Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Nu frågar jag (jag käftar inte) utifrån ett par punkter som jag undrar över
- Du nämner att det som visas bara är första sidan av en P7
som du säger "Man har "en timmes långt samtal med "den undersökte" om dennes situation och bakgrund och finns det handlingar från diverse myndigheter så som t ex socialtjänsten, psykiatrin osv tas även detta med i bedömningen."
- Enligt tidningen har hon "uppgivit" detta med stroke och ångest o.s.v.
Om nu en P7 bara är en "liten" undersökning, hur långt går man då när det gäller att försöka bekräfta/belägga hennes egna redogörelser?
---
Det är ju lite intresant att JM/Amanda motsatt sig en RPU redan från första början?
Kan man tolka det som att de planerat uppträda som om JM vore normal, kry och vid sina sinnens fulla bruk?
Ingen fara jag förstår att du inte vill käftas.
Informátionen du fått om stroke och panikångest osv kommer från kriminalvårdens personutredning
som är dikterad av henne själv likaså är också kriminalvårdens utredning en offentlig handling och
det är alltså den tidningarna levererar info infrån. Vem som helst här i tråden kan begära ut den.
P7,an däremot är inte en offentlig handling förutom "första sidan" Om vi enkelt säger som
så att på andra, tredje osv sidan i p7,an där levereras bedömningen skriven på "fri hand" av
psykiatrikern och det är den individuella bedömningen vi inte tillåts se. Där står allt det intressanta.
Alla första sidor är identiska oavsett klient om en RPU rekommenderas likaså ar "första sidan"
identisk om en RPU ej anses nödvändig. Man byter bara kryss till "kan ej misstänkas" istället
för "kan misstänkas".
P7:an dikteras heller inte av henne själv utan en psykiatriker utvärderar henne, psykiatrikern sätter
alltså "stämpeln" på henne istället för hon själv. Hennes möjligheter att styra en p7,a är obefintlig.
Skillnade är också att kriminalvården använder sig av socionomer till skillnad mot rättspsykiatriker
som används vid paragraf sjuor. Två helt skida utredningar med olika syftemål därtill.
Om du läser dagens artiklar ser du själv att tidningarna refererar till antingen kriminalvårdens
utredning då bl a stroke debatteras och talar media APS "kan misstänkas" hänvisar dom
till p7, an.
Hoppas du förstår skillnaden ......
Hon motsätter sig en RPU uppenbart varför vet jag inte men av det lilla vi vet om henne så
är det en dam som själv vill hålla i pennan och diktera därav samarbetar hon perfekt
med kriminalvårdens utredning. "Utsätts" hon för en RPU har hon ingen kontroll att diktera
själv. Visst hon kan "vägra samarbeta/prata" under RPU,n men hon observeras 24/7 i minst
fyra veckor av RPU teamet, nästan omöjligt att inte släppa "gardet" nån gång under denna tid
och oavsett om hon klarar härda ut är det ändå RPU teamet som avgör "hennes öde" och
"stämplar" henne. Hon vill dirigera helt enkelt och på så vis passar inte en RPU in i hennes
värld är vad jag gissar men det är som sagt var bara en gissning.
18-åringen å andra sidan verkar tacka och ta emot en RPU med öppna arma .....