2016-10-25, 16:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
För dig, kanske?
Och andra som lever sina liv i en trygg bubbla.
För andra, som inte bara ser lotten, utan även skrapar den och ser vad som finns under ytan. Så är det inga konstigheter.

Till alla med samma undran:
Ge nu fan i att skuldbelägga Lotta!

Och du ska ge fan i att försöka styra över vad som debatteras här, har du några som helst problem med att jag har undringar över hur och varför så är det inte din sak att styra över mina tankar.

Jag och många fler undrar så ända in i benet hur fan hon ens ville träffa idioten, bara utseendet på honom borde ha fått Lotta att springa åt andra hållet.
Citera
2016-10-25, 16:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ja, det förstår jag, men tex målsägandes advokat yrkade på 150tkr
ska mördare har mer rätt till advokater än målsägare?
Båda har ju fått advokat så på vilket sätt skulle det innebära "mer rätt"?

Målsägarens advokat har inte samma arbetsbelastning som den åtalades advokat - eftersom det är polis och åklagare som sköter utredning och åtal.

Jag kan tycka 150 tusen är rätt mycket för målsägaruppdraget - däremot ser jag inget anmärkningsvärt med att försvarsadvokaten har lagt tid som ger en närmare en halvmiljon i ett fall som detta.
Citera
2016-10-25, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har så rätt!
Men du bör nog akta dig för att säga detta till vissa av postarna här - den åsikten, som till fullo jag delar, anses inte av vissa postare här som korrekt eftersom en kvinnan, Lotta, inte skulle vara ansvarig för sina val.

Att hon valde en skallerorm som husdjur urskuldas med att hon "då inte mådde bra." Att hon inte gjorde sig av med denna, som bet henne, anses bero på att hon inte "hade kraft till det". Att hon ljög om att ha gjort sig av med skallerormen och därför inte fick stöd av samhället skylls på samhället som ju "borde förstått att hon inte hade slutat umgås med skallerormen".

Om alla män och kvinnor som kortare eller längre tid i livet, inte mår bra - anses vara utan eget ansvar, har vi ett stort problem i vårt land. Det kommer bli tungt att få folk att göra rätt utan att svaret ligger på individen. Rätt mycket vi skulle kunna frias ifrån i form av brott, skulder vi tagit och saker vi lovat.
Kanske flera fängelsedömda var i "en dålig period" när brotten begicks???
Kan Martin också "varit i en dålig period" och "utan eget ansvar"

Du är en mycket naiv person, som inte kan se bortom din egen horisont. Och du anklagar Lotta för att ha gjort samma sak, trots att hon var i en utsatt situation, där inte du är i din trygga vrå.

Vidgar du inte dina vyer och ser djupet i människor och deras handlingar, samt fortsätter att se dig som överlägsen. Så varnar jag dig här och nu. Någon, kommer någongång i ditt liv hota din trygga självbild och tillvaro. Ingen av oss är perfekta, eller rationella i alla beslut vi tar i livet. Det är så. Och det är mänskligt. Det var mänskligt för Lotta, och det är även mänskligt för dig och mig och resten av befolkningen.

Martin var inte i en dålig period. Martin var och är en sjuk människa. Han var dömd att misslyckas från start.
Lotta var i en dålig period, hon var ingen dålig människa.

DU behöver mogna och inte sätta dig över människor du inte känner. Du har uppenbarligen inte varit i Lottas situation och ska därmed inte dra slutsatser som du inte har grund för. Du talar illa om en död person, känns det bra?
Citera
2016-10-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kvinnor i allmänhet måste också börja ta hand om sig själva bättre och sluta umgås och bli ihop med våldsmän och kriminella, jag vet inte hur många fall det finns där kvinnan blivit misshandlad eller mördad av sin tidigare våldsamma pojkvän eller pga hans kriminella umgänge/liv i största allmänhet men många är det.

Vi kan nog inte bara klandra polisen här utan att kräva att kvinnor har lite större urskiljningsförmåga när dom väljer killar och män.

Skaffar man sig en skallerorm som husdjur är risken rätt stor att bli biten jämfört med en liten söt cocker spaniel. Ni förstår säkert liknelsen.

Bra förresten att det blev livstid för Lottas mördare, nu väntar en hård tid i fängelset för MJ. Kanske åker han på storstryk av andra fångar, kanske inte.....hemskt fall hur som helst.
Tveksamt om han hamnar på en öppen normalavdelning. Mer troligt att han hamnar på en fenixavdelning eller SRI-avdelning.
Citera
2016-10-25, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och du ska ge fan i att försöka styra över vad som debatteras här, har du några som helst problem med att jag har undringar över hur och varför så är det inte din sak att styra över mina tankar.

Jag och många fler undrar så ända in i benet hur fan hon ens ville träffa idioten, bara utseendet på honom borde ha fått Lotta att springa åt andra hållet.

Upprörd?

Han såg ju bra ut, enligt Lotta. Och många andra tjejer. Ful, är han ju inte.
Jag har försökt förklara hur dessa "män" fungerar. Men vissa vill inte släppa tanken på att hon var "vuxen och borde veta bättre". Varför stör det dig att jag försöker förklara varför Lotta ville träffa honom? Vill du ha medhåll om att hon var en idiot (alltså en ickediskussion) eller en förklaring?

Vadå styra diskussionen?
Jag har väl för fan ingen makt över vad som diskuteras här, eller dina tankar?! Är du paranoid?
Citera
2016-10-25, 16:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du är en mycket naiv person, som inte kan se bortom din egen horisont. Och du anklagar Lotta för att ha gjort samma sak, trots att hon var i en utsatt situation, där inte du är i din trygga vrå.

Vidgar du inte dina vyer och ser djupet i människor och deras handlingar, samt fortsätter att se dig som överlägsen. Så varnar jag dig här och nu. Någon, kommer någongång i ditt liv hota din trygga självbild och tillvaro. Ingen av oss är perfekta, eller rationella i alla beslut vi tar i livet. Det är så. Och det är mänskligt. Det var mänskligt för Lotta, och det är även mänskligt för dig och mig och resten av befolkningen.

Martin var inte i en dålig period. Martin var och är en sjuk människa. Han var dömd att misslyckas från start.
Lotta var i en dålig period, hon var ingen dålig människa.

DU behöver mogna och inte sätta dig över människor du inte känner. Du har uppenbarligen inte varit i Lottas situation och ska därmed inte dra slutsatser som du inte har grund för. Du talar illa om en död person, känns det bra?

Nu får du väl ändå ta och ge dig!
Du är inte en allsmäktig Gud som kan avgöra vem som är dömd att misslyckas från start eller vem som är en bra eller dålig människa. Det är omdömen och tendenser som vi sett under 40-talet när vi sorterade ut vissa individer på dessa premisser. Ser du inte vad du skriver??

Du har varit på gång och med pekpinnen försökt klandra andras åsikter i denna tråd i allt för många inlägg. Vi tycker olika - detta är ett diskussionsforum.
Hurvida jag behöver mogna, är naiv eller andra ska förbjudas att uttryck sin åsikt, är saker som jag nästan chockas av att få läsa från någon i ett anonymt forum. Och du skriver faktiskt att du varnar mig!??
Med all respekt vad håller du på med??
Med personer som uttrycker detta får i alla fall jag väldigt obehagliga vibbar från ett mellaneuropeiskt land på 40-talet.
.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-25 kl. 16:53.
Citera
2016-10-25, 16:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Vi kommer alltid ha människor i samhället som lever destruktivt och farligt trots förebyggande insatser och vakande omgivning. Lotta var trasig i själen, medicinerade och gick på terapi, för att försöka läka, tänkte varken rationellt eller sunt på grund av den situationen, något som kan drabba även den bäste. I vår så kallad världsfärd bör skydd emot dessa tickande bomber som Martin Jonsson, också ingå, så jag hoppas vi kan börja se en ny trend efter detta fall och i och med detta val av straff.

Ni som vill lägga mer fokus på att hacka på BO kan skapa en egen tråd om detta så får vi andra ägna oss åt trådens topic, d v s brottet!

Men BO valde trots allt själv och hon valde MJ istället för att välja en helt vanlig hederlig skötsam man som inte var en tatuerad dömd fd fängelsekund och träningsnarkoman/missbrukare av anabola och gud vet allt.

Jag tror inte heller att BO var mer trasig i själen än många andra i den åldern för många har nog haft sin beskärda del av kärleksbekymmer och relationer som kraschar, väldigt många kvinnor medicinerar och går i terapi förövrigt men dom väljer inte tidigare fängelsekunder (grov misshandel, narkotikabrott mm) som pojkvän och älskare.

Att debattera själva bakgrunden till mordet på BO kan aldrig liknas vid att hacka på BO, kanske kan vi till slut komma fram till nåt vettigt som det går att dra lärdom av så att folk väljer partner med bättre urskiljning när dom är ute på partnermarknaden?
Citera
2016-10-25, 16:55
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vem är den andra som han misshandlade till döds?

En kille från Fagersta som dog 2 månader efter misshandeln, och en väktare som miste synen på ena ögat, men överlevde
Citera
2016-10-25, 16:59
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kan nån förklara lite kortfattat varför det är sånt jävla surr om denna Lotta? Visst det är synd att bli mördad men folk blir väl mördade varje dag.

Håller med här, det sker varje dag. Jag tycker det var riktigt otäckt med Lisa Holm. Ung och heeeelt utan skuld!!!
Citera
2016-10-25, 17:03
Medlem
klippadintungs avatar
Det faktum att kvinnor faller för enorma monster må för gemene normal kille vara en gåta. Och helt klart är att fall som dessa skulle undvikas om kvinnor inte ens börjar inleda en relation med en sån "best".

Men skenet hon såg, bedrog, och när hon sökte hjälp från t.ex. polisen så fick hon kaffebröd som svar. Dessutom finns det personer, stora som björnar, som kan vara väldigt normala och trevliga. Magnus Samuelsson t.ex. Hon trodde väl att hon träffat en sån, världens teddybjörn.

Det finns ju vanliga klena "normala" killar som John Ausonius och käraste Helge Fossmo, som knappast är steroid-freaks, men ändå är mördare.

Det viktiga är att tidigt upptäcka att den person man inleder en relation med är störd, och då lämna vederbörande. Lotta gjorde just det, men samhället brydde sig inte om henne ett dugg. Klart att sannolikheten att personen är störd, om han är kroppsbyggare då det ofta är ett tecken på brister på andra delar av kroppen, men vattentätt är det inte.
Citera
2016-10-25, 17:08
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har så rätt!
Men du bör nog akta dig för att säga detta till vissa av postarna här - den åsikten, som till fullo jag delar, anses inte av vissa postare här som korrekt eftersom en kvinnan, Lotta, inte skulle vara ansvarig för sina val.

Att hon valde en skallerorm som husdjur urskuldas med att hon "då inte mådde bra." Att hon inte gjorde sig av med denna, som bet henne, anses bero på att hon inte "hade kraft till det". Att hon ljög om att ha gjort sig av med skallerormen och därför inte fick stöd av samhället skylls på samhället som ju "borde förstått att hon inte hade slutat umgås med skallerormen".

Om alla män och kvinnor som kortare eller längre tid i livet, inte mår bra - anses vara utan eget ansvar, har vi ett stort problem i vårt land. Det kommer bli tungt att få folk att göra rätt utan att ansvaret ligger på individen. Rätt mycket vi skulle kunna frias ifrån i form av brott, skulder vi tagit och saker vi lovat.
Kanske flera fängelsedömda var i "en dålig period" när brotten begicks???
Kan Martin också "varit i en dålig period" och "utan eget ansvar"

Precis, jag gillar folk som kan förklara på et vettigt sätt. Tack, jag fortsätter hålla med dig!!
Citera
2016-10-25, 17:11
Medlem
Midnights avatar
Livstids fängelse.

Han dömdes till livstids fängelse vilket jag var helt övertygad om att han skulle göra men tingsrätten resonerade inte alls som jag trodde de skulle göra. De konstaterar att gärningen i sig inte räcker för att ge livstid men med hänsyn till Martins brottshistorik döms han ändå till livstid.

Jag har aldrig hört ett sådant resonemang förut. Har ni? Undrar om hovrätten köper det? Det är jag inte helt säker på däremot hoppas jag hovrätten bedömer gärningen och våldet på ett annorlunda sätt och ändå kan ge livstids fängelse.

Inte alls som jag trodde så jag kan inte komma och säga "jag sa ju Det".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in