2016-10-22, 11:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Förvisso rätt att uppfödare föder upp utifrån specifika egenskaper de vill ha, i huvudsak arbete eller utställning. Men som hundarna ursprungligen användes var till största delen vakt, vallningen kompletterar man med raser mer lämpade. De klarar i allra högsta grad av att vakta utan stöd av någon förare.
Nej, så enkelt är det inte att varenda individ som föds har de egenskaper som raser föreskriver. Denna hund hade det uppenbarligen inte.
Dessutom - utställningslinjerna brukar vara urvattnade på det mesta.
Citera
2016-10-22, 11:26
Medlem
cece123s avatar
Jag läste i FUP:en att en av hennes vänner sagt att Lotta bott i fosterhem.
Är det ingen som vet mera om detta ?

Tycker att Lotta verkade rätt omogen och osäker för sin ålder.
Hon spelade på sitt ex Pers känslor, istället för att vara ärlig så höll hon
honom på halster i flera år, utan att berätta att hon hade en relation
med en annan man.
När Per och Lotta träffades hade han haft en problematisk bakgrund,
sedan blev han välanpassad och tråkig.
Förmodligen för tråkig för Lotta.

Tror Lotta själv hade lite adhd, därav hennes inte så välgenomtänkta
beslut i livet.

En del människor får ut det värsta av varandra och de ska aldrig vara tillsammans.
Martin kommer nog att misshandla vilken tjej han än är tillsammans med, men
jag tror inte han kommer att döda vem som helst i en relation.
Lotta och Martin var en miss match from hell, vanligtvis brukar det ta en stund
i en relation innan kvinnan dödas i Lottas fall tog det knappt 3 1/2 månad.
Tragiskt och onödigt. Tack och lov hann det inte bli några barn i relationen.
Citera
2016-10-22, 11:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja - enligt HANS EGNA ORD.

Räcker inte det för att vara på sin vakt?
Citera
2016-10-22, 11:53
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag förstår inte varför hon inte kunde lämna hunden till Per, som hon hade delad vårdnad om hunden med. Han hade väl kunnat ta den på heltid en period.

Jo det har jag också undrat över, men i såna lägen tänker man sällan rationellt och känner sig som ensammast i hela världen, så hunden blir ens enda trygghet och fasta punkt oavsett vart man befinner sig
Citera
2016-10-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, så enkelt är det inte att varenda individ som föds har de egenskaper som raser föreskriver. Denna hund hade det uppenbarligen inte.

Nej, och jag påstår inte i texten att det är så enkelt heller. Nyckelordet är "ursprungligen användes". Men som sagt detta får nog anses vara rätt off topic.
Citera
2016-10-22, 11:55
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Lotta funderade ju på att sälja hunden (av ekonomiska) skäl, så historien med hunden är öht märklig.

I dom lägen har du sällan ork att ta tag i vanliga svenssonsaker, de är inte prio 1 om man säger så.....Man vill bara bort, bort, bort från det onda...
Citera
2016-10-22, 12:01
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Förvisso rätt att uppfödare föder upp utifrån specifika egenskaper de vill ha, i huvudsak arbete eller utställning. Men som hundarna ursprungligen användes var till största delen vakt, vallningen kompletterar man med raser mer lämpade. De klarar i allra högsta grad av att vakta utan stöd av någon förare.

Ptja du, nu vet jag inte hur insatt du är i hundar.... Men det finns något som heter Mt test, där man steg för steg går igenom hundens egenskaper..... Finns många hundar tex utav rottweilers som ligger pinsamt lågt på just fronten vakt och över markering på socialitet... Det är individer precis som du och jag... Och vi är alla olika.

Polisens hundar har utöver det ett test som heter L-test, där man i arrangerade situationer pressar hunden ännu mer. Tex hur den reagera vid "anfall" vissa hundar är styva på avstånd, men när figgen pressar dem, backar de eller kanske bara nafsar lite lätt i armen. Hugger den tag med ett rejält fast bett, pressas hundarna ytterligare med en s.k softstock, en mjuk pinne de viftar med vid huvudet... Och ja de får sig ett slag ibland, detta för att se ifall hunden släpper och drar.... Då är den oduglig inom skyddet
Citera
2016-10-22, 12:14
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Har inte räknat, men Lotta skrev massor med SMS där HON skrev om tecken på HANS otrohet, bla att HAN inte hörde av sig. Detta var två sjukligt svartsjuka individer = dubbelt dåligt.

Lotta må ha varit välfungerande tidigare,men vid tillfället för mordet var hon uppenbart störd och drevs av ångest, både över våld, men också av svartsjuka.

Det blir en form utav motbevisning mot varann, ofta anklagar de en för just att vara otrogen, för att de själv är det..... Och fullblodspsykopater (själv fick jag en spark i huvudet då min bror lämnade av mig i en bil han köpt utav mig, som jag haft i 4 år, samtidigt som han skrek vem jag knullade med, jag sa att det är ju min bror i min gamla bil.... men det hjälpte inte, det nyåret hade jag fläskläppar och en fet blåtira.... För att min bror snällt körde mig hem......En vanlig människa kommer aldrig förstå :/

Det är jättesvårt i text att förklara hur man tänker, man blir besatt samtidigt som man vet att man tänker fel, så sugs man med i det hela. Det spinner på så fort att man inte hinner stanna upp och tänka. Det är så sjukt så en normaltänkande kommer aldrig förstå, man måste varit där själv och i mitt fall kommit levandes därifrån..... tro inte för den sakens skull att jag får vara i fred i dagens läge..... Trots 13 år sedan händelsen, ack nej, han hör av sig 1-2 ggr på Fb. jag låter aset hållas där, då vet jag att han inte tar kontakt på annat sätt
Senast redigerad av sunny5 2016-10-22 kl. 12:20.
Citera
2016-10-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Ptja du, nu vet jag inte hur insatt du är i hundar.... Men det finns något som heter Mt test, där man steg för steg går igenom hundens egenskaper..... Finns många hundar tex utav rottweilers som ligger pinsamt lågt på just fronten vakt och över markering på socialitet... Det är individer precis som du och jag... Och vi är alla olika.

Polisens hundar har utöver det ett test som heter L-test, där man i arrangerade situationer pressar hunden ännu mer. Tex hur den reagera vid "anfall" vissa hundar är styva på avstånd, men när figgen pressar dem, backar de eller kanske bara nafsar lite lätt i armen. Hugger den tag med ett rejält fast bett, pressas hundarna ytterligare med en s.k softstock, en mjuk pinne de viftar med vid huvudet... Och ja de får sig ett slag ibland, detta för att se ifall hunden släpper och drar.... Då är den oduglig inom skyddet

Hyfsat tror jag nog. MT är en del av korningen. Men nu pratar du om traditionella brukshundar såsom rottweiler och schäfer m.m. Herdehundarna som ex.vis briard, maremma, estrela mountain dog m.m. är en hundtyp som använts i bergen för att i huvudsak vakta fårhjordar under lösdrift mot varg, björn men även tjuvar. De ska ha en ganska stor portion dådkraft, d.v.s. mod att vakta, och givetvis även skärpa d.v.s. vilja. Dessa hundar används fortfarande i många länder.
Citera
2016-10-22, 12:22
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Hyfsat tror jag nog. MT är en del av korningen. Men nu pratar du om traditionella brukshundar såsom rottweiler och schäfer m.m. Herdehundarna som ex.vis briard, maremma, estrela mountain dog m.m. är en hundtyp som använts i bergen för att i huvudsak vakta fårhjordar under lösdrift mot varg, björn men även tjuvar. De ska ha en ganska stor portion dådkraft, d.v.s. mod att vakta, och givetvis även skärpa d.v.s. vilja. Dessa hundar används fortfarande i många länder.

Men då vet även du att vissa individer inom raserna inte uppfyller de önskvärda kriterierna....
Citera
2016-10-22, 12:31
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Tack precis som jag också skrev i ett tidigare inlägg, lås Er inte vid att det står i rasbeskrivningen att det finns vaktegenskaper i dom =)

En Dalmatiner har lika mycket vakt i sig som en schäfer eller Rottweiler, men de är oftast så veka så de fungerar dåligt som vakthundar, speciellt i trängda situationer... De drar som en avlöning :/
Citera
2016-10-22, 12:33
Medlem
Citat:
Hoppsan, det var otippat. Den hunden borde både kunnat, och haft skärpa och dådkraft nog att försvara henne. Så, inte en speciellt rastypisk individ.

Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Men då vet även du att vissa individer inom raserna inte uppfyller de önskvärda kriterierna....

Ja, och det var väl ungefär det som jag skrev i min första kommentar i det ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in