2016-10-22, 14:15
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerTotenkopf
Trump funkar i USA, men inte nödvändigtvis i Sverige.

Har du helt missat att de flesta svenskar föredrar Hillary?
De flesta svenskar vet inte, trots att SD suttit i riksdagen i 6 år, hur verkligheten ser ut; Att (((etablissemanget))) inte är på deras sida.
Citat:
Titta på UKIP i UK. De har plöjt ner många år för att bli tredje största parti där, och trots att de aldrig suttit i regeringsställning tvingade de fram en folkomröstning som resulterade i Brexit.
Tänka sig, Farage som aldrig backat för fienden utan alltid stått på sig och påpekat deras korruption och anti-europeiska hat hade folket bakom sig.
Ser inte riktigt hur det ska vara ett exempel på att det är bra att fjäska som SD gör.
Citera
2016-10-22, 14:42
Medlem
KeithRichardss avatar
Nu är det ju ett antal kvinnor, folkpartister, centerpartister och kristdemokrater som SD behöver få över på sin sida, och då måste man vara extremt försiktig och välkammad i sin retorik, känner i alla fall jag själv. Om SD jobbar bra kan de små borgerliga partierna förr eller senare ramla ur riksdagen. Den unga generationen skiter helt i de tre partierna.
Citera
2016-10-22, 15:16
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerTotenkopf

Titta på UKIP i UK. De har plöjt ner många år för att bli tredje största parti där, och trots att de aldrig suttit i regeringsställning tvingade de fram en folkomröstning som resulterade i Brexit.

UKIP:s insatser och framgångar ska inte underskattas eller förminskas på något sätt, men omröstningen kom att ske tack vare EU-motstånd och taktiska missbedömningar i de två partierna som har all makt i England.

Sveriges politiska kultur och regelsystem gör jämförelser Mellansverige och England i stort sett meningslösa.
Citera
2016-10-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx
Precis, det är därför Trump på ett år har utfört mer än SD gjort på tio. Förändring tar inte tid, det tar en ledare, något som Jimmie inte är.

Vita i USA är nu medvetna om att de håller på att utrotas av ett etablissemang som hatar dem, samma etablissemang som finns i Sverige. Men knappt någon av svenskarna vet om det eftersom våran paragon för vårt folk och nation, SD, ser det som sitt kall att bli accepterad av sagt etablissemang, inte krossa det.

Trump har inte ett högre stöd bland vita i opinionsundersökningarna än vad Romney hade i förra valet.
Citera
2016-10-22, 16:16
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Trump har inte ett högre stöd bland vita i opinionsundersökningarna än vad Romney hade i förra valet.
Ganska ointressant egentligen då vita röstar på republikanerna ändå, skillnaden nu är att de miljontals vita som aldrig röstat i sitt liv för första gången någonsin känner att någon talar till dem och deras problem. T.ex. att USA kommer bli ett u-land om inte muren byggs och deporteringarna startar.
Citera
2016-10-22, 16:34
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den enda som är pinsam är du och resten av lågpannorna som tror att Soroskonspirationer och prat om folkgemenskap och Punchverandanationalism kommer vinna valet.

Gläds åt SD's framsteg istället, sakta men säkert vrids skutan åt det nationella hållet.

Du devalverar dig själv. Du brukar skriva bra och förnuftigt. Om man inte erkänner hur stor roll en som Soros spelat och fortfarande spelar är man antingen bias eller okunnig. Han är naturligtvis inte solitär utan en del i en större "gemenskap".

Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Underskattar inte svenskarnas önskan om förändring, men tror att skillnaden mellan ovan nämnda är inte vad som sägs, utan hur det sägs. Det är mer en kulturell fråga om vad som passar in. Jag hoppas ändock att SD som parti kan utstråla mer "köra sin egen väg" och inte hela tiden behöva "ursäkta sig". En kombi mellan Åkesson och Milo Yiannopoulos, tror jag skulle förvirra upp vänstern/liberalerna lagomt, samtidigt att man inte riktigt skrämmer iväg moderaterna

Av och till halkar jag in på amerikanska, kanadensiska, brittiska sidor och läser kommentarer. De låter förvånansvärt lika svenska invandringskritiska kommentarer. Visst finns det kulturella skillnader men i den vita kristna västvärlden finns det fler kulturella likheter än skillnader. Vad skulle man sagt om svenskar om vi drabbats lika hårt av terrorism som fransoserna. Fega och konflikträdda har man redan använt om svenskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx
Potatisnäsan införde inte SDs politik, han införde en striktare, och det var inte för att SD gick upp i mätningarna utan för att han insåg att den politik han förde inte höll.

Man kan säga mycket om svetsaren men han är ingen svenskhatande förrädare, hjärntvättad idiot ja, men förrädare nej.

Löfvén can toe the line and knows which side of the bread is buttered. Han är förvisso till viss del en idiot, men att han inte skulle vara medveten om hur svenska folket drabbas av hans och hans föregångares politik vore att göra honom mer idiot än han är. Han har inte varit "naiv"!

Striktare och striktare? Än så länge har Sverige tagit emot 96 000 asylsökande eller hur var det? Dessutom tyckte jag att jag läste att fler får PUT än tidigare år.

Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Nonsens. Vi är många som i vardagen försöker få oupplysta människor att inse sanningen om det mångkulturella projektet. Jag har personligen haft en viss framgång, det hade jag inte haft om jag hade anammat en mer radikal attityd. Dom människor jag har lyckats omvända har i sin tur omvänt nya blindstyren.

På samma sätt hade jag förmodligen inte lyckats omvända en enda person om SD hade framstått som arroganta aggro-radikaler.

Även jag har omvänt folk från 7K till SD. Det har inte handlat om att måla upp SD som gudar utan förklara hur 7Ks politik drabbar och kommer drabba oss. Sättet att få folk till SD har varit "jag vet inte om SD är rätt, men de är definitivt de enda som hittills inte kan hållas ansvariga. Mycket av deras partipolitik låter vettigt".

Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Opinionen för SD kommer inte att bli större om Jimmie blir en gapande Goebbelskopia i radio och TV. Jimmie är en fin och trevlig person som har offrat mycket, även sin hälsa, för att försöka vrida det här landet i rätt riktning. Sympatierna för honom och SD kommer att öka trots hans eventuella brister, just för att han är mänsklig och ingen hårdhudad proffsdebattör. Om SD ska få fler väljare är det också nödvändigt att man försöker anpassa sig till den rådande svenska, politiska kulturen och inte kör ett eget race.

Oavsett vad så har Jimmie offrat enormt mycket och gjort mer än nästan alla andra. Han förtjänar respekt och erkännande för det. Samtidigt var hans schema så pressat att han brände ut sig själv. Han missade många många smashbollar i debatterna innan förra valet och efteråt höll han med om det.

Jimmie må vara hur fin och trevlig som helst. Det är för mycket som står på spel för Sverige som nation och svenskarna som folkgrupp för att de egenskaperna ska värderas särskilt högt.

De sparkar ut erkänt lojalt och kompetent folk. Folk ute i kommunerna som eventuellt hasplar ur sig grodor får noll stöd utan skiljs från sina uppdrag. De framstår som en bunkerklubb där ja-sägare får stanna och nej-sägare får avsked på grått papper. Då ankommer det på oss gräsrötter att inte vara hjärndöda ryggdunkare utan att istället ställa krav och hålla dem ansvariga. Är de inte lyhörda på sina väljare kommer det snart ett nytt parti som dammsuger upp väljare. Det har som bekant hänt förr...

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor

Nu förefaller ju OU i USA samt dess media vara vinklade på motsvarande vis som vi märkt i Sverige.
Citera
2016-10-22, 16:36
Medlem
Jimmie är ganska usel i Ekots intervju, är det inte dags att byta ut honom, och skaffa någon som inte hummar och harklar sig igenom halva intervjuerna, och resten av tiden ursäktar sig? Efter 10 år hade man hoppats att Jimpan lärt något om hur man ska hantera journalister och få fram sina och "Sverigevänners" åsikter. Men icke. SD behöver desperat bli större, men denna intervju lär inte göra några positiva avtryck i opinionen.
Citera
2016-10-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jimmie är ganska usel i Ekots intervju, är det inte dags att byta ut honom, och skaffa någon som inte hummar och harklar sig igenom halva intervjuerna, och resten av tiden ursäktar sig? Efter 10 år hade man hoppats att Jimpan lärt något om hur man ska hantera journalister och få fram sina och "Sverigevänners" åsikter. Men icke. SD behöver desperat bli större, men denna intervju lär inte göra några positiva avtryck i opinionen.

Då har vi inte hört samma program, det är säkert. Han var definitivt tuffare än på länge. SVP lades ner av en anledning.
Citera
2016-10-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Då har vi inte hört samma program, det är säkert. Han var definitivt tuffare än på länge. SVP lades ner av en anledning.

Jag håller med. Att dessutom samla (just nu, ballpark) 20% av rösterna i Sverige är, hur det än vrids eller vänds, rätt jäkla bra jobbat.
Den "kokta grodan" behöver långsamt anpassas till mera normala temperaturer - att sd därför inte går full SVP är helt rätt. Ni som inte håller med, varför inte starta ett nytt parti med de utkickade SDU-arna, typ Kasselstrand och Hahne? Det vore bra för alla, inte minst sd.
Citera
2016-10-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Då ankommer det på oss gräsrötter att inte vara hjärndöda ryggdunkare utan att istället ställa krav och hålla dem ansvariga. Är de inte lyhörda på sina väljare kommer det snart ett nytt parti som dammsuger upp väljare. Det har som bekant hänt förr...

Nu förefaller ju OU i USA samt dess media vara vinklade på motsvarande vis som vi märkt i Sverige.

Så ser jag också på det: Konstruktiv kritik från missnöjda röster är mer värdefull än tanklöst white knightande från trogna fans.

Och det amerikanska presidentvalet är ju ytterst intressant för trådens prediktiva arbete med SD:s siffror. Vilka slutsatser och förutsägelser kan vi göra, med våra svenska erfarenheter?

En sak är säker, menar jag: Opinionssnittet KAN inte stämma, av samma anledning som SD:s snitt alltid ligger för lågt. Nästan all bias på utförarsidan går mot Clinton, liksom en omvänd Bradley-effekt av historisk omfattning, där särskilt vita amerikaner vet vad som är "rätt" svar.

Ja, det är väl inte helt osannolikt att vi i valet -18 inte längre nämner Bradey, utan Brexit- och Trumpeffekter.
Citera
2016-10-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Har vi hört samma intervju??

Jag tyckte han hade mer råg i ryggen än man hört på länge. Han knockade media och journalister totalt. Han klanka på typ av nonsensfrågor. Han fick in nivån på Agendas Partiledardebatt. Lågvattenmärke.
Han försvarade Oskar Sjöstedt ypperligt. Journalissan uppehöll sig i 10 min om honom. Bl.a. irrelevant hur han såg ut på ett skolkort. Renrakat huvud och bomberjacka. Jimmie svarade att sådana jackor är moderna igen.
Du har chansen att lyssna igen efter kl 19 i P1 i kväll. Och lyssna ordentligt .
Citera
2016-10-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Vad har SvP med diskussionen att göra, jag gillar dem förmodligen lika lite som du? Här talar vi politisk kompetens och dess eventuella påverkan på opinionen. Felet han gör att han aldrig av egen kraft lyckas höja diskussionen över järnrörsnivån och liknande. Han är helt enkelt helt enkelt inte tillräckligt retoriskt och intellektuellt vital och kraftfull. Och låter därmed i varje sekund journalisten köra sitt race. Nej det var ingen intervju som överhuvudtaget gav varken något nytt eller entusiasmerade någon. Precis Ekots avsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in