2016-10-23, 16:38
Avslutad
För att kunna leverera överavkastning jämfört med lite mer traditionella fonder eller rena index-fonder så måste hedge-fonderna ta mycket större risker. Blankning är en metod för att på kort tid få överavkastning jämfört med valfritt index.

Vi skall ha klart för oss att det är inte sina egna pengar hedge-fonderna spelar med, utan deras kunders. Även om det går åt helvete så får de ju in sina avgifter...

Här ser via att Cadian och Coatue ligger back.
http://kortapositioner.se/stock/fingerprint

Dessa fonder lär ha avtal med sina kunder som gör att de har ryggen fria ifall kunden förlorar allt. Om hedgefonderna hade riskerat egna medel tror ni att de hade vågat blanka FPC lika hårt då?
2016-10-23, 22:44
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samirzulfan
Läser i tråden att det finns folk som köpte denna
Aktie för 6,10kr
Hur många har blivit miljonärer på just denna skor egentligen någon med egen erfarenhet?

tänk på att dom som köpte på 6:- sålde säkert på 12:-
2016-10-23, 23:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
tänk på att dom som köpte på 6:- sålde säkert på 12:-
Med tanke på de enorma svängningar som varit, har de som stått utanför rätt långa perioder tjänat bra mycket bättre än de som bara behållit.
2016-10-24, 14:40
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
För att kunna leverera överavkastning jämfört med lite mer traditionella fonder eller rena index-fonder så måste hedge-fonderna ta mycket större risker. Blankning är en metod för att på kort tid få överavkastning jämfört med valfritt index.

Vi skall ha klart för oss att det är inte sina egna pengar hedge-fonderna spelar med, utan deras kunders. Även om det går åt helvete så får de ju in sina avgifter...

Här ser via att Cadian och Coatue ligger back.
http://kortapositioner.se/stock/fingerprint

Dessa fonder lär ha avtal med sina kunder som gör att de har ryggen fria ifall kunden förlorar allt. Om hedgefonderna hade riskerat egna medel tror ni att de hade vågat blanka FPC lika hårt då?

Hedgefonder har ju perfomancebaserade avgifter så deras incitament att leverera en bra avkastning är större än för traditionella fondförvaltare.

Jag tror vi kan avskriva tankarna på att gemene hedgefondförvaltaren är en dumskalle som inte vet vad hen pysslar med.
2016-10-24, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Hedgefonder har ju perfomancebaserade avgifter så deras incitament att leverera en bra avkastning är större än för traditionella fondförvaltare.

Jag tror vi kan avskriva tankarna på att gemene hedgefondförvaltaren är en dumskalle som inte vet vad hen pysslar med.
http://www.svd.se/skidstjarnans-miljoner-forsvann

ABG söp ju bort denna längdskidåkares pengar genom vidlyftiga blankaraffärer. Sånt här händer nog oftare än man tror.
2016-10-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samirzulfan
Läser i tråden att det finns folk som köpte denna
Aktie för 6,10kr
Hur många har blivit miljonärer på just denna skor egentligen någon med egen erfarenhet?

Nu var jag per definition redan miljonär, men FPC har varit snällt mot mig. När jag sålde mitt privata innehav så genererade den realiseringen en 7-siffrig vinst, och det var bra mycket närmare 8-siffrigt än 6-siffrigt. Äger inga FPC privat idag.

Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
http://www.svd.se/skidstjarnans-miljoner-forsvann

ABG söp ju bort denna längdskidåkares pengar genom vidlyftiga blankaraffärer. Sånt här händer nog oftare än man tror.

Fredriksson har ju dock varit med på just FPC tåget, och han var väl rätt tidigt inne, har för mig att hans innehav är värt, eller var värt innan realiserad vinst, ca 130 MSEK.

Resultatbaserad ersättning är (väldigt)vanligt på Hedge fonder, så att dom helt och hållet kan skita i hur avkastningen blir stämmer (oftast)inte, då det påverkar förvaltarens egen intjäning, sedan är det inte så himla ovanligt att förvaltaren även har ett eget investerat intresse i portföljen.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-10-26 kl. 00:33.
2016-10-26, 14:02
Medlem
Har bad feeling för fpc.
Ser inte hur aktien ska kunna gå upp igen.

Finns det någon som tror på en uppgång?
2016-10-26, 17:18
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majvor666
Har bad feeling för fpc.

ANON har punggrepp på fing-aktien och den kommer inte stiga förrän de är klara med sina blankarpossar. 14,6% är blankat för tillfället - och strecket vräker ut aktier som om det inte finns någon morgondag.

Man brukar dock säga att det är som mörkast före gryningen.
2016-10-26, 19:11
Medlem
zorb89s avatar
Tror runt 620mkr i resultat för imorgon.

Nås 10-12mdr nästa år handlas vi alltså runt PE 8.

Så frågan om någon tror på uppgång igen så behöver den inte ens kommenteras.

Ta det lugnt imorgon och glöm inte prognos 8 Dec.
2016-10-26, 19:12
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majvor666
Har bad feeling för fpc.

Om du inte tror att den ska upp igen får man ju fråga varför du inte har sålt? Och vad det är som har förändrats sen senast du såg att det fanns möjlighet för den att gå upp?
2016-10-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Om du inte tror att den ska upp igen får man ju fråga varför du inte har sålt? Och vad det är som har förändrats sen senast du såg att det fanns möjlighet för den att gå upp?

Förstår att du undrar det.
Har inget bra svar.
Kanske jag innerst inne tror på uppgång nånstans.
2016-10-26, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Tror runt 620mkr i resultat för imorgon.

Nås 10-12mdr nästa år handlas vi alltså runt PE 8.

Så frågan om någon tror på uppgång igen så behöver den inte ens kommenteras.

Ta det lugnt imorgon och glöm inte prognos 8 Dec.
620mkr? menar du resultat efter skatt eller det man kallar för rörelseresultat? Q2:ans rörelseresultat var 704,7mkr, här tror jag vi landar på runt 750mkr till en omsättning på 1800mkr kronor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in