Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2014-11-02, 22:23
  #109
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevLivet999
Flyttade till Lerums kommun för cirka två år sedan det känns som det är riktigt torrt här när det kommer till UE. Jag bodde tidigare åt Mölndals hållet och där fanns det fabriker, tunnlar och övergivna hus...

Det enda man hittat i Lerum är en sönderslagen sommarstuga vid Aspen, huset vid rondellen i Stenkullen och den lilla bunkern i skogen vid karateklubben i Floda (den är väl 10m2 så var inget att se).

Det måste ju finnas något mer intessant här... Jag har kikat i tunneln där dom dumpar sand, man kom väl in 50 meter sen tog det stopp helt värdelöst.. Dom andra tunnlarna är igenbommade och antagligen larmade så där går inte att gå in..

Hur är det i Alingsås? Något av värde där?
Bott i Lerums kommun hela livet och "riktigt torrt" är helt rätt ordval. Nu ligger jag mer åt det militära hållet men det händer att jag kikar på övergivet, gamla fabriker och dylikt ibland. Lika torrt på alla områden. Det är en fördel med bil om du är UE-intresserad i Lerums kommun

Silon i Jonsered har de bommat ganska bra (svetsat grinden), den i Floda används väl fortfarande om jag inte minns helt fel. Inte så mycket att se dock.
Citera
2016-09-30, 22:40
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Bott i Lerums kommun hela livet och "riktigt torrt" är helt rätt ordval. Nu ligger jag mer åt det militära hållet men det händer att jag kikar på övergivet, gamla fabriker och dylikt ibland. Lika torrt på alla områden. Det är en fördel med bil om du är UE-intresserad i Lerums kommun

Silon i Jonsered har de bommat ganska bra (svetsat grinden), den i Floda används väl fortfarande om jag inte minns helt fel. Inte så mycket att se dock.

Gammalt inlägg men roligt med en uppdatering.

Var på stenkullenskraftanläggning och gjorde ett jobb för ett tag sedan. Och fick mig en liten historielektion. (Och en snabb rundtur)

Anläggningen byggdes nångång under andra världskriget och försåg hela Västsverige med ström. anledningen till att den byggdes under jord var för att den inte skulle synas från luften och bli ett mål för bombningar.
Den var aktiv ända in på 80-90 talet och verksamheten där var "topphemlig" på den tiden.

Anläggningen var bemannad i skift dygnet runt med ca 20 anställda från vattenfall.

Åvanjord precis innanför grinden finns det boningshus och en verkstad som idag används som ett litet förråd av vattenfall. Bergrummet används också som förråd men är istortsätt lämnat orört sedan 80-talet.

Nere i berget så fanns transformatorerna som togs ur bruk ca 2004 , det är en enorm jävla anläggning. Uppskattningsvis så är det 30-40 meters takhöjd i traverssalen. Här sitter det även en travers som lyfter 135 Ton.

Rälsgångarn där transformatorerna stog var säkert 100 m långa. Det finns även kulvertar och en kylvattenkanal som mynnar ut i älven, där man tog kylvatten till anläggningen.

Allting är som när det lämnades på 80/90talet i ledningscentralen med alla analoga mätare, knappar, telefoner, tidningar, förbandslådor etc. Och allt materiell till skyddsrummen så som filter till ventilationssystem verktyg etc.

Men alla utrymmen är låsta och anläggning används och är larmad så det är nog ingen vits att traska in där vind för våg
Citera
2016-10-05, 15:52
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghadaffi
Gammalt inlägg men roligt med en uppdatering.

Var på stenkullenskraftanläggning och gjorde ett jobb för ett tag sedan. Och fick mig en liten historielektion. (Och en snabb rundtur)

Anläggningen byggdes nångång under andra världskriget och försåg hela Västsverige med ström. anledningen till att den byggdes under jord var för att den inte skulle synas från luften och bli ett mål för bombningar.
Den var aktiv ända in på 80-90 talet och verksamheten där var "topphemlig" på den tiden.

Anläggningen var bemannad i skift dygnet runt med ca 20 anställda från vattenfall.

Åvanjord precis innanför grinden finns det boningshus och en verkstad som idag används som ett litet förråd av vattenfall. Bergrummet används också som förråd men är istortsätt lämnat orört sedan 80-talet.

Nere i berget så fanns transformatorerna som togs ur bruk ca 2004 , det är en enorm jävla anläggning. Uppskattningsvis så är det 30-40 meters takhöjd i traverssalen. Här sitter det även en travers som lyfter 135 Ton.

Rälsgångarn där transformatorerna stog var säkert 100 m långa. Det finns även kulvertar och en kylvattenkanal som mynnar ut i älven, där man tog kylvatten till anläggningen.

Allting är som när det lämnades på 80/90talet i ledningscentralen med alla analoga mätare, knappar, telefoner, tidningar, förbandslådor etc. Och allt materiell till skyddsrummen så som filter till ventilationssystem verktyg etc.

Men alla utrymmen är låsta och anläggning används och är larmad så det är nog ingen vits att traska in där vind för våg

Tackar för rapport! Verkar som en riktig kul upplevelse att få gå ner i de lokalerna
I vilket skick var det i? Hade tiden (och fukten) gjort någon åverkan på utrymmena?

Kan du yppa om det rör sig om Hillefors eller Hedefors?

PS. Grymt förstainlägg efter 5-års väntan
Citera
2016-10-25, 01:38
  #112
Avstängd
Captain Caustics avatar
Jag har hittat två sommarstugor/stugor i skogarna runt om floda.
Väldigt häftigt att se saker lämnat i orginalskick med möbler och prylar kvar.
Citera
2016-10-27, 15:24
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Jag har hittat två sommarstugor/stugor i skogarna runt om floda.
Väldigt häftigt att se saker lämnat i orginalskick med möbler och prylar kvar.

Har du varit inne? Är de övergivna eller bara säsongsstängda? Finns många gamla hus i Floda att spana in
Citera
2018-04-12, 08:52
  #114
Medlem
de.debilzs avatar
Hej! några år sent kanske men vafan. Det finns ju alltid sandsilon mellan Floda och Stenkullen(man behöver rep eller stege för att komma in) Sen så finns det tunnlar under Floda centrum tro det eller ej. Men skulle rekommendera om man ska in i tunnlarna att man då gör det på natten för det är mitt i centrum så bor mycket folk där! good luck exploring
__________________
Senast redigerad av de.debilz 2018-04-12 kl. 09:02.
Citera
2018-10-20, 21:30
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de.debilz
Hej! några år sent kanske men vafan. Det finns ju alltid sandsilon mellan Floda och Stenkullen(man behöver rep eller stege för att komma in) Sen så finns det tunnlar under Floda centrum tro det eller ej. Men skulle rekommendera om man ska in i tunnlarna att man då gör det på natten för det är mitt i centrum så bor mycket folk där! good luck exploring
Vart hittar man ingången till tunnlarna under floda? Skulle vara kul att utforska, bor nämligen bara 1000 meter ifrån floda "centrum" mvh
Citera
2018-10-21, 05:33
  #116
Medlem
Tunnlarna som finns i Floda är ju kopplade till montisorri skolan, en adelsman bodde i byggnaden för längesedan.
Eftersom det är en privat skola så känns det rimligt att tunnlarna inte är tillgängliga för alla. Ser man på samhället idag så tror jag att tunnlarna hade använts av folk som är ute efter något annat än utforska, t.ex knarkare,uteliggare och unga tonåringar som dummar sig med sprit.
Det övergivna huset som fanns i Stenkullen förr var häftigt, gamla skrutt bilar fanns inomhus. Graffitiburkar fanns kvar ibland . En man vid cirka 50 års ålder kom in och skrek på oss så vi gittade. Han hade sina anledningar.

[Vattendraget bakom industri/karate byggnaden i Floda har jag sett svanar som kan skada ifall de känner hot.

Lite off topic:
i Stenkullen har jag sett en räv under dagsljus.
Jag har vänner som bor i orten och för 2 år sedan så var vi ute (med ett cigarettpaket som inte bara hade cigg i sig ) ,i skogen under vintertid. Tidigt på dagen, gick vi på en stig där flaxar en vit/grå uggla rätt ur en liten gran 2m ifrån oss.

2017, höst.
Utan att vara uppmärksam traskande igenom en skogsgenväg, stod en gigantisk fågel 10m ifrån mig, väldigt ljus/mörka färger som grå, vit svart. (Bra kamouflage, såg han först vid rörelse)
Han stod på min gångväg därav störde jag falken när jag närmade mig. Så snabbt jag fick syn på orange päls under ena klon så förstod jag att han måste precis ha fångat en ekorre.
__________________
Senast redigerad av wydnot11 2018-10-21 kl. 06:11.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback