2016-10-26, 18:19
Medlem
Kommer det vara öppen eller stängd rättegång tro? Tänkte om någon större tidning fick sända live från rättegången.
Citera
2016-10-26, 18:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Kommer det vara öppen eller stängd rättegång tro? Tänkte om någon större tidning fick sända live från rättegången.
Om du menar bildsändning så lär det inte hända, däremot är det väl inte omöjligt att en eller flera media har representanter på plats som rapporterar "live". Brukar iofs vara rätt skiftande kvalitet på dessa skribenter men om jag inte kan följa rättegången på plats blir ju det ett solklart andrahandsval.
Citera
2016-10-26, 18:45
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:

Vilken skulle orsaken vara till att rättegången skulle hållas bakom lyckta dörrar?
Citera
2016-10-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Vilken skulle orsaken vara till att rättegången skulle hållas bakom lyckta dörrar?
Finns väl inget sådant skäl.
Citera
2016-10-26, 20:35
Medlem
Citat:
Som jag varit inne på tidigare är jag rädd att man av bekvämlighets- och lathetsskäl försöker konstruera orsaker att ha stängda dörrar. Blir mindre insyn och färre följdfrågor från pressen på så vis, alltså lite lugnare arbetsdag. Det är ju en normal mänsklig drivkraft att slippa arbetsuppgifter.

Man skulle kunna dra till med de åtalades utsatthet eller liknande.

Hoppas för rättssäkerhetens skull att det blir offentligt, inte minst pga de åtalades (eventuella) utsatthet.
Citera
2016-10-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilperon
Som jag varit inne på tidigare är jag rädd att man av bekvämlighets- och lathetsskäl försöker konstruera orsaker att ha stängda dörrar. Blir mindre insyn och färre följdfrågor från pressen på så vis, alltså lite lugnare arbetsdag. Det är ju en normal mänsklig drivkraft att slippa arbetsuppgifter.

Man skulle kunna dra till med de åtalades utsatthet eller liknande.

Hoppas för rättssäkerhetens skull att det blir offentligt, inte minst pga de åtalades (eventuella) utsatthet.
I detta fallet- Ingen sekretess kommer att råda angående de åtalades identiteter.
Lyckta dörrar, brukar vara vanligt vid sexualbrott, där offrets identitet skyddas-förblir hemligt.
Det är framförallt för brottsoffrets skull man beslutar om lyckta dörrar.
Här är brottsoffret död.
Citera
2016-10-26, 21:36
Medlem
"Rätten kan besluta om stängda dörrar bland annat när den åtalade i ett brottmål är under 21 år, i mål om sexualbrott eller när uppgifter som rör den åtalades personliga eller ekonomiska förhållanden kommer fram. Förhör med den som är under femton år eller som lider av en psykisk störning får hållas inom stängda dörrar"

Garanterat psykiskt störd men antagligen inte fastställt mer en att hon har adhd. Bh är 21 men är det inte någon annan som är under 21? Skulle inte förvåna mig om dom tar upp deras ekonomi eftersom idioterna gick till en bankomat inne på kupolen bland folk och tog ut Madelenes pengar.
Citera
2016-10-26, 22:13
Medlem
Citat:
"Rätten kan besluta om stängda dörrar bland annat när den åtalade i ett brottmål är under 21 år, i mål om sexualbrott eller när uppgifter som rör den åtalades personliga eller ekonomiska förhållanden kommer fram. Förhör med den som är under femton år eller som lider av en psykisk störning får hållas inom stängda dörrar" inget av detta gäller dessa gärningsmän.

Garanterat psykiskt störd men antagligen inte fastställt mer en att hon har adhd. Bh är 21 men är det inte någon annan som är under 21? Skulle inte förvåna mig om dom tar upp deras ekonomi eftersom idioterna gick till en bankomat inne på kupolen bland folk och tog ut Madelenes pengar.
deras tidigare privata ekonomiska bakgrund är ingen stor del, här kommer det att handla om brottsrubriceringen.
finns många punkter- Orsaken till 1.Mordet- 2. Stöld /tillgrepp av offrets egendom 3. Misshandel.
4.Motiv- Bakomliggande ? finns ytterligare orsak än pengar?
Många gärningsmän lider av olika diagnoser. Diagnoserna är/blir avgörande för deras dom-domarna.
Citera
2016-10-27, 00:33
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Åh! 5000 sidor fup, måste nog planera in lite semester om man ska hinna läsa den före rättegången...

5000 sidor är hela förundersökningen, FUP kommer antagligen att vara betydligt mindre då väldigt mycket kommer att hamna i slasken. Du behöver nog inte oroa dig för några 5000 sidor, jag tror snarare det blir 1000-2000 nånstans, som det brukar bli i lite knivigare mordfall.
Citera
2016-10-27, 09:36
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
5000 sidor är hela förundersökningen, FUP kommer antagligen att vara betydligt mindre då väldigt mycket kommer att hamna i slasken. Du behöver nog inte oroa dig för några 5000 sidor, jag tror snarare det blir 1000-2000 nånstans, som det brukar bli i lite knivigare mordfall.

Ahh ok, jag är ju rätt ny på det här, så tack för svaret! Vad är det som brukar hamna i "slasken"?
Citera
2016-10-27, 09:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ahh ok, jag är ju rätt ny på det här, så tack för svaret! Vad är det som brukar hamna i "slasken"?
Citat:
...
En annan slask som ofta nämns i media är det överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t.ex. i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare.
http://www.sundsvallstingsratt.se/Om-tingsratten/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/
Citera
2016-10-27, 09:50
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
http://www.sundsvallstingsratt.se/Om-tingsratten/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/

Tack för länken! Man lär sig något nytt varje dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in