Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-05, 07:28
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Riktigt coola bilder!


Ligger detta inne i berget?

Ja,det är dom stora portarna man ser från vägen. Om inte ja minns helt fel så var
det järnvägsräls över vägen förr,för lättare transport av transformatorerna. Dom nya ska tydligen stå på markplan inne på området. Men det finns ett bergrum till inne på själva
vattenfalls område som fortfarande är aktivt.
Citera
2012-04-05, 09:06
  #98
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kanon
Ja,det är dom stora portarna man ser från vägen. Om inte ja minns helt fel så var
det järnvägsräls över vägen förr,för lättare transport av transformatorerna. Dom nya ska tydligen stå på markplan inne på området. Men det finns ett bergrum till inne på själva
vattenfalls område som fortfarande är aktivt.

Är det "öppet för allmänheten"? ;-)
Citera
2012-04-09, 10:22
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Är det "öppet för allmänheten"? ;-)

Nja, inte riktigt. Det är ett skyddsobjekt! Finns ju lite känsliga saker där som rör elförsörjningen.
Kan bli jobbigt om man ertappas på fel sida staketet.
Citera
2013-07-20, 00:01
  #100
Medlem
sweet-kevs avatar
Skulle du kunna lägga upp bilderna länk han bli ogilltig har alltid undrat var de andväns till

Någon som har några mer tips skulle villja besöka brobacka utanför sjövik någon nämde något om tunnel system där borta ?

Huset vi katt mördan har jag varit inne i var utanför och spana lite och märke att de va någon med
en röd mopped som bodde där .Tror jag första gången var ett par år sen gick in i källaren och var på första våningen men sen stack jag andra gången var jag med en kompis och vi la då märke till han med moppen han körde iväg där ifrån och vi gick in och han kom snabbt tillbax så vi fick springa lite haha

Huset i stenkullen har jag varit i ett par gånger med ser för jävligt ut där inne rått skit på hela övervåningen huset rasar la när som helst massa skräp iallafall


Kan rekommendera en övergivet gård / hus med stor laggård och l 20 m länge bort ligger nu paint boll banna där de finns en liten övergiven verkstads lokal med en övervåning

Den stora betong platån vid björnboholm har jag hört 2 olika saker om att de skulle byggas en station där uppe på den tiden då tåget gick från sjövik ända till göteborg sen har hört att de skulle bli en resturang men att pengarna tog slut efter att grunden stog klar


Kom med mer tips villka platser man kan besöka
Citera
2013-07-20, 14:23
  #101
Medlem
Har inte läst igenom tråden nu..

Men, mellan Stenkullen och Floda kan man se master inifrån skogen, och det är en stor ingång nedanför. Någon som känner igen sig, sitter på mobilen så har inga koordinater.

Är det försvarets?
Citera
2013-07-20, 15:18
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Har inte läst igenom tråden nu..

Men, mellan Stenkullen och Floda kan man se master inifrån skogen, och det är en stor ingång nedanför. Någon som känner igen sig, sitter på mobilen så har inga koordinater.

Är det försvarets?

Det står ju lite här i tråden som du har läst igenom men nej det är inte försvarets. Det hör till elnätet och är SO.
Citera
2014-06-18, 19:52
  #103
Medlem
här var det dålig fart, så runt lerum finns det bara ett hus i en rondell i stenkullen, brobacka (det är inga tunnlar...det är urgröpningar i berget på grund av isen både över och under vattenytan, grym promenad.. men det som är intressant är den gamla tågtunneln i närheten.. och gamla skolan) och ett bergsrum längst tåget?
Citera
2014-06-19, 10:41
  #104
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Det står ju lite här i tråden som du har läst igenom men nej det är inte försvarets. Det hör till elnätet och är SO.

Konti–Skan 1, går att googla fram en del offentligt om den som Svenska kraftnät själv släppt.
Det är ett rätt stort bergrum. Idag är det en av de större knutpunkterna för el i södra Sverige. Om man är i området så kan man se 4 stora hål i marken som var för luftkylning av avgaser. Inget litet ställverk, men var större förr innan de tog bort den analoga kvicksilvertekniken.
Citera
2014-06-19, 19:09
  #105
Medlem
finns ett område i stenkullen i industiområdet (inte det lilla vid "Berg 1") utan ett större där det går stora tunnlar ner i marken där man kan köra ner med bil.. men rätt kontakter kanske man kan komma in på området och se.. men annars är det stängsel och larmat... och man kanske inte vill riskera att springa runt mellan transformatorer och elnät...
Citera
2014-06-19, 19:12
  #106
Medlem
det är nog konti-stan1 jag menar..
Citera
2014-07-01, 15:14
  #107
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Skrevs ju en hel del intressant i början av 2007 i denna tråden om denna anläggning. Efter rek i området förra sommaren fann jag ingenting i omgivande skog eller uppe på höjden. Möjligen spår av fd skyttevärn med svaga vallar kvar. Inga gamla mastfundament heller. Men jag fann att vid sommarstugan
( * Lat: N 57º 46' 24.24"
* Long: E 12º 23' 28.98") kanske ett inslag funnits. Enl. tråden skulle det ju "eka" i backen om man stampade hårt där. Kan detta vara i uppförsbacken till tomten eller uppepå den plana ytan? Nedanför backen står ett husvagnsvrak och intill det ligger ett gammalt cementrör i sjökanten med diameter ca. 60 cm. Det är kanske halvmetern högt och är solit förutom sex pipor/genomföringar med diameter kanske 5 cm. Kanske rest av kabelgenomföring eller ventilationstrumma?

15 m därifrån finns rester av ett gammalt staketet och en grind i klart militär stil med betongstolpar (lutade upptill)och rostig taggtråd kvar. De övergivna/ igenrasade sommarstugorna 100 m norrut gav inget förutom den som låg närmast som hade ett märkligt grusfyllt hål i golvet. Brunnen som refererats till uppe i skogen var bara ett cementrör i en mosse. Inget under alltså. Torpet vid koordinaterna verkade bebott förra sommaren när jag var där. stör ej.

Vid anäggningen Bockaberg (huvudingången?), så finns bakom huset en badmintonplan # Lat: N 57º 46' 18.98"
# Long: E 12º 23' 34.27 uppbyggd på stenmassor. Någon kabel el. dylikt går in i kanten vid betongen. Plomberat inslag? Kan det finnas plomberade inslag i husets källare? Har ej rekat längre söderut men barackerna längs infartsvägen kan ju varit förläggningsområde.

Skall man komma vidare får nog någon fråga äldre kringboende, gammal hemvärnsman/kommunpolitiker/tjänsteman eller forska i krigsarkivet. Det intressanta var ju att underjordiska anläggningar på 20-30 talet måste varit oerhört sällsynta. Kanske en tänkt ledningsplats för striderna runt Göteborg? Kanske någon har lust att dyka lite utanför huvuanläggningen Bockaberg och se om det stämmer med tippad sprängsten och lok med vagnar på bottnen?


Dessa rykten har sporrat mig med och jag har besökt platsen för att se efter lite närmare, där finns mycket riktigt rester av stängsel som ser väldigt militäriska ut i sin framtoning, med både stolpar och taggtråd, så steget till att där funnits något i berget är ju inte särskilt långt.

Men jag jagade igenom registren efter några spår av något statligt och det finns verkligen ingenting, tomten runt själva stugorna uppe i backen är privatägda och det finns inga gamla register på att dom varit något annat, det är heller inga större fastigheter utan i princip den närmaste marken runt huset. Inte nog för att innehålla en berganläggning i bergknallen som går ned mot sjön. Den knallen ingår däremot i en stor fastighet som tillhör stiftelsen skogssällskapet och har så gjort sedan 1929, alltså långt innan kalla kriget och de byggnationer som uppfördes då av staten i skogarna.
Själva Abborhallen är begränsad till just byggnaderna nästan och ägs av Assyriska föreningen sedan 2012 då dom köpte den av Filadelfiaförsamlingen och några andra tidigare ägare finns inte.

Staten finns alltså inte representerad alls här på den aktuella platsen och något "ihåligt" har jag inte lyckats lokalisera när vi gick omkring på berget, så var dom märkliga staketen som rostar bort i skogen kommer ifrån är något av en gåta.
Citera
2014-11-01, 03:45
  #108
Avstängd
LevLivet999s avatar
Flyttade till Lerums kommun för cirka två år sedan det känns som det är riktigt torrt här när det kommer till UE. Jag bodde tidigare åt Mölndals hållet och där fanns det fabriker, tunnlar och övergivna hus...

Det enda man hittat i Lerum är en sönderslagen sommarstuga vid Aspen, huset vid rondellen i Stenkullen och den lilla bunkern i skogen vid karateklubben i Floda (den är väl 10m2 så var inget att se).

Det måste ju finnas något mer intessant här... Jag har kikat i tunneln där dom dumpar sand, man kom väl in 50 meter sen tog det stopp helt värdelöst.. Dom andra tunnlarna är igenbommade och antagligen larmade så där går inte att gå in..

Hur är det i Alingsås? Något av värde där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback