Citat:
Ursprungligen postat av
tverskoy
Rysslands informationskampanj kan vara en nödvändig åtgärd på all skit som USA styrd massmedia kastar på Kreml. Vi minns väl hur CNN och FOX news var snabba på att uppge att Ryssland anföll Georgien i augusti 2008, men det visade sig att det var helt tvärtom, det var Georgien som besköt ryska FN soldater i Ossetien och därmed det var Georgien som började kriget. Ryssland försvara bara.
Så var det. Sedan anklagades Ryssland några vintrar när Ukraina snodde gas. Den propagandan var dock rena västanfläkten jämfört med vad som händer idag.
Propaganda finns överallt, men den ryska liknar inte västs. Den är nedtonad på ett sätt som Ryssland får kritik för i väst. RT, TASS och Sputnik är ganska tama och folk i väst kan inte förstå det, de är vana vid ett helt annat medieklimat. Se bara mediarapporteringen om det amerikanska presidentvalet.
Att ryska medier kan uttala sig på västerländska språk retar dock väst till vansinne. RT:s konton i UK är nu spärrade. En rysk chefredaktör deporteras från Lettland. Sverige och några andra länder samarbetar för att spåra rysk propaganda på sociala medier. Jag säger ärligt att jag inte ser Moskva aktivt på de sajter jag besöker, jag ser bara ryssvänliga bloggare klaga på att de knappt kan finansiera sina sajter och Kiev-kritiska kommentatorer från flera länder (jag är en av dem). Kampanjen handlar bara om att tysta kritiker, alltså sådana som du och jag. Vi ska tystas med åsiktsregistrering och fruktan. Ännu har vi en sorts yttrandefrihet i Sverige och jag tänker använda den. Inom lagens ramar, med sakargument och sunt förnuft.
Jag tror det handlar mycket om att stoppa rapporteringen om västs enorma misslyckande i Ukraina, men det är redan en förlorad kamp. Förlorare är farliga, som skadeskjutna vilddjur, men det här vilddjuret raglar och är på väg att falla. Frukta ej. Sedan får vi se ett västerland som liknar det jag växte upp i. Mitt fina Europa, som nu mår dåligt av olika anledningar, kan komma tillbaka och även börja förstå sig på Ryssland. Framtiden står på vänt, men den kommer. I UK väntar den runt hörnet.