2016-10-20, 22:30
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nja, jag måste invända på den punkten!
Varför det sker "godtyckligt" beror mest på förvanskningar som västvärlden givit upphov till..
Jag kan ta ditt exempel "jihad".. Många västerlänningar har skapat missförståndet genom sina institutioner. Jihad är inte krig och det finns ett ord för krig nämligen "harb". Om du ser att det står harb då är det krig. Det största problemet är västerländska institutionerna efter 1700-talet. Det roliga är att muslimer i modern tid tillgår källor som "västvärlden" skrivit för att tolka religionen. Enligt mig så görs detta med flit för att upprätthålla makten över definitionerna.

Du kan mycket väl hitta muslimer som själva argumenterar för att jihad innebär att bekämpa otrogna, både genom att islamisera samhället genom att på fredligt väg upphäva demokratin - eller genom att göra det med våld. Dessa idéer har funnits inom islams idétradition långt innan begrepp som ''jihad'' överhuvudtaget var bekanta för människor i väst. De har praktiseras inom Islam sedan 600-talet. Finns flera islamistiska partier - som anser att just västvärldens influenser är av ondo - men som använder muslimska idétraditioner för att berättiga jihad i termer av våldsamt motstånd mot otrogna.

Ett annat exempel är att eftersom Islam inte tillåter medvetet mord av sina egna och för att göra det praktiskt uppfanns begreppet takfir - som syftar på någon som är otrogen islam - och därmed blev det legitimt att mörda eftersom de upphört att vara muslimer. Används än idag: IS använder det på löpande band. Deras mord av muslimer stör dem inte eftersom alla muslimer som har en annan uppfattning än de själva räknas som takfir.
Senast redigerad av Professor.Wer 2016-10-20 kl. 22:41.
Citera
2016-10-21, 05:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det senaste "modet" inom islam-apologetiken på FBs religionsforum är ett försök på att komme undan bl.a. detta tolknings-metodologiska problem genom att hänvisa till, att islams metafysik (~världsbild) skiljar sig drastisk frän den västliga, nutidiga akademiska metafysiken.

Vilket iofs är legitimt som startpunkt.

MEN SEN ÄR DET INTE EN KOTTA (från islam) SOM ÄR INTRESSERAT AV ATT PRESENTERA (och självklart argumentera för) ISLAMS METAFYSIK.

Och det är detta som motiverar mina senaste inlägg på denna tråd: Jag vill följa upp granskning, analys och möjligen kritik av islams metafysik, med syftet att se om islam-apologetiken öht är kapabell till att kunne diskutera från en gemensam kommunikationsplatform ... istället för den demagogi som är så typisk för islam-apologetiken.

Citat:
Det beror helt enkelt på att ni själva har skapat en miljö av skvaller och trams. Även om man startar en sådan diskussion så kommer ni att stoppa den eftersomni följer en agenda med målet att stoppa diskussionerna och vinkla innehållet med "mänskliga rättigheter" och annat politiskt trams.

Och med ovanstående demonstrerar du mer än tydligt att du inte kan/vill lämna din demagogi för att ge plats för en gemensam kommunikationsplatform.

JAG har för MIN del t.ex. starkt kritiserat DITT försök på att politisera islam-debatten.

Citat:
Vattendelningen var ett bra exempel på hur exempelvis du vägrar acceptera att du hade fel.

Jaså. Är vattendelningsfrågan "politisk trams"?

*

Så kommer du med en presentation av islams metafysik i din tolkning, bästa slingre-retoriker?
Citera
2016-10-21, 05:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixnewborn
Vattendelningen var ett bra exempel på att koranen är skriven av en beduinrövare som inte hade en susning om fysik och kemi trots att ni muhammedaner hävdar att allt i koranen är korrekt och giltigt för alla människor i alla länder i alla tider

Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
I en trivial mening är det sant att Koranen är tidlös. Detta på grund av tolkningsmetodiken som Bogomil nyss berörde. Vad som är ironiskt är dock att alla Koranens påstådda ''absoluta sanningar'' hela tiden förändras. Samt att det inte ens råder konsensus om vad som är absolut sant.

När vattendelningsfrågan för några år tillbaka hade sin glansperiod på denna tråd, så presenterades ... som Professor.Wer generellt skriver om ... massor av OLIKA koran-apologetiska sjöförklaringer.

Av vilka iövrigt inte én enda höll måttet i ett logisk-rationellt (eller för den del vetenskapligt) perspektiv.

Det har sen förekommit enstaka försök på att "förklara" vattendelningsfrågan med hänvisninger till att koranen bara kan läsas och förstås på tvetydigt arabiska.

Men det kan vi ta upp till fördjupning när IR5 har manifesterat sin vanliga slingre-retorik.
Citera
2016-10-21, 05:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jihad är inte krig och det finns ett ord för krig nämligen "harb".

Korrekt; jihad är inte nödvändigvis krig. T.ex. är din koran-efterrationalisering/demagogi/slingreretorik semantisk jihad.
Citera
2016-10-21, 15:53
Medlem
Bogomils avatar
Jag avvaktar fortfarande en presentation av IR5s metafysik.

Men uppenbarligen är det för honom viktigare att (på andra tråder) att försöka att leda in diskussionen om islam in på spåret: Irans teo-politiska system vs Sveriges sekuläre politiska system.

Vilket har begränset relevans på religionsforumet.
Citera
2016-10-22, 03:33
Medlem
Bogomils avatar
Kommer det ett TEOLOGISK perspektiv på islam-debatten?

(Här på RELIGIONSforumet).
Citera
2016-10-23, 18:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PecsPerfection
Jag är ateist och relativt hatisk mot religion. Men Idag argumenterade jag med en polare som är muslim. Det hela började med att jag påstod att religion är roten till all ont i världen. Jag refererade direkt till förhållandena i öststaterna. Han frågade mig varför, varpå jag svarade att religion har så många regler som sätter begränsningar på individen härav säger att du inte får göra si och att du måste göra så. Han som har läst Koranen sade att jag är hjärntvättad och har helt fel uppfattning om Islam.

Det fortsatte till det steget då han sa att det faktiskt står i Koranen att jorden är rund och även atomen nämns i koranen, och koranen skrevs ju innan detta bevisades vetenskapligt. "Men hur kan du veta att någon inte har omredigerat Koranen" frågade jag, varpå han svarade "Varför tror du att man lär sig Koranen utan till? Ord för ord och vers för vers. Jo, för att försäkra sig om att sånt inte sker". - Och det gör tydligen alla nya generationer av muslimer. Så i grund och botten skulle det märkas av om Koranen omredigerades.

Han sa att grunden som bör följas är:
"You shall not take part in anything that harms you"
"You shall not harm anyone else"
"Do not talk behind anyone's back" (Man måste ge alla en chans att försvara sig)
Bara positiva grejer.

Sedan stämmer ju det också att extremister tar det till en helt annan nivå som ger oss väldigt dåligt intryck av Islam. Det är precis som att alla som går till gymmet inte tar det till så pass extrem nivå att de föredrar att bli/se ut som professionella bodybuilders.

Kunde inte motbevisa Islam med något som helst argument eller fakta. Hur går ni tillväga om ni hamnar i en sådan diskussion? Vad kan man använda för argument för att motbevisa Islam? Missförstå mig inte, jag är inte desperat efter motbevisningar. Utan jag befinner mig just nu i en identitetskris och vill veta vad jag egentligen ska tro på. Vill ha motbevisning! Hoppas nig tog er tid att läsa!

Att försöka tolka in modern vetenskap i koranen är lika lönlöst som att försöka tolka in vetenskap i bibeln eller andra religiösa skrifter. I bästa fall leder det till efterrationaliseringar, i värsta fall till självmotsägelser.

Vetenskap och tro bör hållas åtskilda. Att försöka bevisa eller motbevisa trossatser med vetenskapliga argument är lika meningslöst som att försöka härleda vetenskapliga teorier ur religiösa skrifter.

Den fråga som ställs av TS är alltså meningslös, men har trots det resulterat i 1354 inlägg (hittills).
Citera
2016-10-23, 19:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att försöka tolka in modern vetenskap i koranen är lika lönlöst som att försöka tolka in vetenskap i bibeln eller andra religiösa skrifter. I bästa fall leder det till efterrationaliseringar, i värsta fall till självmotsägelser.

Överlag korrekt ... utom i fall där vissa koranefterrationaliserare postulerar att koranen innehåller (moderna akadmisk) "vetenskap". (1)

Citat:
Vetenskap och tro bör hållas åtskilda. Att försöka bevisa eller motbevisa trossatser med vetenskapliga argument är lika meningslöst som att försöka härleda vetenskapliga teorier ur religiösa skrifter.

Och av den anledning bör islam-kritiken generellt hålla sig till (filosofisk) rationalism. Frånsett i fall som i (1).
Citera
2016-10-24, 16:22
Medlem
Citat:
Överlag korrekt ... utom i fall där vissa koranefterrationaliserare postulerar att koranen innehåller (moderna akadmisk) "vetenskap". (1)

Och av den anledning bör islam-kritiken generellt hålla sig till (filosofisk) rationalism. Frånsett i fall som i (1).

Skitsnack! Du var intresserad av vattendelningsfrågan vars beskrivning i Koranen sammanföll med mycket inom modern vetenskap. Du ville ha förklaringen och du fick den men som vanligt..
Citera
2016-10-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Du kan mycket väl hitta muslimer som själva argumenterar för att jihad innebär att bekämpa otrogna, både genom att islamisera samhället genom att på fredligt väg upphäva demokratin - eller genom att göra det med våld. Dessa idéer har funnits inom islams idétradition långt innan begrepp som ''jihad'' överhuvudtaget var bekanta för människor i väst. De har praktiseras inom Islam sedan 600-talet. Finns flera islamistiska partier - som anser att just västvärldens influenser är av ondo - men som använder muslimska idétraditioner för att berättiga jihad i termer av våldsamt motstånd mot otrogna.

Ett annat exempel är att eftersom Islam inte tillåter medvetet mord av sina egna och för att göra det praktiskt uppfanns begreppet takfir - som syftar på någon som är otrogen islam - och därmed blev det legitimt att mörda eftersom de upphört att vara muslimer. Används än idag: IS använder det på löpande band. Deras mord av muslimer stör dem inte eftersom alla muslimer som har en annan uppfattning än de själva räknas som takfir.

Du blandar ihop flera saker.. Takfir betyder inte det du skriver..Takfir innebär; en person som ogrundad anklagar någon annan för kufr.. takfir av kufr..

En annan sak är jihad, som fortfarande inte betyder krig. Jihad är en strävan, ni har jihad i era skolor, företag, i UN etc etc. Krig är harb, och är tillåtet om man vill försvara sig. Exempelvis är USAs närvaro i MÖ och deras aktioner berättigar till försvar. Hade ni inte gjort samma sak? Så försvarskrig är något som är nödvändigt.. Vidare OM muslimerna känner att dessa utsätts för utrotning ger detta rätten att försvara sig genom att svara tillbaka. Att acceptera ondska/tortyr/slaveri är en synd inom Islam.
Citera
2016-10-24, 16:36
Medlem
Citat:
Korrekt; jihad är inte nödvändigvis krig. T.ex. är din koran-efterrationalisering/demagogi/slingreretorik semantisk jihad.
Fel, det jag gör kallas försvar och det du gör kallas anfall..
Citera
2016-10-24, 17:17
Medlem
Citat:
Fel, det jag gör kallas försvar och det du gör kallas anfall..
Ja, muslimer hävdar ofta att dom är under attack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in