2016-10-26, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vilket stämmer bra om du ska kunna köpa mat, kläder, hygienartiklar mm

Jaha så vad göra då ?
Citera
2016-10-26, 20:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jaha så vad göra då ?

Betala så mycket du kan, suga på ramarna och hoppas på att kunna jobba igen.
Ansöka om skuldsanering.
Citera
2016-10-26, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Betala så mycket du kan, suga på ramarna och hoppas på att kunna jobba igen.
Ansöka om skuldsanering.

Jo vi har gjort en del ändringar jag o soc sekreteraren. Strypt ner bredbandet till 10/10 o tele 2 har vi fått ner 250 kr idag. Nån försäkring hos dom som kunde avslutas o ansöka om autogiro. Men som sagt får inte mer en 500 kr i veckan nu . Resten läge undan. Även de från afa försäkring. Får la se hur mycket man kan gå in med så småningom . Farfar , pappa , ev lillebror e villiga o hjälpa till med vissa kostnader. På ett muntligt avtal. Att jag aldrig sätter mig i denna sits igen. Utan pratar från början istället. Och mår bra först . Alla tjatar om det. Viktigaste è din hälsa just nu. Ska fokusera på det mera :s

De e 5 te gången som pappa varit inne o sanerat min ekonomi tyvärr. Tragigiskt
Senast redigerad av Jens86 2016-10-26 kl. 21:22.
Citera
2016-10-26, 21:35
Medlem
I ditt fall ska jag vara helt ärlig. Skit i att betala. Landet går åt helvete. Du mår dåligt. Vädret är dåligt. Ditt liv blev inte som du tänkt dig. Du har skulder upp över öronen.
Låna så mycket du kan närmsta dagarna eller inför nästa utbetalning. Ta ut allt från banken och lämna landet. Börja om på nytt.
Citera
2016-10-26, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IstvanEsteban
I ditt fall ska jag vara helt ärlig. Skit i att betala. Landet går åt helvete. Du mår dåligt. Vädret är dåligt. Ditt liv blev inte som du tänkt dig. Du har skulder upp över öronen.
Låna så mycket du kan närmsta dagarna eller inför nästa utbetalning. Ta ut allt från banken och lämna landet. Börja om på nytt.

Skön snubbe 😅😛
Citera
2016-10-26, 23:33
Medlem
Stones avatar
Citat:
Tillslut säger kroppen ifrån.

Du måste jobba lika mycket med din depression som med skuldsanering. Börja motionera genom att gå och sen börja springa. Det utsöndrar sköna grejor i hjärnan som får dig att se positivt trots skulder. Skuldsanering kommer ge dig ett pr hårda år och dessa kommer du inte fixa utan att vara i bra skick. Du behöver inte pumpa vikger på gym, promenader, cykling, löpning. Skitviktigt.
Citera
2016-10-26, 23:50
Medlem
Citat:
Lite kort snabb info :

Lever på sjukersättning idag genom förs kassan o afa kassan. Psyksjuk gått in i väggen och jobbat på tok för mycket .

Har löneutmättning från kronofogden idag . Får kvar ca 8100 som hyra , mat , upphälle , resor o allt ska gå till.

Har skulder på över 350 k. Vissa har gått till kronofogden o vissa är hos inkasso ännu. Pratade med min social sekreterare som tog över min ekonomi i maj idag sedan jag hamnade på psyk och hon tycker de är enklare låta de gå till kronofogden . Och senare försöka få skuldsanering . Skulderna är ca 2,5 år gamla så ingen gammal skuld o vuxit kraftigt snabbt inom en ett års period. Vad göra. Är de enklare o låta de ligga hos kronofogden som att jag redan har utmätning där ? Jag vet borde inte syssla med detta men man kan ju inte låta bli o tänka på det 😞. Hur ser nya skuldsanering lagen ut som kommer i höst ? Någon som varit i liknande situationer. Går de lösa detta ?!

https://tjenester.nav.no/stillinger/...8076&s1=162882

Kolla här om du kan finns något i Norge!
Bara söka, låna av pappa, flytta in i skönt kollektiv träffa nya människor ?
Vet flera som "stuckigt" och sedan betalat på den vägen! ¨

Tänka i nya banor ! Finns massor här !
Citera
2016-10-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
https://tjenester.nav.no/stillinger/...8076&s1=162882

Kolla här om du kan finns något i Norge!
Bara söka, låna av pappa, flytta in i skönt kollektiv träffa nya människor ?
Vet flera som "stuckigt" och sedan betalat på den vägen! ¨

Tänka i nya banor ! Finns massor här !

Dåligt skrivet lite trött :P
Prova lyckan i Norge, Donken finns här och lönen kankse är mer ?
Om inte annat miljöombyte kan göra massor
Citera
2016-10-27, 00:15
Medlem
Ferhs avatar
Skit i att försöka betala några skulder och låt kronofogden ta hand om allt, kronofogden kommer ändå inte att ta en krona mer än vad de redan tar även om du så skulle ha flera miljoner i skuld hos dem, och som det ser ut så kommer du ändå aldrig att kunna bli skuldfri genom att betala, så det enda hoppet är skuldsanering, och då raderas alla skulder så då vinner du på att till exempel vara skyldig 400k jämfört med att ha försökt betala av och bara vara skyldig 200k, för genom att försöka betala av i det exemplet så har du då bara gått miste om de 200k som du betalat av.
Citera
2016-10-27, 00:23
Medlem
SvartaBjorns avatar
Ni som vet:
Kan en konsumentvägledare vara till någon hjälp? Kanske har några bra id'eer/annan infallsvinkel än soc?
Citera
2016-10-27, 01:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
jag hade nog kolla med banken om skuldsanering ganska snart.
Varför det? För att dom ska få något att skämta om vid fikat eller?
Citera
2016-10-27, 01:26
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
De e 5 te gången som pappa varit inne o sanerat min ekonomi tyvärr. Tragigiskt

Du sitter alltså med skulder på 350k, din ekonomi har varit åt fanders förut och dina föräldrar har bailat ut dig tidigare? Det verkar inte som att du ens tar det seriöst, att du lär dig något av dina egna situationer. Du har satt dig i den här situationen FEM gånger, nu verkar du skratta bort det genom att skriva att det är "tragiskt", det kan du ge dig fan på.

När dina föräldrar har städat upp din ekonomi den här gången, hur lång tid estimerar du att det tar innan du har skulder eller en dålig ekonomi igen? Hur lång tid tog det mellan de förra gångerna?

Du är 30 år, vart myndig för 12 år sen, så det måste ha ske på vartannat år innan i runda slängar behöver städning av dina föräldrar? Min personliga åsikt är att dina föräldrar ska låta dig vara, inte ge dig en jävla krona, låta skuldsanera dig själv och hoppas att du får lite vett med dina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in