2016-10-26, 22:36
Medlem
Berdych rök direkt i Wien och kampen om sista slutspelsplatsen hårdnar. Goffin och Cilic kan båda gå ikapp nu. Cilic har en bra lottning i Basel för semi eller bättre medan Goffin måste gå igenom Del Potro och Nishikori. Tsonga kan ev. blanda sig i lite grann om han vinner Wien, men Murray är med där.. Övriga förlorade direkt den här veckan och får anses avhängda. Bautista, Pouille och Dimitrov måste vinna Paris för att ens ha chansen.
Citera
2016-10-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Thomas Johansson tycker jag ska rankas före
han vann trots allt en gs i australia open
det gjorde aldrig Robin Söderling
men smaken är som baken..

Jag gillar Johansson men han hade inte en tillräckligt jämn karriär på högsta nivån för att han ska ha sån hög ranking i mina ögon. Söderling däremot hade två år på raken i den absoluta toppen och med kanske det svåraste motståndet i sportens historia. När han nådde som längst så förlorade han nästan alltid mot Federer och Nadal, alltså två spelare som ligger topp-4 genom alla tider enligt de flesta, enligt väldigt många de två bästa genom tiderna.

Även Enqvist hade en bättre karriär än Johansson överlag. Han gjorde en riktigt bra grej där när han vann sin slam men man kan inte stirra sig blind på det enbart. Precis som t.ex när man rankar Edberg före Wilander.
Citera
2016-10-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Berdych rök direkt i Wien och kampen om sista slutspelsplatsen hårdnar. Goffin och Cilic kan båda gå ikapp nu. Cilic har en bra lottning i Basel för semi eller bättre medan Goffin måste gå igenom Del Potro och Nishikori. Tsonga kan ev. blanda sig i lite grann om han vinner Wien, men Murray är med där.. Övriga förlorade direkt den här veckan och får anses avhängda. Bautista, Pouille och Dimitrov måste vinna Paris för att ens ha chansen.

Undrar om det inte är sista säsongen vi ser Berdych på topp-10 nu. Ferrer har ju tröttnat i alla fall men han är lite äldre. Bäst om han lägger av snyggt tycker jag efter alla år av slit. Berdych kan spela vidare men jag tror han får svårt att hänga med från och med nu.
Citera
2016-10-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Undrar om det inte är sista säsongen vi ser Berdych på topp-10 nu. Ferrer har ju tröttnat i alla fall men han är lite äldre. Bäst om han lägger av snyggt tycker jag efter alla år av slit. Berdych kan spela vidare men jag tror han får svårt att hänga med från och med nu.

Visst känns han väl lite tempotorsk numera Berdych? Tycker inte han får utdelning på särskilt mycket, och han har ju alltid varit ganska lättläst. Att hålla sig i toppen innebär att förnya sig och han spelar väl precis samma lir som för 5 år sedan.
Citera
2016-10-26, 23:20
Medlem
Citat:
Visst känns han väl lite tempotorsk numera Berdych? Tycker inte han får utdelning på särskilt mycket, och han har ju alltid varit ganska lättläst. Att hålla sig i toppen innebär att förnya sig och han spelar väl precis samma lir som för 5 år sedan.

Ja men hans spel bygger på att det är så satans tungt så att det är svårt att stå emot om man inte är topp-5 i världen. Alla vet hur han spelar men det blir svårt ändå, han vinner liksom på kraft.

Har inte sett hans senaste matcher så jag vet inte vad det är för fel nu men han har haft en mycket sämre säsong än normalt. Kanske motivationen börjar avta nu. Det finns ju en mängd andra spelare som är väldigt hungriga nu så det kommer bli svårt för honom om hans motivation inte är helt 100%.
Citera
2016-10-26, 23:49
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag gillar Johansson men han hade inte en tillräckligt jämn karriär på högsta nivån för att han ska ha sån hög ranking i mina ögon. Söderling däremot hade två år på raken i den absoluta toppen och med kanske det svåraste motståndet i sportens historia. När han nådde som längst så förlorade han nästan alltid mot Federer och Nadal, alltså två spelare som ligger topp-4 genom alla tider enligt de flesta, enligt väldigt många de två bästa genom tiderna.

Även Enqvist hade en bättre karriär än Johansson överlag. Han gjorde en riktigt bra grej där när han vann sin slam men man kan inte stirra sig blind på det enbart. Precis som t.ex när man rankar Edberg före Wilander.

Okej TJ hade tuffa motståndare under sin tid ock-som Sampras,Roddick,Hewitt,Agassi mfl.

Enqvist var inte de stora mästarskapens man
ex. vek han ner sig mot Kafelnikov i finalen aussie open-99,"kaffe" psykade bort honom mer eller mindre
och det gick tyvärr igenom vid fler tillfälle,
TE hade talang ,var stabil men lite för "snäll"
vilket även syntes som davis cup- kapten.
Angående Edberg är vi överens,före Wilander (trots en mindre gs än "wille")
Men bättre serv/volley spelare har Sverige aldrig haft.
Citera
2016-10-27, 13:37
Medlem
Bjurras avatar
Antal ATP-titlar (inkl GS)

Enqvist 19
Soderling 10
Johansson 9

Antal topp 20-placeringar vid årsslutet:

Johansson 4
Soderling 4
Enqvist 4

Antal topp 10-placeringar vid årsslutet:

Enqvist 4
Soderling 2
Johansson 0

Enqvist och Söderling är lite knepiga att jämföra eftersom Enqvist hade en mycket längre karriär. Söderling var definitivt mer allround med tanke på att Enqvist var direkt dålig på grus och mindre bra på gräs.

Johansson är i min mening den svagaste av de tre, Grand Slam till trots.
Citera
2016-10-27, 13:41
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Enqvist var inte de stora mästarskapens man.

Enqvist har dock fler Masterstitlar än de övriga två.
Citera
2016-10-27, 14:55
Medlem
Svårt att ranka men skulle nog ändå sätta Enqvist före Söderling på karriärsmeriter. Är säker på att Söderling hade gått om honom dock, hans spelstyrka slår det mesta men han hann inte vinna tillräckligt mycket. Tvingades lägga av i sin prime när han kändes god för 3-4 turneringar om året och kunde vinna allt han ställde upp i.

Grymt av ToJo att vinna en slam men det blir lite som att en Stanley Cup är mer värt än allt annat tillsammans i hockey. Vilket åtminstone inte jag tycker.

Jag gillar vinstprocent över en hel karriär och då rankar spelarna såhär:
Borg 82.7%
Edberg 74.8%
Carlsson 74.8%
Wilander 72%
Nyström 65.1%
Söderling 64.6%
Gustafsson 61.5%
Järryd 60.3%
Enqvist 60.1%
--
Johansson 54.7%

Robin ligger riktigt fint där trots att dom flesta nog skulle säga att han slängde bort många år på sitt mentala.
Citera
2016-10-27, 15:11
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Svårt att ranka men skulle nog ändå sätta Enqvist före Söderling på karriärsmeriter. Är säker på att Söderling hade gått om honom dock, hans spelstyrka slår det mesta men han hann inte vinna tillräckligt mycket. Tvingades lägga av i sin prime när han kändes god för 3-4 turneringar om året och kunde vinna allt han ställde upp i.

Grymt av ToJo att vinna en slam men det blir lite som att en Stanley Cup är mer värt än allt annat tillsammans i hockey. Vilket åtminstone inte jag tycker.

Jag gillar vinstprocent över en hel karriär och då rankar spelarna såhär:
Borg 82.7%
Edberg 74.8%
Carlsson 74.8%
Wilander 72%
Nyström 65.1%
Söderling 64.6%
Gustafsson 61.5%
Järryd 60.3%
Enqvist 60.1%
--
Johansson 54.7%

Robin ligger riktigt fint där trots att dom flesta nog skulle säga att han slängde bort många år på sitt mentala.

Magnus Norman tog du inte med på din lista.
Ganska okej karriär, kan inte exakt vinstprocent
men rankades inte han en kort tid som värlsdetta? (2000)
Citera
2016-10-27, 15:13
Medlem
Citat:
Magnus Norman tog du inte med på din lista.
Ganska okej karriär, kan inte exakt vinstprocent
men rankades inte han en kort tid som värlsdetta? (2000)

Ja det blev lite många namn, ville bara ta med Johansson där eftersom han var med i diskussionen. Norman hade 58%. Tvåa som högst, kort vinstrik karriär.

http://www.atpworldtour.com/en/performance-zone/win-loss-index/career/all/swe/
Citera
2016-10-27, 15:45
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ja det blev lite många namn, ville bara ta med Johansson där eftersom han var med i diskussionen. Norman hade 58%. Tvåa som högst, kort vinstrik karriär.

http://www.atpworldtour.com/en/performance-zone/win-loss-index/career/all/swe/
Tyvärr var K.Carlssons karriär inte så lång heller, men spelstilen var för krävande annars hade han säkert vunnit mer.

Nästa tråd ska handla om bästa match ever av en svensk tennisspelare,
alltså separat match.

Anser Stefan Edbergs final i US Open mot Jim Courier-91 är bäst.
Fantastisk tennis, så kommer vi aldrig mer få se en svensk spela
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in