Citat:
Ursprungligen postat av
cubex
Problemet är väl inte främst att de själva skulle kunna välja att träna ihop ibland, utan att den norska landslagsledningen presenterar det som en plan för Johaugs träning under avstängningen. Att inte få delta i organiserad träning är ju en del av bestraffningen man får om man är dopad. Att då gå runt det genom att säga att den träning som övriga landslagsåkare bedriver inte är organiserad, visar än en gång på den bristande respekt för antidopinarbetet som verkar finnas i Norge. Det såg vi ju även när man ersätter Sundby ekonomiskt för de pengar han förlorat som följt av sin bestraffning för att ha brutit mot dopingreglerna.
Kanske inga regelbrott i sig, men det motverkar antidopingarbetet och speglar den norska landslagsledningens oförmåga att ta det på allvar när det gäller deras egna åkare. Det gör ju desstum att deras trovärdighet i antidopingfrågor skadas ytterligare. Man verkar tycka att allt som gynnar det egna laget är ok.
Som norsk er jeg enig i mye av det du skriver her; at MJS ble fullt økonomisk kompensert er resultat av dårlig skjønn (vurdering), og gir dårlig signalvirkning. Det profesjonelle apparatet rundt landslagsløperne (og løperne selv) ser ut til å ha levd i en slags boble med egne interne sannheter.
For mange i Norge var MJS-saken en skikkelig wake-up call.
TJ-saken har ført til at mange i Norge nå stiller spørsmålstegn ved hva som foregår.
Jeg har i tidligere innlegg pekt på - som flere andre på tråden - at de forklaringene som gis fra TJ og lege Bendiksen er tilnærmet umulig å tro på. Da åpner døren seg og man spør hva som i virkeligheten har foregått. Jeg registrerer at adv Christian B. Hjort (TJs advokat) har uttalt seg slik at hans forsvarsstrategi ser ut til å bygge 100 % på forklaringene fra TJ og lege Bendiksen. Det er en risikabel strategi. TJ går for full frifinnelse. Jeg tror hun risikerer å få flere års utestengelse.
Et ferskt eksempel på å leve i boble er at Astrid Uhrenholdt Jacobsen ikke vil svare på om/når hun har blitt dopingtestet, fordi dette er en privatsak. AUJ er lege-datter og har selvfølgelig rett i at helseopplysninger i utgangspunktet er private. Men når du er på skilandslaget og det har vært 2 stk dopingrelaterte avsløringer de siste månedene: Da er det særdeles lite musikalsk å ikke imøtekomme almenhetens behov for relevante saksuppgifter ad testing. Det går på tilliten løs (AUJs tillit blir lägre).