• 1
  • 2
2016-10-26, 19:32
Bannlyst
Lite kort snabb info :

Lever på sjukersättning idag genom förs kassan o afa kassan. Psyksjuk gått in i väggen och jobbat på tok för mycket .

Har löneutmättning från kronofogden idag . Får kvar ca 8100 som hyra , mat , upphälle , resor o allt ska gå till.

Har skulder på över 350 k. Vissa har gått till kronofogden o vissa är hos inkasso ännu. Pratade med min social sekreterare som tog över min ekonomi i maj idag sedan jag hamnade på psyk och hon tycker de är enklare låta de gå till kronofogden . Och senare försöka få skuldsanering . Skulderna är ca 2,5 år gamla så ingen gammal skuld o vuxit kraftigt snabbt inom en ett års period. Vad göra. Är de enklare o låta de ligga hos kronofogden som att jag redan har utmätning där ? Jag vet borde inte syssla med detta men man kan ju inte låta bli o tänka på det 😞. Hur ser nya skuldsanering lagen ut som kommer i höst ? Någon som varit i liknande situationer. Går de lösa detta ?!
Citera
2016-10-26, 19:42
Medlem
jag hade nog kolla med banken om skuldsanering ganska snart.
Citera
2016-10-26, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
jag hade nog kolla med banken om skuldsanering ganska snart.

Banken om skuldsanering? :s
Citera
2016-10-26, 19:47
Medlem
Det du bör göra är att ringa till de du är skyldig pengar och förhandla fram en avbetalningsplan och förhandla ned räntan (frysa räntan).

Fråga också om du kan få uppskov. Ring till kronofogden också och kolla upp vilka skulder som finns. Betala av de små skulder först då hinner de inte växa och bli stora, och dessutom blir du helt av med den avgiften när lånet är betalt och då kan du lägga in mer pengar på övriga lån.

Har du inget att sälja? annonsera på blocket.
Har du ingen familj eller vänner som kan hjälpa dig?
Om du har lägenhet kanske du kan hyra ut ett rum.
Citera
2016-10-26, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Det du bör göra är att ringa till de du är skyldig pengar och förhandla fram en avbetalningsplan och förhandla ned räntan (frysa räntan).

Fråga också om du kan få uppskov. Ring till kronofogden också och kolla upp vilka skulder som finns. Betala av de små skulder först då hinner de inte växa och bli stora, och dessutom blir du helt av med den avgiften när lånet är betalt och då kan du lägga in mer pengar på övriga lån.

Har du inget att sälja? annonsera på blocket.
Har du ingen familj eller vänner som kan hjälpa dig?
Om du har lägenhet kanske du kan hyra ut ett rum.

Har fått sålt en del data prylar . Hade flera TV apparater i källaren som ska läggas ut på blocket i veckan. Lillebror tog hand om data prylarna ( data tekniker) så han har la fått in 15-20 eller nått , drygt 4000 i spar kontot , 15000 på sparkontot hos soc..( minst 11 behöver sparas till första månaden jag börjar jobba ) . Men som sagt min soc sekreterare tyckte de va enklare o göra upp betalningen med kronofogden. Hur kan de vara det :s . En fördel är ju att allt ligger på ett ställe då. Men de e la knappast gratis o ligga hos kronofogden

Kan tillägga att jag lever med " vecko peng " från soc. Dom tar min lön o får ur 500 kr i veckan
Senast redigerad av Jens86 2016-10-26 kl. 19:58.
Citera
2016-10-26, 20:03
Medlem
MrChows avatar
Min gissning är att du i slutänden kommer att få betala tillbaka skulden och löneutmätningen är en bra väg att gå för en person i din sits. Det krävs ingen övermänsklig insats för att betala tillbaka lånet och summan är fullt hanterbar, särskilt när du börjat jobba igen.

Kämpa på och tänk en gång extra i framtiden innan du börjar leva på kredit. Personligen anser jag att bolån är den enda acceptabla krediten i en sund privatekonomi. Kreditkort är inga problem (snarare att föredra) men det gäller att sköta månadsbetalningarna.
Citera
2016-10-26, 20:07
Medlem
sasos avatar
hur kunde det bli så?
vad jobbade du med innan du gick in i väggen?
vad köpte du med pengarna?
spelade du bort pengarna?
Citera
2016-10-26, 20:12
Medlem
Jag förstår att du inte har mycket pengar att röra dig med, men hos kronofogden växer skulderna snabbt, så du bör försöka få bort skulderna till varje pris där. Som sagt ring till dem så att du vet hur stora skulderna är, sälja av mer prylar, och när du börjar jobba försök att betala tillbaka så fort du kan till kronofogden.

Hur mycket kommer du ha kvar av lönen när du börjar jobba?

Soc sekreterare verkar du inte ha mycket nytta av. Kan du inte be din bror om hjälp? (när det gäller kronofogden). Du bör också kolla om de är fler skulder som är påväg till kronofogden. Se till att betala av dem allra först om du kan.
Senast redigerad av reedValveFlash 2016-10-26 kl. 20:15.
Citera
2016-10-26, 20:21
Bannlyst
[quote=saso|58835665]hur kunde det bli så?
spelade du bort pengarna?[/QUOTE

Jaaadu. Sjukvården har beskrivit de som en medel svår depression med ångest o annat inblandat också. Vissa dämpar ångest o sitt dåliga leende med alkohol, vissa med droger , vissa tror man kan köpa sig lycka. Man får ju tillfälliga lycko rus efteråt. Men dom varar sällan länge.
Jobbade på McDonald's. Sena kvällar , inte varit ledig en enda full helg på ett år o bara jobbat 20-21 tider o börjat typ 10-11. Kommit hem. Suttit på tvn . Gått upp gått till jobbet. Inget socialt umgänge alls. Tillslut säger kroppen ifrån.

Data prylar , elektronik. I slutet försökte man bara i panik lösa skulderna genom o ta nya. Har extremt svårt o be om hjälp. Så de bara rullade på.
Spelat litegranna på nätet * black Jack o sånt * någon tusenlapp totalt under längre period
Citera
2016-10-26, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Jag förstår att du inte har mycket pengar att röra dig med, men hos kronofogden växer skulderna snabbt, så du bör försöka få bort skulderna till varje pris där. Som sagt ring till dem så att du vet hur stora skulderna är, sälja av mer prylar, och när du börjar jobba försök att betala tillbaka så fort du kan till kronofogden.

Hur mycket kommer du ha kvar av lönen när du börjar jobba?

Soc sekreterare verkar du inte ha mycket nytta av. Kan du inte be din bror om hjälp? (när det gäller kronofogden). Du bör också kolla om de är fler skulder som är påväg till kronofogden. Se till att betala av dem allra först om du kan.

Avskyr o be om hjälp . Jätte svårt för det . Så att be om att någon nära hjälper mig har jag jätte svårt för. Lite därför man sitter där man gör idag.
När jag prata med soc sekreteraren idag ang av bet plan hos kredit givarna menar hon att de finns bara utrymme för 3-400 kronor för det i min ekonomi
Senast redigerad av Jens86 2016-10-26 kl. 20:31.
Citera
2016-10-26, 20:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Avskyr o be om hjälp . Jätte svårt för det . Så att be om att någon nära hjälper mig har jag jätte svårt för. Lite därför man sitter där man gör idag.
När jag prata med soc sekreteraren idag ang av bet plan hos kredit givarna menar hon att de finns bara utrymme för 3-400 kronor för det i min ekonomi

Vilket stämmer bra om du ska kunna köpa mat, kläder, hygienartiklar mm
Citera
2016-10-26, 20:38
Medlem
sasos avatar
[quote=Jens86|58835856]
Citat:
Ursprungligen postat av saso
hur kunde det bli så?
spelade du bort pengarna?[/QUOTE

Jaaadu. Sjukvården har beskrivit de som en medel svår depression med ångest o annat inblandat också. Vissa dämpar ångest o sitt dåliga leende med alkohol, vissa med droger , vissa tror man kan köpa sig lycka. Man får ju tillfälliga lycko rus efteråt. Men dom varar sällan länge.
Jobbade på McDonald's. Sena kvällar , inte varit ledig en enda full helg på ett år o bara jobbat 20-21 tider o börjat typ 10-11. Kommit hem. Suttit på tvn . Gått upp gått till jobbet. Inget socialt umgänge alls. Tillslut säger kroppen ifrån.

Data prylar , elektronik. I slutet försökte man bara i panik lösa skulderna genom o ta nya. Har extremt svårt o be om hjälp. Så de bara rullade på.
Spelat litegranna på nätet * black Jack o sånt * någon tusenlapp totalt under längre period

Vafan
Men det gör inget. du har hela livet framför dig
du är bara 30
hur länge jobbade du på donken?
hur hög var OB? och varför valde du jobba på kvällarna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in