2016-10-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De s.k. bipacksedlarna informerar om biverkningarna.
T.ex.
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060316000051

http://dinamediciner.se/nyheter/medicinerna-som-gor-en-arg

Och medan du skrev det pulade jag med följande:
Jag saxar ur bipacksedeln för Fontex (http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19961108000027)

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)
känna sig avskärmad från sig själv
konstiga tankar
onormal upprymdhet

Sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 1 000 användare)
våldsamt beteende
hallucinationer
stark oro
panikattacker
förvirring
aggression

De senare hör alltså hemma i promillesfären. Men man bör som vanligt notera att detta gäller ett "normat" intag av medicinen. Det är alltså givet att alkohol och droger av olika slag förändrar bilden.
Det är också klart att risken för ökad aggressivitet är större bland barn och unga vuxna, bör väl tilläggas.
Citera
2016-10-22, 00:07
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
SSRI- resp. benzopreparat är kända för att öka aggressiviteten; det sägs vara en av bieffekterna. - Man kan också få klarhet i bieffekterna genom att ta del av olika brukares beskrivningar av helvetet att fastna i ett beroende.

Även om det finns miljoner deprimerade tillika aggressiva människor som är beroende av sina piller så begår långtifrån alla brott, eller som här: grova våldsbrott. Det är bara i vissa enstaka fall som det finns skäl misstänka att ett preparat kan ha varit droppen som fått bägaren att rinna över, och då ofta i kombination med alkohol.

I detta fallet finns nu ytterligare en sak att väga in: en stroke. - Denna stroke kan mycket väl ha uppstått till följd av ett långvarigt bruk av psykofarmaka, i kombination med alkohol och/eller andra droger. Stroken i sig kan också ha medfört olika men även på det psykiska planet.

Bilden är f.n. något splittrad men lär klarna när fler uppgifter görs tillgängliga. - Brotten talar för en sällsynt hämningslöshet samt även en avtrubbning av förståndsgåvorna.
Nu drar du väl iväg lite...
SSRI och Benzo kan inte jämföras. Benzos ger svår tillvänjning och hemska avtändningar, men inte SSRI. Varken SSRI eller Benzos ger vid normala doser ökad aggressivitet (isf är det en mycket ovanlig biverkning). Rohypnol (en typ av benzo) + alkohol är däremot känt för att kraftigt trubba av sinnet och förmå människor begå handlingar de annars inte skulle kunna. Alkohol och benzos i allmänhet är inte en bra kombo.
Citera
2016-10-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nu drar du väl iväg lite...
SSRI och Benzo kan inte jämföras. Benzos ger svår tillvänjning och hemska avtändningar, men inte SSRI. Varken SSRI eller Benzos ger vid normala doser ökad aggressivitet (isf är det en mycket ovanlig biverkning). Rohypnol (en typ av benzo) + alkohol är däremot känt för att kraftigt trubba av sinnet och förmå människor begå handlingar de annars inte skulle kunna. Alkohol och benzos i allmänhet är inte en bra kombo.
Jag misstänker att läkemedelsindustrin jobbat hårt för att tona ned dessa bieffekter.
Mina referenser går tillbaka till ett par kolleger som fick Prozac (jag mindes fel i mitt tidigare inlägg), som var nytt och modernt på 90-talet. Den ena blev så grotesk (jag kan naturligtvis inte berätta mer här) att det blev en snackis på en mycket stor arbetsplats. "Alla" läste på och var intresserade eftersom detta skulle vara den tidens lyckopiller. Naturligtvis har min syn på denna typ av mediciner färgats av det - respekten min är stor.
Jag förutsätter och hoppas att utvecklingen gått framåt, men jag är ändå väldigt skeptisk till läkemedelföretagens syn på de egna förträffligheterna och att man tonar ned de mer skrämmande effekterna.
Citera
2016-10-22, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag misstänker att läkemedelsindustrin jobbat hårt för att tona ned dessa bieffekter.
Mina referenser går tillbaka till ett par kolleger som fick Prozac (jag mindes fel i mitt tidigare inlägg), som var nytt och modernt på 90-talet. Den ena blev så grotesk (jag kan naturligtvis inte berätta mer här) att det blev en snackis på en mycket stor arbetsplats. "Alla" läste på och var intresserade eftersom detta skulle vara den tidens lyckopiller. Naturligtvis har min syn på denna typ av mediciner färgats av det - respekten min är stor.
Jag förutsätter och hoppas att utvecklingen gått framåt, men jag är ändå väldigt skeptisk till läkemedelföretagens syn på de egna förträffligheterna och att man tonar ned de mer skrämmande effekterna.

Det verkar ju som att alla svarta tankar stämmer, stackars anhöriga, säger jag! Alla mina tankar till Er anhöriga! Hoppas Ni får Upprättelse!
Citera
2016-10-22, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu frågar jag (jag käftar inte) utifrån ett par punkter som jag undrar över
- Du nämner att det som visas bara är första sidan av en P7
som du säger "Man har "en timmes långt samtal med "den undersökte" om dennes situation och bakgrund och finns det handlingar från diverse myndigheter så som t ex socialtjänsten, psykiatrin osv tas även detta med i bedömningen."
- Enligt tidningen har hon "uppgivit" detta med stroke och ångest o.s.v.
Om nu en P7 bara är en "liten" undersökning, hur långt går man då när det gäller att försöka bekräfta/belägga hennes egna redogörelser?

---
Det är ju lite intresant att JM/Amanda motsatt sig en RPU redan från första början?
Kan man tolka det som att de planerat uppträda som om JM vore normal, kry och vid sina sinnens fulla bruk?

Ingen fara jag förstår att du inte vill käftas.

Informátionen du fått om stroke och panikångest osv kommer från kriminalvårdens personutredning
som är dikterad av henne själv likaså är också kriminalvårdens utredning en offentlig handling och
det är alltså den tidningarna levererar info infrån. Vem som helst här i tråden kan begära ut den.

P7,an däremot är inte en offentlig handling förutom "första sidan" Om vi enkelt säger som
så att på andra, tredje osv sidan i p7,an där levereras bedömningen skriven på "fri hand" av
psykiatrikern och det är den individuella bedömningen vi inte tillåts se. Där står allt det intressanta.
Alla första sidor är identiska oavsett klient om en RPU rekommenderas likaså ar "första sidan"
identisk om en RPU ej anses nödvändig. Man byter bara kryss till "kan ej misstänkas" istället
för "kan misstänkas".

P7:an dikteras heller inte av henne själv utan en psykiatriker utvärderar henne, psykiatrikern sätter
alltså "stämpeln" på henne istället för hon själv. Hennes möjligheter att styra en p7,a är obefintlig.

Skillnade är också att kriminalvården använder sig av socionomer till skillnad mot rättspsykiatriker
som används vid paragraf sjuor. Två helt skida utredningar med olika syftemål därtill.

Om du läser dagens artiklar ser du själv att tidningarna refererar till antingen kriminalvårdens
utredning då bl a stroke debatteras och talar media APS "kan misstänkas" hänvisar dom
till p7, an.

Hoppas du förstår skillnaden ......

Hon motsätter sig en RPU uppenbart varför vet jag inte men av det lilla vi vet om henne så
är det en dam som själv vill hålla i pennan och diktera därav samarbetar hon perfekt
med kriminalvårdens utredning. "Utsätts" hon för en RPU har hon ingen kontroll att diktera
själv. Visst hon kan "vägra samarbeta/prata" under RPU,n men hon observeras 24/7 i minst
fyra veckor av RPU teamet, nästan omöjligt att inte släppa "gardet" nån gång under denna tid
och oavsett om hon klarar härda ut är det ändå RPU teamet som avgör "hennes öde" och
"stämplar" henne. Hon vill dirigera helt enkelt och på så vis passar inte en RPU in i hennes
värld är vad jag gissar men det är som sagt var bara en gissning.

18-åringen å andra sidan verkar tacka och ta emot en RPU med öppna arma .....
Senast redigerad av LKVN 2016-10-22 kl. 01:09.
Citera
2016-10-22, 01:22
Medlem
zurfarns avatar
Fan vad trött jag är på begreppet "18-åringen".

Kan vi inte istället kalla honom för den 25-åriga afghanen istället? För att särskilja oss från den s.k. kvällspressen och SvT?

Nej, jag är inte det minsta rasistisk. Eller för den del SD-röstare. Jag vill bara sansa historien. Det sitter mängder med mer eller mindre intelligenta journalister här och fikar efter info. Och så matar vi dom med samma dumheter som de själva hittar på.

Killen är inte 18. Glöm det.

Och sen dagens läckta info om ev. psykisk sjukdom. Vem sprider sådant, vem har intresse av att det kommer fram? Var det inte "yppandeförbud" som gällde?

Man (några) mörkar för att inte andra sammanhang nämnda i tråden ska komma fram. Snutkompisar, rektorer, äldre döttrars leverne och deras manliga bekantskaper etc etc. Inga s.k. journalister har huggit på det. Eller inte kunna läsa innantill.

Möjligen har nån intelligent poliskommissarie forskat i mörkret, man kan ju hoppas.
Citera
2016-10-22, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn

Kan vi inte istället kalla honom för den 25-åriga afghanen istället? För att särskilja oss från den s.k. kvällspressen och SvT?

Nej, jag är inte det minsta rasistisk. Eller för den del SD-röstare. Jag vill bara sansa historien. Det sitter mängder med mer eller mindre intelligenta journalister här och fikar efter info. Och så matar vi dom med samma dumheter som de själva hittar på.

Och sen dagens läckta info om ev. psykisk sjukdom. Vem sprider sådant, vem har intresse av att det kommer fram? Var det inte "yppandeförbud" som gällde?

Man (några) mörkar för att inte andra sammanhang nämnda i tråden ska komma fram. Snutkompisar, rektorer, äldre döttrars leverne och deras manliga bekantskaper etc etc. Inga s.k. journalister har huggit på det. Eller inte kunna läsa innantill.

Möjligen har nån intelligent poliskommissarie forskat i mörkret, man kan ju hoppas.

Jo, så är det ju, han har aldrig varig under 18 år när han kom o berikade oss. Men det ska vi bara ta..
Citera
2016-10-22, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jo, så är det ju, han har aldrig varig under 18 år när han kom o berikade oss. Men det ska vi bara ta..

Nu ser han väldigt ung ut, men jag håller med, han är förmodligen något eller några år äldre än han uppgett. Däremot blir det bara förvirrande om vi börjar kalla honom något annat helt plötsligt, så jag håller mig till Junior och MR även i fortsättningen eller 18-åringen om jag vill variera. Spelar ingen roll för saken.
Citera
2016-10-22, 02:21
Medlem
Grandiosos avatar
I aftonbladet stod det att hon hamnade på sjukhus efter stroken och i expressen skriver
man att stroken inte föranledde någon behandling.
Brukar det inte alltid behandlas på något sätt när man drabbas av nåt sånt här allvarligt?

Min egen far fick en stroke och höll på att stryka med men hade tur och överlevde.
Dock mycket äldre vid insjuknandet än denna Johanna skulle ha varit.
Ena handen blev dock aldrig mera sig lik vad beträffar rörlighet

Ps. Hon kan väl inte ljuga om stroken även om hon är duktig på lögner annars?
För en sån uppgift måste ju gå att kontrollera ifall den stämmer eller inte.

"Minnessvårigheter" som det talades om i samband med stroken, det vore ju mycket
lämpligt för en person i hennes situation att kunna hänvisa till såna...
Och en svag vänsterarm kan ju också vara rätt bra att få framhålla...
Senast redigerad av Grandioso 2016-10-22 kl. 02:33.
Citera
2016-10-22, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
I aftonbladet stod det att hon hamnade på sjukhus efter stroken och i expressen skriver
man att stroken inte föranledde någon behandling.
Brukar det inte alltid behandlas på något sätt när man drabbas av nåt sånt här allvarligt?

Min egen far fick en stroke och höll på att stryka med men hade tur och överlevde.
Dock mycket äldre vid insjuknandet än denna Johanna skulle ha varit.
Ena handen blev dock aldrig mera sig lik vad beträffar rörlighet

Ps. Hon kan väl inte ljuga om stroken även om hon är duktig på lögner annars?
För en sån uppgift måste ju gå att kontrollera ifall den stämmer eller inte.

"Minnessvårigheter" som det talades om i samband med stroken, det vore ju mycket
lämpligt för en person i hennes situation att kunna hänvisa till såna...
Och en svag vänsterarm kan ju också vara rätt bra att få framhålla...

Allt det där kommer att kontrolleras noggrant i den stora sinnesundersökningen. Den lilla, paragraf 7, handlar bara om vad hon berättar under en väldigt kort tid. Den syftar enbart till om hon ska genomgå den stora, om det finns skäl att misstänka att hon inte var vid sina sinnes fulla bruk vid tiden för brotten.

Vore väl skandal om hon lyckas påvisa så pass stor sinnesförvirring att hon undgår fängelse. Har faktiskt svårt att se det. Särskilt om hon åtalas för Akis död. Hon hamnar nog i finkan på livstid hur hon än försöker påverka den stora undersökningen.
Citera
2016-10-22, 06:11
Bannlyst
Bilder

Johanna Möller 41år är så typisk när det gäller att älska invandrare och speciellt Afganer Jag ville bara säga det för hon åker dit.
Jo en sak till varför finns inte hon när man söker på google ?
https://petterssonsblogg.se/2016/08/31/arbogakvinnan-och-afghanen-gripna-i-norge-misstankta-for-sommarstugemordet/ Bilder.
Citera
2016-10-22, 06:16
Bannlyst
Tack för bilder jag hade aldrig sett Johanna Möller tidiigare bara hört namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in