Citat:
Jag häcklar dig när du påstår saker du inte har stöd för. Jag har inte försökt utmåla dig som något annat än vad du är. På sin höjd så har jag utmålat dig som religiös, eftersom din hypotes kräver stora mått tro för att man ska kunna stå bakom den. Jag har ärliga misstankar om att du har ett jobb eller på annat sätt får betalt för att uttrycka en så vetenskapsbefriad ståndpunkt bestående av antaganden så ihärdigt. Utan att svara på de frågor som faktiskt är sakliga.
Citat:
Det finns de som roat sig med att räkna på detta. Jag har inte kontrollerat om dom räknat
rätt, men här är ett resultat:
If the sun simply "turned off" (which is actually physically impossible), the Earth would stay warm—at least compared with the space surrounding it — for a few million years.
Within a week, the average global surface temperature would drop below -18°C. In a year, it would dip to –70°C. The top layers of the oceans would freeze over, but in an apocalyptic irony, that ice would insulate the deep water below and prevent the oceans from freezing solid for hundreds of thousands of years.
rätt, men här är ett resultat:
If the sun simply "turned off" (which is actually physically impossible), the Earth would stay warm—at least compared with the space surrounding it — for a few million years.
Within a week, the average global surface temperature would drop below -18°C. In a year, it would dip to –70°C. The top layers of the oceans would freeze over, but in an apocalyptic irony, that ice would insulate the deep water below and prevent the oceans from freezing solid for hundreds of thousands of years.
Inte så långt från vad jag sa, eller hur?
De där 33 graderna som växthuseffekten påstås ge, de är borta på under en veckas tid.
Citat:
http://www.popsci.com/node/204957
Dessbättre kommer inte energiflödet från solen inte att förändras nämnvärt under den närmaste framtiden, troligen inte inom någon miljard år eller så…
–
Dessbättre kommer inte energiflödet från solen inte att förändras nämnvärt under den närmaste framtiden, troligen inte inom någon miljard år eller så…
–
Att solen värmer brukar vara mitt argument. Poängen är att strålning inte är långsam, den går jävligt fort. Strålning är värme. Att påstå att värme är fördröjd eller att co2 "bromsar" strålning, som du gör, är väldigt långt från verkligheten. Strålning, och värme, och temperatur, är något som sker med en process som sker i ljusets hastighet. Att havet fördröjer eller att atmosfären "bromsar" är inte en funktionell modell för att beskriva hur planeten får den temperatur som den har.
Om co2 påverkar temperatur i en process som sker med ljusets hastighet, då borde vi se effekten omedelbart. Typ i samma sekund som co2 ökar.