2016-11-13, 19:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Det finns en massa saker som hade kunnat göras för att rädda Lottas liv, men eftersom du är deterministiskt lagd kommer du inte på något ex.vis:
Driva anmälan till åtal utan Lottas medverkan
Efterlysa gm, häkta
Sätta Lotta i skyddat boende, med hunden.

Allt detta hade kunnat göras. Inget blev av.

Ja och kanske spärra in Lotta på tvångspsykiatrisk klinik i Vadstena - som man gjorde med kvinnor förr. Kvinnor som ville bestämma över sig själva.
Citera
2016-11-13, 19:38
Medlem
Dessutom kan man konstatera att polisen tog både Per och Camilla på allvar. Det gjorde de rätt i och de började inte tänka sig att de var ute i ogjort väder. De följde också upp, men släppte. Jag är så oerhört glad att polisen faktiskt försöker. Så jag vill tacka några av debattörerna här för att ni fått mig att se det. Tidigare såg jag det inte så klart, men när jag nu läser att några menar att polisen inte borde ha litat på uppgifterna blir jag varm om hjärtat vid tanken på att de faktiskt gjorde det. Tack, farbror Blå!
Citera
2016-11-13, 19:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Hade jag varit mer elakt lagd hade jag nu läxat upp dig och sagt att du inte läst FUP ordentligt. Men jag är inte sådan. Så jag nöjer mig med att konstatera att du blandat ihop systern Camilla med systern Mariana. Det var med den sistnämnda Lotta bröt kontakten. Per bodde inte långt upp i Norrland utan i Stockholm - cirka 250 meter från Martins våldsamme bror. Vilket Per uppgav i förhör med polisen. Han var orolig med anledning av det.

Jag tror debatten går lite väl fort ibland och man börjar låta händelserna utvecklas fritt från fakta i FUP. Det blir så när känslorna svallar.

Nej jag kanske skrev för fort - menade aldrig att Per bodde norröver - av dessa två var det bara Camilla som gjorde det. Men Lotta var arg på Camilla - mycket arg - för att Camilla ringt polisen. Så var det enligt FUPen.
Citera
2016-11-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Problemet med den lösning du beskriver är attdet initialt inte är en särskilt allvarlig kränkning, det blir knappast fråga om långa fängelsestraff och fråga är om det ens är fråga om så allvarligt hot att skyddad identitet är ett alternativ. Skyddad identitet är väldigt begränsande. Inte bara för den misshandlade kvinnan utan även hennes anhörigas liv försvåras då de också drabbas av sekretessmarkering och måste ordna med seciella arrangemang för att få ut ett simpelt dokument från någon myndighet. BO kan alltså komma att ses som ett störningsmoment av sina anhöriga (närmaste familjemedlemmar, föräldrar, syskonoch ev. barn) om och när deras liv blir begränsat för att hon har dåligt dejtingomdöme.

Det är en bättre lösning att uppmuntra tjejer att kanske vara vaksamma och gå på ett tidigt stadium, innan psykot har kontroll snarare än att tuta i dem att samhället ska och kommer att skydda. Även om det väl är långsiktigt och gnetigt jobb. Om samhället ska garantera skydd så blir det väl med nödvändighet en jävligt torftig tillvaro.

Exakt som ni säger Lerog och hängballen

Hur kommer det sig att ingen anställd uppmärksammade Martin när han var påverkad? Fegisar och slöfockar

Och kvinnor måste bli upplysta om att dom kan ingenting göra för att hjälpa den här mannen - det måste han TA TAG I SJÄLV

Och Bradgardsindianen tycker du att det är ett bra, enkelt, effektivt system vi har idag för att hjälpa utsatta kvinnor?
Ska det verkligen behöva vara så omständigheter? Om vi nu tar Lottas död som ex
Citera
2016-11-13, 20:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Exakt som ni säger Lerog och hängballen

Hur kommer det sig att ingen anställd uppmärksammade Martin när han var påverkad? Fegisar och slöfockar

Och kvinnor måste bli upplysta om att dom kan ingenting göra för att hjälpa den här mannen - det måste han TA TAG I SJÄLV

Och Bradgardsindianen tycker du att det är ett bra, enkelt, effektivt system vi har idag för att hjälpa utsatta kvinnor?
Ska det verkligen behöva vara så omständigheter? Om vi nu tar Lottas död som ex

Lerog och hängballen?!?!!

Jag har ingen insyn i åtgärderna för utsatta kvinnor, jag jobbar inte med det, har heller inte varit i behov eller föremål för dessa åtgärder. Jag tycker dock ibland att argumenten i diskussioner skjuter över målet på något sätt. Men jag vet inte vad du menar med din fråga egentligen, är det meningen jag borde vara upprörd över att instrumentet "skyddad identitet" innebär ett krångligt och begränsat liv eller vad?

Varför tror man att något ska vara enkelt, och vad räknar man som effektivt? Det är väl fler kvinnor som dör i trafikolyckor än blur ihjälslagna av partner ska kvinnor förbjudas köra bil? . Kvinnor förolyckas på olika sätt vid utövande av fritidsintressen liksom män förvisso.

Alla våldsbrottslingar är väl inte heller kvinnomisshandlare om man ska hårddra det, det vore ju något knepigt om man skulle införa något slags regel om att dessa generellt inte ska få försöka skaffa familj etc när de kommer ut ur fängelse, det är väl det den så kallade eftervården strävar efter för personer i deras omsorg. "vanligt liv med nyttigt fritidsintresse, jobb och familj"... kanske inte nödvändigtvis i den ordningen. Martin hade ju sökt hjälp för sin aggresivitet, han hade ju uttryckt att han vill ha professionell hjälp för att undvika att skada sådana han inte vill skada.

Det kan nog vara svårt att uppmärksamma någon som är påverkad, ifall denne står på medicinering eller om man känner till att den har någon störning som kan ge lika uttryck som drogpåverkan. Många med diverse bokstavskombinationer kan nog uppfattas som "pundiga" eller "flummiga" fast de inte missbrukar, sedan kanske man uppmärksammar en överträdelse som man ser som mindre väsentlig om det ser ut som att personen ändå gör framsteg som man betraktar som positiva. Förhållandet med Lotta sågs nog som ett positivt steg i Martins utveckling, särskilt om hon sågs som skötsam, antar jag.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-13 kl. 20:26.
Citera
2016-11-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej jag kanske skrev för fort - menade aldrig att Per bodde norröver - av dessa två var det bara Camilla som gjorde det. Men Lotta var arg på Camilla - mycket arg - för att Camilla ringt polisen. Så var det enligt FUPen.
Javisst var det så. Det är Camilla själv som återberättat det i förhör. Det problematiska blir när du inte uppger varför Lotta blev arg. Camilla berättar också om denna händelse och annat i Malou von Sivers program

http://www.tv4.se/efter-tio/artiklar/lottas-syster-hon-ringde-ofta-och-sa-att-hon-var-r%C3%A4dd-f%C3%B6r-honom-5811c3ecfca38fc7b4000922
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-13 kl. 21:17.
Citera
2016-11-13, 21:01
Medlem
I vissa fall kanske det skulle hjälpa om man kunde göra barn arvslösa. Barn som väljer olämplig partner kan fortfarande välja olämplig partner om de vill, fast olämpliga partners kanske i vissa fall blir mindre benägna att välja fel partner? Nu verkar väl ingen av just dessa tagit varandra för pengars skull dock, utan det var väl något annat som drog.
Citera
2016-11-13, 21:06
Medlem
Vad menar du med "ska det behöva vara så mycket omständigheter"? Jag är varken lagstiftare och inte arbetar jag inom detta området heller.

Men jo, samhället ska inte hjälpa folk att gå under jorden utan att man påvisar att det finns goda skäl till detta. Det finns många som söker skyddad identitet för att slippa diverse förpliktelser eller för att de tror att saker blir lättare. Som sagt, sekretessmarkeringarna drabbar även de närstående, det blir besvärligare att skaffa personbeviset till visumet när man ska åka utomlands m. m.. Detta för att psychon ofta använder sig av anhöriga till sitt offer för att leta efter dem eller på annat sätt jävlas, eller skaffa upplysningar om sitt offer.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-13 kl. 21:20.
Citera
2016-11-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Javisst var det så. Det är Camilla själv som återberättat det. Det problematiska blir när du inte uppger varför Lotta blev arg. Camilla berättar också om detta och annat i Malou von Sivers program

http://www.tv4.se/efter-tio/artiklar/lottas-syster-hon-ringde-ofta-och-sa-att-hon-var-r%C3%A4dd-f%C3%B6r-honom-5811c3ecfca38fc7b4000922

Det här är en väldigt bra intervju, nyanserad. Den är också gjord efter rättegången, och några dagar efter dom. Det är bättre att lyssna till Camillas ord om vem som blev arg på vem och när. En mycket svår situation hade alla inblandade att hantera. Med starka känslor av alla slag. Hon skildrar systerns rädsla så bra, och sin egen.

Den fortsatta intervjun med Madeleine Leijonhufvud är också bra och hon sätter fingret på det som är min invändning mot mycket av diskussionen här i tråden. Hon påpekar sakligt att det är väldigt vanligt att fokus hamnar på offrets beteende och hon har en intressant förklaring till det - att detta är svåra frågor för många att hantera.
Senast redigerad av ekornavallen 2016-11-13 kl. 21:29. Anledning: tillägg
Citera
2016-11-13, 21:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Javisst var det så. Det är Camilla själv som återberättat det. Det problematiska blir när du inte uppger varför Lotta blev arg. Camilla berättar också om detta och annat i Malou von Sivers program

Som jag skrev "-Lotta var arg på Camilla - mycket arg - för att Camilla ringt polisen".
Lotta berättade en hel till anhöriga och vänner om sin relation med Martin. Men hon gjorde tvärt emot vad hon uppgav.

Hon ljög rätt friskt om att det var slut, att han förföljde henne och att hon var rädd och inte hade någonstans att ta vägen. Sedan hade hon fortsatt kontakt med Martin, hade "enastående sex"och var "galet kär". Planerade framtid o barn ihop, tjatade om att ses.

Lotta blev arg o upprörd över att de hon talat med tog egna initiativ för att de var oroliga.
Lotta ville nämligen bestämma själv när det gälde sin kärleksrelation. Som hon fortsatte och var väldigt engagerad i.

Hur skulle NÅGON kunnat hindra henne att göra som hon ville - med lagliga medel?
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-13 kl. 21:23.
Citera
2016-11-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som jag skrev "-Lotta var arg på Camilla - mycket arg - för att Camilla ringt polisen".
Lotta berättade en hel till anhöriga och vänner om sin relation med Martin. Men hon gjorde tvärt emot vad hon uppgav.

Hon ljög rätt friskt om att det var slut, att han förföljde henne och att hon var rädd och inte hade någonstans att ta vägen. Sedan hade hon fortsatt kontakt med Martin, hade "enastående sex"och var "galet kär". Planerade framtid o barn ihop, tjatade om att ses.

Lotta blev arg o upprörd över att de hon talat med tog egna initiativ för att de var oroliga.
Lotta ville nämligen bestämma själv när det gälde sin kärleksrelation. Som hon fortsatte och var väldigt engagerad i.

Hur skulle NÅGON kunnat hindra henne att göra som hon ville - med lagliga medel?

Det är viktigt, menar jag, att göra skillnad på två olika saker här. Den ena är människors rätt att själva väja partner och så vidare. Det är ingen som invänder mot det. Det andra är hur man kan eller bör handla när brott begås, eller när man har anledning att befara att brott begås. Det är en annan och knepigare fråga. Enligt min mening bör man överväga att ingripa även i vuxna människors liv om man tycker det är absolut nödvändigt, om de är på väg att komma till allvarlig skada av det som sker i deras liv. Med ingripanden kan man mena allt från att tala med personen till att ringa polis eller socialtjänst. Det är inte samma sak som att införa ett 1984-samhälle med övervakning. Det är att visa omsorg och att ta sitt ansvar som närstående, och det har de närstående verkligen försökt göra i det här sammanhanget.
Citera
2016-11-13, 21:41
Medlem
Solglittrets avatar
Nu har ju faktiskt Martin, bland alla sina dåliga egenskaper, faktiskt haft den goda egenskapen att erkänna fullt ut såväl dödsmisshandeln som misshandeln av Lotta och Angelica under våren.
Därför får vi nog betrakta detta som att det faktiskt har hänt dvs att Martin är fullständigt skyldigt till allt detta.

Men annars i en domstol skulle nog just Lottas trovärdighet för att tala sanning vara väldigt låg.

Hennes berättelser till anhöriga om Martins hot och utsagor att Martin hotat att skada även dem - är ju inte säker med sanningen överensstämmande.

Hon uppgav till anhöriga, vänner och Per att de inte skulle lägga sig i - eftersom Martin hotat att skada dem.

Mycket talar dock för att hon inte ville ha deras inblandning - hon hade skäl att uppge att "det för deras säkerhet" var bäst om de lät bli. Hon ville ha sitt liv med Martin ifred.

Med hennes vårdslösa umgänge med sanningen talar mycket för att dessa hot mot hennes omgivning från Martin inte heller behöver vara sant. Inget i hennes beteende tyder på att hon var rädd varken för sin säkerhet eller för ex Pers som hon bodde hos ett tag.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-13 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in