verkar tycka att allt som gynnar det egna laget är ok.
Som norsk er jeg enig i mye av det du skriver her; at MJS ble fullt økonomisk kompensert er resultat av dårlig skjønn (vurdering), og gir dårlig signalvirkning. Det profesjonelle apparatet rundt landslagsløperne (og løperne selv) ser ut til å ha levd i en slags boble med egne interne sannheter.

For mange i Norge var MJS-saken en skikkelig wake-up call.
TJ-saken har ført til at mange i Norge nå stiller spørsmålstegn ved hva som foregår.
Jeg har i tidligere innlegg pekt på - som flere andre på tråden - at de forklaringene som gis fra TJ og lege Bendiksen er tilnærmet umulig å tro på. Da åpner døren seg og man spør hva som i virkeligheten har foregått. Jeg registrerer at adv Christian B. Hjort (TJs advokat) har uttalt seg slik at hans forsvarsstrategi ser ut til å bygge 100 % på forklaringene fra TJ og lege Bendiksen. Det er en risikabel strategi. TJ går for full frifinnelse. Jeg tror hun risikerer å få flere års utestengelse.

Et ferskt eksempel på å leve i boble er at Astrid Uhrenholdt Jacobsen ikke vil svare på om/når hun har blitt dopingtestet, fordi dette er en privatsak. AUJ er lege-datter og har selvfølgelig rett i at helseopplysninger i utgangspunktet er private. Men når du er på skilandslaget og det har vært 2 stk dopingrelaterte avsløringer de siste månedene: Da er det særdeles lite musikalsk å ikke imøtekomme almenhetens behov for relevante saksuppgifter ad testing. Det går på tilliten løs (AUJs tillit blir lägre).
Senast redigerad av Vossevangen 2016-10-27 kl. 09:15.
Citera
2016-10-27, 10:14
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det är i förebyggande syfte för att hålla sig frisk och inte dra på sig sjukdomar, enligt norrmännen..

Lite som att alla kvinnor borde gå runt och äta Nolvadex(Bröstcancermedicin) för man vet ju aldrig.
Nej den ursäkten funkar inte
Citera
2016-10-27, 10:16
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44

Norska landslaget köper inte från norska regeringen.
Hur lätt som helst då
Citera
2016-10-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Som norsk er jeg enig i mye av det du skriver her; at MJS ble fullt økonomisk kompensert er resultat av dårlig skjønn (vurdering), og gir dårlig signalvirkning. Det profesjonelle apparatet rundt landslagsløperne (og løperne selv) ser ut til å ha levd i en slags boble med egne interne sannheter.

For mange i Norge var MJS-saken en skikkelig wake-up call.
TJ-saken har ført til at mange i Norge nå stiller spørsmålstegn ved hva som foregår.
Jeg har i tidligere innlegg pekt på - som flere andre på tråden - at de forklaringene som gis fra TJ og lege Bendiksen er tilnærmet umulig å tro på. Da åpner døren seg og man spør hva som i virkeligheten har foregått. Jeg registrerer at adv Christian B. Hjort (TJs advokat) har uttalt seg slik at hans forsvarsstrategi ser ut til å bygge 100 % på forklaringene fra TJ og lege Bendiksen. Det er en risikabel strategi. TJ går for full frifinnelse. Jeg tror hun risikerer å få flere års utestengelse.

Et ferskt eksempel på å leve i boble er at Astrid Uhrenholdt Jacobsen ikke vil svare på om/når hun har blitt dopingtestet, fordi dette er en privatsak. AUJ er lege-datter og har selvfølgelig rett i at helseopplysninger i utgangspunktet er private. Men når du er på skilandslaget og det har vært 2 stk dopingrelaterte avsløringer de siste månedene: Da er det særdeles lite musikalsk å ikke imøtekomme almenhetens behov for relevante saksuppgifter ad testing. Det går på tilliten løs (AUJs tillit blir lägre).
Riktigt bra analys. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in