2016-10-25, 17:48
Medlem
Skottihuvets avatar
Om nu JM sitter häktad, är det troligt att hon vet/har informersts om att åkl fått tillstånd till gravöppning?

Skulle velat/vilja se hennes min när hon får vetsksp om detta...
Citera
2016-10-25, 17:57
Medlem
Nu är det ju så att den här typen av mediciner inte botar utan snarare fungerar som kryckor.
Jag tror att det händer att männskor som får dem till stöd under många år kan förledas att känna sig "normala" och bättre fungerande än tidigare. Den här känslan av en friskare normalitet normaliseras och vederbörande frestas att leva som alla andra. Med det följer festande, kanske rent av ett omåttligt festande, sprit och ev. andra droger i kombination med SSRI och annat får oanande följer (av välbehag eller någon annan dimension) och spiralen är satt i rörelse.
Det är alltså så mycket som spelar in och jag misstänker att det finns flera agenter här.

För att återgå till JMs känslor för familjen, så skulle det vara lätt att föreställa sig att hon blivit ledsen, arg, gråtit, haft raseriutbrott. Även om det inte är trevligt, så är det sådant de flesta av oss bevittnat eller hört talas om.

Men detta mord och mordförsök, de är planerade handlingar som genomförts. Det har inte varit momentana raseriutbrott utan genomtänkta handlingar med minst något dygns (eller ett halvt?) framförhållning. Två personer har diskuterat detta, två personer har repeterat, kört en viss sträcka och beslutsamt klivit in i huset för att genomföra planen. Inte någonstans har de befunnit sig vid en point of no return - de har kunnat hoppa av ända fram till första hugget gjorts.
Fascinerande att föreställa sig denna kalkyl ...
Senast redigerad av tantigheter 2016-10-25 kl. 17:59.
Citera
2016-10-25, 17:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Kanske missades det ta prov på vattnet han hade i lungorna (för det hade han väl?). Finns det inte det minsta tecken på att sjövatten har varit i hans lungor så är han ju dränkt på land.

Visst men nu efter mer än ett år så lär alla spår i lungorna vara förstörda, den chansen att de ska kunna säkra sådana spår tror jag är obefintlig, lungorna lär ju vara rejält förruttnade nu.
Citera
2016-10-25, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst men nu efter mer än ett år så lär alla spår i lungorna vara förstörda, den chansen att de ska kunna säkra sådana spår tror jag är obefintlig, lungorna lär ju vara rejält förruttnade nu.

känns som att rättsväsendet paverkats av media i detta fall, med absolut ingen kunnskap har jag svart att se att man kan hitta ngt avgörande efter 1 ar??
Citera
2016-10-25, 18:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ingen aning vad Fahlander tror sig kunna finna med en ytterligare obduktion, jag fick intrycket att alla prover var redan tagna, dvs. Det som man kan förväntas ta vid ett sådant här fall.

Men vi lär väl få besked vad det lider.
Det trodde jag med. Har polisen klantat sig igen så att proverna hann förstöras? Det var väl ett år de skulle sparas av RMV?
Citera
2016-10-25, 18:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungCharles2
känns som att rättsväsendet paverkats av media i detta fall, med absolut ingen kunnskap har jag svart att se att man kan hitta ngt avgörande efter 1 ar??

Tyvärr får jag sådana vibbar av just den här delen i JMfallet, mediatrycket blev för hårt för att rättsväsendet ska kunna hantera det logiskt.
Citera
2016-10-25, 18:13
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har ju förekommit mer eller mindre vaga uppgifter tidigare om att alla
prover "borde ha tagits" i samband med den undersökning som gjordes
tidigare. Detta får väl ses som en bekräftelse på att så inte var fallet.

Petra Råsten Almqvist har t.ex. uttalat sig till media:

"Det finns också goda skäl att ifrågasätta nyttan med en gravöppning, anser Petra Råsten Almqvist. Först och främst för att alla vävnadsprover redan bör vara tagna:

– Vid i princip alla obduktioner som görs tar man vävnadsprover. Det är blod, urin och ögonvätska som skickas för rättskemisk analys. De sparas sedan på rättsmedicinska avdelningen i ett eller två år, säger hon."

(mina fetningar)
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4353802-polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas

Som vi konstaterade tidigare var hon vag i sina uttalanden. Med "bör" och "i princip"
uttalar hon sig principiellt utan att egentligen säga något om det aktuella fallet.
Nu vet vi mer...

Återstår att se vad nya prover och analyser kan ge.

Missade detta i mitt svar till Reimer.
Citera
2016-10-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Två frågor måste vägas mot varandra:
1. Var det personens psykiska ohälsa som var orsaken till brottet?
2. Var det medicinen som var orsaken till brottet?

Om det finns någon statistik så är min gissning att den visar att det vanligaste är
att någon begått våldsbrott därför att dom inte tagit sin medicin.

I fallet JM förefaller ju hennes ohämmade agressiviet ha tilltagit under det senaste
året. Vad kan vara orsaken till det?

1) Ja det tror jag man kan säga på ett sätt - Jag tror hon har en patolgisk personlighet möjligen i kombination med någon psykiatrisk åkomma. Kanske men bara kanske, har detta förvärrats av stroken.
2) Nej jag tror inte att man kan skylla på medicinen alls. (Jag kan argumentera för det men lämnar det så.)

Att aggressiviteten ökat det senaste halvåret dödar ju också SSRI-spåret, eftersom denna medicinering pågått mycket längre.

Andra droger, däremot, illegala sådana är fullt möjligt. Man kan ju tänka sig att den 25-årige 18-åringen introducerat henne i den världen.

Mot detta, i sin tur, står ju skrivningarna i 7§-utlåtandet där det står uttryckligen att JM inte förefaller abstinent.
Citera
2016-10-25, 18:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det trodde jag med. Har polisen klantat sig igen så att proverna hann förstöras? Det var väl ett år de skulle sparas av RMV?

Nej det tror jag inte, att proverna skulle vara förstörda alltså, verkar vara något kompletterande Fahlander är ute efter och hur han ska få fram något av värde nu vete fan.
Citera
2016-10-25, 18:16
Bannlyst
En fråga: Om man mördar sina föräldrar för att komma åt ett hus lr sommarstuga som man sen tänker sälja, får man sen ärva huset även om man åker fast för morden?
Citera
2016-10-25, 18:17
Medlem
Citat:

Rester av vattenlevande organismer skulle man möjligen kunna hitta. Däremot gissar jag det blir svårt att utnyttja frånvaron av sådana fynd som bevis. Jag undrar verkligen vad de letar efter.
Citera
2016-10-25, 18:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
En fråga: Om man mördar sina föräldrar för att komma åt ett hus lr sommarstuga som man sen tänker sälja, får man sen ärva huset även om man åker fast för morden?

Nej. Om man döms till att ha mördat någon ärver man inte den personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in