2016-10-25, 16:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kan nån förklara lite kortfattat varför det är sånt jävla surr om denna Lotta? Visst det är synd att bli mördad men folk blir väl mördade varje dag.
Det handlar mer om GM:s bakgrund än att det skulle vara "mer" synd om Lotta ...

Dock - de där som blir mördade "varje dag" är vanligen själva inblandade i kriminalitet och mördas därför -- och är på en helt annan nivå.
Citera
2016-10-25, 16:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ur domen:
"Krister Jansson tillerkänns ersättning av allmänna medel för arbete som offentlig
försvarare med 403 787 kr. Av beloppet avser 244 755 kr arbete, 75 330 kr tidsspillan, 2
945 kr utlägg och 80 757 kr mervärdesskatt."
idiotens advokat får nästan en halv mille av skattepengar
Ja, advokater har rätt till lön för sitt arbete de också.
Citera
2016-10-25, 16:03
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kvinnor i allmänhet måste också börja ta hand om sig själva bättre och sluta umgås och bli ihop med våldsmän och kriminella, jag vet inte hur många fall det finns där kvinnan blivit misshandlad eller mördad av sin tidigare våldsamma pojkvän eller pga hans kriminella umgänge/liv i största allmänhet men många är det.

Vi kan nog inte bara klandra polisen här utan att kräva att kvinnor har lite större urskiljningsförmåga när dom väljer killar och män.

Skaffar man sig en skallerorm som husdjur är risken rätt stor att bli biten jämfört med en liten söt cocker spaniel. Ni förstår säkert liknelsen.

Bra förresten att det blev livstid för Lottas mördare, nu väntar en hård tid i fängelset för MJ. Kanske åker han på storstryk av andra fångar, kanske inte.....hemskt fall hur som helst.

Jag förstår hur du menar och jag håller med dig, dock tror jag det är lättare sagt än gjort. Har en kvinna väl korsat fel mans väg och hamnat i dennes "klor" är det nog inte så lätt att ta sig loss. Det behöver inte visas direkt vad det är för en typ utan är kanske ngt som växers fram under månader / år. Kärleken är blind. De börjar förnekas, "det var bara en engångsföreteelse att han slog mig kommer inte hända igen"

Det är förövrigt inte bara kvinnor som fastnar i fel mäns klor, utan även tvärtom, män som fastnar i kvinnors våld. Fysiskt som psykiskt.
Citera
2016-10-25, 16:13
Medlem
Reimers avatar
Oisin Cantwells syn på saken, kloka ord anser jag.

Citat:
Försvårande omständigheter har dock domstolen inga problem att hitta. Allvarligast är mannens fysiska överlägsenhet. 130 kilo mot Lottas 60. Hon var chanslös.

Men det räcker inte för livstid, konstaterar tingsrätten. Det straffet är förbehållet de grövsta morden och dit hör inte de som sker av likgiltighet.

Till saken hör dock även Martin Jonssons tidigare brottslighet. Sida upp och sida ner i belastningsregistret med domar för våld. En man fick synen nästan förstörd. En annan man avled av sina skador någon månad efter att Jonsson dömdes till åtta års fängelse för grov misshandel.

Han har även dömts för grov kvinnofridskränkning och de brott han nu fälls för är riktade mot ytterligare en kvinna än Lotta.

Om Jonsson dömts till låt oss säga 18 års fängelse så hade han med all sannolikhet varit fri efter att ha avtjänat två tredjedelar av straffet.

Efter att ha gått igenom brottsregistret konstaterar domstolen att det är "tydligt att om Martin Jonsson ska släppas ut i samhället igen så krävs att det finns en möjlighet att göra någon form av riskbedömning.

Det är bland annat just en riskbedömning som görs då domstol prövar om livstid ska omvandlas till tidsbestämt straff.

Solna tingsrätt anser att denna säkerhetsventil behövs i detta fall. Det är en något ovanlig dom, men ett klokt resonemang.

Det är alltså inte mordet i sig som föranleder livstid utan MJ som person och hans historik.

Och fortfarande är det en gåta hur Lotta ens kunde tänka sig att dejta en sådan best.
Citera
2016-10-25, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klippadintung
Inte jag heller. Men ska han inte ut, då är frågan om han ens ska in. Har alltid varit emot dödsstraff, men börjar tvivla, om kostnaderna ska hållas så förbannat höga.

http://www.svd.se/europas-fangelser

Säg att han sitter 40 år för sina nu två mord. 6000kr om dagen är ca 2 200 000 miljoner om året, totalt alltså 88 miljoner. Bara Martin. Om vi räknar att det sitter 4 300 personer fängslade varje dag, vilket är siffran idag ungefär, och inser att den knappast kommer sjunka framöver (om vi inte gör straffen ännu mildare i slappsverige), så kostar fångarna totalt 9,5 miljarder om året. Alltså tusen kronor per invånare.

De ca 170 livstidsdömda kostar 370 miljoner per år, 400kr per invånare ungefär. Under eran livstid på 90 år har ni alltså betalat 36 000 kr bara till dessa mördare: http://www.exponerat.net/har-ar-de-168-livstidsdomda-i-sverige/

Vi borde kunna börja med att sänka kostnaden till en tiondel av idag, för den tredjedel livstidsdömda som inte ens är svenska medborgare, utan kommit hit och mördat. De bör icke få svensk standard.

Gällande Martin, han bör få svensk standard. Men den bör sänkas drastiskt, eftersom han ändå aldrig skall ut igen, och då knappast behöver anpassas till samhället.

Nu är jag inget mattesnille, ej heller någon prisjägare. Jag är inte i stånd att värdera människor. Och Martin är ju trots allt en människa, oavsett hur mycket jag/vi avskyr hans handlingar och tar avstånd från hans gärningar. Han är inget djur, även om man lätt kan se honom som ett sådant, utefter hans handlingar.

Precis som när jag opponerar mig mot de som anser att Lotta hade ett egenansvar för att hon var en vuxen kvinna, som skulle sagt stopp. Så opponerar jag mig nu mot att en sjuk människa som Martin ska leva i en bur, som ett djur.

Jag är ingen "batikkärring" som lägger ut min klagan här om "allas lika värde". Så bespara er de anklagelserna. Men här har vi interna problem, som ska skötas snyggt, med de medel vi har. Martin är en mycket, mycket sjuk person. Att han blivit det är delvis hans eget fel, men även omgivnigens och rättssamhällets fel, samt att han redan från födseln var mottaglig för det han sedan utsattes för och sedermera tog in och utvecklade. Allt detta skapade ett monster.

Vårt lama rättsystem lät honom hållas, och många människor drabbades, två fick sätta livet till.
Citera
2016-10-25, 16:19
Avslutad
Citat:
Kan nån förklara lite kortfattat varför det är sånt jävla surr om denna Lotta? Visst det är synd att bli mördad men folk blir väl mördade varje dag.

Citat:
Är det mer synd om Lotta än andra som blir mördade?

Hjärtat, det är inte mer synd om någon. Men det kanske intresserar folk därför att det är ett "internt" fall. Dvs. två svenskar. Idag är det inte så vanligt. Och de flesta noterar väl inte längre mord bland nysvenskar på samma sätt som förr, då de är vardagsmat.

Man skiter väl i andra och sköter sig själv, helt enkelt? De kan mörda på sitt håll, men mördar du på min bakgård...då j-vlar!
Citera
2016-10-25, 16:20
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Kvinnor i allmänhet måste också börja ta hand om sig själva bättre och sluta umgås och bli ihop med våldsmän och kriminella, jag vet inte hur många fall det finns där kvinnan blivit misshandlad eller mördad av sin tidigare våldsamma pojkvän eller pga hans kriminella umgänge/liv i största allmänhet men många är det.

Vi kan nog inte bara klandra polisen här utan att kräva att kvinnor har lite större urskiljningsförmåga när dom väljer killar och män.

Skaffar man sig en skallerorm som husdjur är risken rätt stor att bli biten jämfört med en liten söt cocker spaniel. Ni förstår säkert liknelsen.

Bra förresten att det blev livstid för Lottas mördare, nu väntar en hård tid i fängelset för MJ. Kanske åker han på storstryk av andra fångar, kanske inte.....hemskt fall hur som helst.

Vi kommer alltid ha människor i samhället som lever destruktivt och farligt trots förebyggande insatser och vakande omgivning. Lotta var trasig i själen, medicinerade och gick på terapi, för att försöka läka, tänkte varken rationellt eller sunt på grund av den situationen, något som kan drabba även den bäste. I vår så kallad världsfärd bör skydd emot dessa tickande bomber som Martin Jonsson, också ingå, så jag hoppas vi kan börja se en ny trend efter detta fall och i och med detta val av straff.

Ni som vill lägga mer fokus på att hacka på BO kan skapa en egen tråd om detta så får vi andra ägna oss åt trådens topic, d v s brottet!
Citera
2016-10-25, 16:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Du har så rätt!
Men du bör nog akta dig för att säga detta till vissa av postarna här - den åsikten, som till fullo jag delar, anses inte av vissa postare här som korrekt eftersom en kvinnan, Lotta, inte skulle vara ansvarig för sina val.

Att hon valde en skallerorm som husdjur urskuldas med att hon "då inte mådde bra." Att hon inte gjorde sig av med denna, som bet henne, anses bero på att hon inte "hade kraft till det". Att hon ljög om att ha gjort sig av med skallerormen och därför inte fick stöd av samhället skylls på samhället som ju "borde förstått att hon inte hade slutat umgås med skallerormen".

Om alla män och kvinnor som kortare eller längre tid i livet, inte mår bra - anses vara utan eget ansvar, har vi ett stort problem i vårt land. Det kommer bli tungt att få folk att göra rätt utan att ansvaret ligger på individen. Rätt mycket vi skulle kunna frias ifrån i form av brott, skulder vi tagit och saker vi lovat.
Kanske flera fängelsedömda var i "en dålig period" när brotten begicks???
Kan Martin också "varit i en dålig period" och "utan eget ansvar"
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-25 kl. 16:41.
Citera
2016-10-25, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Oisin Cantwells syn på saken, kloka ord anser jag.

Det är alltså inte mordet i sig som föranleder livstid utan MJ som person och hans historik.

Och fortfarande är det en gåta hur Lotta ens kunde tänka sig att dejta en sådan best.

För dig, kanske?
Och andra som lever sina liv i en trygg bubbla.
För andra, som inte bara ser lotten, utan även skrapar den och ser vad som finns under ytan. Så är det inga konstigheter.

Till alla med samma undran:
Ge nu fan i att skuldbelägga Lotta!
Citera
2016-10-25, 16:26
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Det förstår nog även den mest iq-befriade. Jag tror att den kommentar du svarade på syftade till att förfasa sig över de ohyggiga kostnader som gärningsmannen åsamkar oss.
Citera
2016-10-25, 16:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jag förstår hur du menar och jag håller med dig, dock tror jag det är lättare sagt än gjort. Har en kvinna väl korsat fel mans väg och hamnat i dennes "klor" är det nog inte så lätt att ta sig loss. Det behöver inte visas direkt vad det är för en typ utan är kanske ngt som växers fram under månader / år. Kärleken är blind. De börjar förnekas, "det var bara en engångsföreteelse att han slog mig kommer inte hända igen"

Det är förövrigt inte bara kvinnor som fastnar i fel mäns klor, utan även tvärtom, män som fastnar i kvinnors våld. Fysiskt som psykiskt.

Japp det stämmer bra, men både män och kvinnor väljer alltid själv och när man är ung är det hemskt lätt att halka in på fel spår pga ungdomligt oförstånd och ovana vid relationer och jag har själv fallit i den fällan när jag var väldigt ung och var då ihop med en tjej som gillade att hota, slåss och kasta saker trots att jag är en väldigt storvuxen person men man lär sig med tiden och väljer att inte inleda något med kvinnor som uppvisar avvikande tendenser.

I fallet med BO så var hon trots allt 41 år gammal och borde ha lärt sig och efter att ha läst sms-trafiken så kan väl ingen hävda att hon inte ville vara med i leken och att hon faktiskt ville ha en relation med MJ trots hans tidigare historik?

Media och debatter i allmänhet (som här) kan diskutera kvinnomisshandel och kvinnomord i all evighet men det ändrar inte på en sak, kvinnor måste börja välja framtida partners med lite större urskiljning och BO borde definitivt stannat hos den där exkillen med hunden som bodde i närheten av henne och som verkar vara en bra man men det fanns väl ingen spänning längre i hemmets lugna vrå och sen blev det som det blev. Hemskt för honom också och inte bara BO:s familj.
Citera
2016-10-25, 16:34
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
ja, det förstår jag, men tex målsägandes advokat yrkade på 150tkr
ska mördare har mer rätt till advokater än målsägare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in